zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Marie Málková: Peníze od Hitlera přinášejí velký dramatický osud nabitý událostmi

Marie Málkové při čtené zkoušce hry Peníze od Hitlera

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Švandovo divadlo uvádí od ledna 2010 inscenaci Peníze od Hitlera. Ta má poměrně velké obsazení – celkem devatenáct herců, z toho jedenáct členů stálého hereckého souboru a osm hostů. Poprvé se diváci setkají s novými posilami hereckého souboru, s Miroslavem Hruškou a Davidem Punčochářem.

Mezi hosty je jistě zajímavé připomenout tři herecké matadory – Věru Kubánkovou (Vlasta), Karla Hlušičku a Ladislava Trojana (alternují se v roli Holiče Kleina).

Věra Kubánková a Karel Hlušička jsou oba ročník 1924, na jevišti stojí už víc jak šedesát let. Věra Kubánková začínala po absolutoriu brněnské konzervatoře v jihlavském divadle, její nejslavnější éra je ale spjatá s Krejčovým Divadlem za Branou (hrála např ve slavných Třech sestrách), později hrála i v Realistickém divadle. Ve Švandově divadle hostuje už podruhé (poprvé se představila coby babička v Její pastorkyni). Karel Hlušička, její spolužák z konzervatoře, začínal coby herec i režisér v Českých Budějovicích, většinu herecké kariéry ale prožil na prknech Divadla S.K.Neumanna v Libni. Hrál i v mnoha filmech, připomeňme třeba Kachyňův film Už zase skáču přes kaluže. S Karlem Hlušičkou se alternuje Ladislav Trojan, otec herce Ivana Trojana. Ladislav Trojan se narodil v roce 1932, po absolvování DAMU v roce 1958 (na jevišti tedy stojí přes padesát let)nastoupil do Realistického divadla, léta pak hrál v Městských divadlech pražských.

Coby Gita Lauschmannová se představí hostující herečka Marie Málková, nositelka hned tří Cen Alfreda Radoka z let 2001–2003. Podle Radky Denemarkové je“ Marie Málková naprosto ideální. Paní herečka, navíc moje „srdcová sedma“, její jméno je spjaté s Divadlem Na zábradlí, jeho výrazným obdobím šedesátých i devadesátých letech. Marie Málková je obdivuhodná herečka, na jevišti se jejím příchodem rozsvítí aura reality jevištního příběhu, síla osobnosti mohutní, nemohla bych si přát lepší, ani jako autorka ani jako divačka. Gita je Marie Málková. Marie Málková je Gita.“

V rodném Vysokém Mýtě vystudovala gymnázium, poté absolvovala studium herectví na DAMU a nastoupila do Divadla Na zábradlí (působila zde v letech 1962-1968). Na této scéně vynikla ve hrách Václava Havla (Vyrozumění, Zahradní slavnost), uplatnila se i v kusech jiných autorů (Král Ubu, Proces). Po roce 1968 kvůli svým politickým postojům opustila stálé angažmá a zůstala na volné noze. Pohostinsky ale našla uplatnění na řadě scén, například v Národním divadle (Matka kuráž, Krvavý soud) nebo v Městských divadlech pražských, hrála také v mimopražských divadlech (Činoherní studio v Ústí nad Labem, Divadlo Vítězného února v Hradci Králové). Až v roce 1983 znovu přijala stálé angažmá, tentokrát v Divadle S. K. Neumanna (Král Oidipus, Hamlet), kde setrvala devět let. V letech 1992-1995 pak znovu hrála v Divadle Na zábradlí. Paradoxně teprve v posledních letech Marie Málková zazářila hned na několika jevištích, znovu hostovala v Divadle Na zábradlí, dále například v Divadle v Dlouhé.

V poslední době se Marie Málková věnuje také pedagogické činnosti, od roku 1996 vyučovala na Vyšší odborné škole herecké, v roce 2005 byla jmenována docentkou na DAMU.Manželem Marie Málkové byl legendární divadelní režisér Jan Grossman (1925-1993).

  • Co Vás přesvědčilo, abyste přijala nabídku Michala Langa k účinkování v Penězích od Hitlera?
    O knize Radky Denemarkové se mnou mluvila dramaturgyně Renata Venclová, myslím, že ona ji navrhla Michalovi Langovi k dramatizaci. Peníze od Hitlera přinášejí velký dramatický osud nabitý událostmi, s překvapujícím řešením. Práci režiséra Langa ve Švandově divadle znám, zajímá mě. Oceňuji odvahu, s jakou převedl rozsáhlý, formálně velice komplikovaný příběh do jevištní podoby. Role Gity je svým širokým záběrem nevšední herecký úkol. Kdo by odolal?
  • Jak vidíte postavu Gity Lauschmannové?
    Ve hře Fráni Šrámka Léto se ptá farář Hora svého synovce – řekni, co si myslíš, co cítíš – a Jan Skalník s houslemi v ruce odpoví „Já bych to raději zahrál.“ Postava Gity je autorkou i dramatizátorem viděna, popsána, charakterizována tak bohatě, nejednoznačně a zároveň přesně, že stačí jen ji zahrát – od šťastného dětství přes kruté mládí až do nevyrovnaného stáří. Jsem zvědavá, jak ji uvidí, co jí budou říkat diváci.
  • Jak se Vám ve Švandově divadle zkouší?
    Těší mě převtělovat se do různých věkových období Gitina života, baví mě jejich rychlá střídání, že se předbíhají a zase vracejí. Spoléhám na vedení a inspiraci od režiséra, na spolupráci a provokaci od partnerů. Jsem ráda, že zde při práci potkávám dávné známé a nové neznámé, dokonce – a to mě obzvlášť těší – i svou bývalou studentku z DAMU Evu Leimbergerovou. Zkouší se mi dobře, ale máme před sebou ještě několik týdnů, těžké chvíle jistě přijdou.
  • 1.2.2010 17:01:56 Redakce | rubrika - Rozhovory

    Časopis 19 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Festival Setkání Stretnutie 2024

    Články v rubrice - Rozhovory

    Patrik Lančarič: Zlín už ke mně přirostl

    Patrik Lančarič

    Setkání s Patrikem Lančaričem, uměleckým šéfem činohry Městského divadla Zlín, nebylo náhodné. Portál Scena.cz ...celý článek



    Časopis 19 - sekce

    HUDBA

    Iveta Bartošová - Ve jménu lásky

    Přebal alba

    Zpěvačka Iveta Bartošová patřila k nejoblíbenějším českým popovým zpěvačkám konce 20. a začátku 21. století. Z celý článek

    další články...

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Petr Sís - 75

    Petr Sís

    GEN: Petr Sís
    Portrét mezinárodně uznávaného autora knih pro děti, ilustrátora, grafika a tvůrce animovanýc celý článek

    další články...