zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Zdeněk Dvořák: Vlastně je mi dobře...

Zdeněk Dvořák

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Starobylá Mahenka mě pohltila přes svou vrátnici a již stoupáme do prvního patra. Můj průvodce mi otvírá dveře do útulné šatny. Čas, kdy herec „obléká“ roli, tedy bere na sebe kostým, přeříkává si narážky a v hlavě si opakuje pohybové akce, je dobré trávit jedině v příjemném zázemí a hlavně v klidu. Toho nám herecká šatna nabízí dostatek. V tichu, kdy v divadle není zkouška a přípravy na večerní představení ještě nezačaly, zní jen sonorní hlas našeho hostitele. Herec Zdeněk Dvořák nasbíral v loňském roce několik jubileí. Jak už to bývá, některým pomohl a jiné nemohl ovlivnit, i když... Premiéra 81. představení v Mahenově činohře – inscenace ZLATÍ HOŠI, k tomu 25. sezóna v tomto souboru a do toho krásných 60 let života. Dost zlata na jednoho člověka.
Pokud právě uzavíráte sázky, zda právě tuto roli dostal Zdeněk Dvořák darem k narozeninám, nedělejte to. Prohráli byste. Žádný kalkul v tom prý nebyl, jen obyčejný běh divadelního života. Ale nechme herce vyprávět...

„Hlásil jsem se na DAMU, ale v té době tam šlo moc jiných od divadla...,“ přibližuje s nadsázkou Zdeněk Dvořák své herecké začátky a pokračuje: „Byla mezi nimi Marta Vančurová, pak nějaký Karel Heřmánek, co měl stavební průmyslovku, a k tomu nějakej Dvořák se strojní průmyslovkou. Tak nás přeposlali do Brna, kde se prý tehdy neurodilo.“
Po absolutoriu následovalo angažmá v Uherském Hradišti. Pak vojna v Aši, Cheb. Nakonec Zlín a Mahenova činohra v Brně.
„Hodně jsem tomu obětoval. Dva roky jsem žil v autobuse, pak přišel byt. Tenkrát mi paní Mazánková, vlásenkářka, říkala – Zdeňku, nebudeš to tady mít lehké. Tady jsou, člověče, samí vlčáci... Já na to, že se tedy těším. Dopadlo to dobře.“

  • Dneska jste už vlčákem vy?
    Vlčák určitě nejsem. Patřím sem. Můžu tady hrát. Snad jsem ukázal, že se divadlo dá dělat, jak jen to jde.
  • Divadlo přináší herecké amplitudy – jednou hlavní role, podruhé služba divadlu. Jak jste toto prožíval?
    Velice jednoduše. Nikdy jsem to necítil jako problém. Ani ve Zlíně. Začal jsem jednu roli a vzápětí jsem hrál další. Pokud jsem měl malou roli, hned to kompenzovali velkou. Prý jsem byl potřebný. To člověk hned vycítí a je mu dobře.
  • Co se vám vybaví, když se řekne Mahenka? Vnímáte to pejorativně?
    Ale ne. Vždycky jsem tady chtěl být. Pocházím ze vsi, z Plané nad Lužnicí. Když jsem se dostal do Brna a poprvé toto divadlo uviděl, okouzlilo mě. V duchu jsem si říkal: Ty vole, tady kdybych hrál! Poprvé jsem tu hostoval ve 3. ročníku u pana profesora Krátkého v Bukovčanově hře NEŽ KOHOUT ZAZPÍVÁ.
  • Máte ohlasy od diváků?
    Diváci mě snad mají rádi. Dostávám povzbudivé dopisy. Například jsme hráli Veselé paničky, které jsou na repertoáru už deset let. A s Bedřichem Výtiskem jsme dostali dvoukilový salám. Divadlo se dělá pro lidi, stejně jako fotbal a hokej. Jak by to vypadalo, kdybychom se vychvalovali a lidi by nepřišli?!
  • S Bedřichem Výtiskem si užíváte v inscenaci Zlatí hoši.
    Slabé slovo. My jsme si to užívali už na zkouškách s režisérem Emilem Horváthem. To je zlatíčko. Člověk, který dovede hrát, i režírovat. Je noblesní, pracovitý a má to v hlavě srovnané. Klobouk dolů.
    S Bedřichem jsme se poprvé setkali v MNOHO POVYKU PRO NIC. Zjistil jsem, že nám to spolu jde, slyšíme na sebe a vychází nám to. Jednou začal Bedřich chodit s knížkou a povídá, to bychom měli hrát. Až se mu to podařilo... Mám radost, že to tak vyšlo. Premiéra byla naprosto úchvatná. Diváci stáli nejméně deset minut. Kolegové na jevišti koukali jak blázni.
  • Můžete hru Zlatí hoši přiblížit, určitě nepojednává o hokejistech...
    To vůbec ne. Originální název je „Sunshine boys,“ tedy Sluneční hoši. Je to o starých chlapech, hercích. Slavná dvojice podobně jako např. Suchý a Šlitr. Jeden šel do důchodu a tím vzal do důchodu i svého kamaráda. A tak se nenávidí, že spolu rok nemluví. I když se předtím skoro jedenáct let neviděli.
  • Zdá se, že jsou Vám tak trochu souzeni slovenští režiséři. Vedle Emila Horvátha jste pracoval také s Martinem Čičvákem.
    To je pravda. Jako čerstvý absolvent s námi dělal Bernhardova Kanta, pak mi dal Puka ve SNU NOCI SVATOJÁNSKÉM a následovala ANTIGONA – za Kreonta jsem byl nominován na Thálii.
  • Sen noci svatojánské byl velmi zajímavý.
    Stálo to za to. Čičvák je krásnej. Přišel, zapálený pro věc. Hned na první zkoušce řekl: Koncepce je taková, že se bude hrát ve vodě. Ta hra je o všem, co je špatně. Všude zima, plískanice, a ke konci se tam objeví zrození. Na jevišti bude lán zlatého obilí. Nadchl nás natolik, že nikdo neodporoval. Dovedl prostě všechny strhnout.
  • Je něco, co zůstane z divadla navždy?
    Mě na divadle fascinuje žít spoustu životů. To je velice obohacující. Já se na jevišti třeba na dva měsíce stanu někým jiným. Jednou jsem dědek, král, vrah...
  • ... nebo Porotce.
    Ano, ve hře DVANÁCT ROZHNĚVANÝCH MUŽŮ. Prostě je to krásný. Vím, že někdy v civilním životě dělám ty samé chyby jako postavy. Mohl bych si říci, toto nedělej, vždyť jsi to už hrál.... Ale člověk je nepoučitelný. V každém případě divadlo obohacuje. Někdy, když o tom dumám, říkám si, že jsem měl opravdu štěstí, že mě divadlo k sobě pustilo, že ho mohu dělat. Vlastně je mi dobře. I když se třeba trápím, naštvávám se... Stejně zjišťuji, že bych nic jiného dělat nemohl. Dobře jsem si vybral.
  • Nebojíte se, že Vás postavy semelou?
    To ne, to se mi nestalo. Nemyslím si, že bych byl jinej než jsem býval. I když mám pocit, že je mi dvacet. Jsem rád, že jsem zdravý, rodina funguje. Bez vztahu by to nešlo – potřebujete toho druhého, pomocnou ruku nebo někoho, kdo jen tak poradí a komu si můžete postěžovat. Sdělená radost je dvojnásobná, sdělený žal je poloviční. To funguje. Správný herec se musí oklepat a jít dál. Do jedné je zkouška, ve 13:05 by měl být už člověk sám sebou. Večer po představení jsou emoce někdy tak silné, že musím být nějakou dobu sám. Např. po Dvanácti mužích musím sedět nejméně půl hodiny někde v koutě v klubu u piva, a nějak to vydejchat. To se musí, protože to je taková síla v hlavě, že by to člověku mohlo uškodit. Nebo to musím rozchodit.
    Na druhou stranu je dobré, že cirkuluje energie. Při potlesku se vrátí. Divadlo je prostě hezký a nikdo mi ho už nezoškliví. Na jevišti si udělám své hnízdečko. Je mi tam dobře a jsem rád, že jsem si to všechno mohl vybudovat pílí a prací a taky trochu zabejčilostí.
  • Už by to divadlo muselo jen vyhořet...
    Dejte pokoj s čertem.
  • 19.4.2010 11:04:03 Josef Meszáros | rubrika - Rozhovory

    Časopis 16 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Asociace profesionálních divadel České republiky

    Časopis 16 - sekce

    OPERA/ TANEC

    Pavel Švingr v doprovodu klavíristy Zdeňka Klaudy

    Pavel Švingr

    V Anežském klášteře se v rámci cyklu koncertů Obrazy a hudba FOK ve čtvrtek 18. dubna 2024 představí s komorní celý článek

    další články...

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Michal Ajvaz nová próza Pasáže

    Přebal knihy Pasáže

    Kniha Pasáže jsou devátou prózou Michala Ajvaze. A zároveň jako by to nebyl devátý titul, ale stále tatáž, nek celý článek

    další články...