Vojcek v Olomouci
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekVýjimečné představení Büchnerova VOJCKA se uskutečnilo v rámci každoroční májové přehlídky DIVADELNÍ FLÓRA v Moravském divadle Olomouc. O této oceňované i zatracované inscenaci již bylo napsáno a řečeno mnohé. Není důvod plakat nad rozlitým mlékem, že se toto výrazné a invenční představení již nebude opakovat. Přijdou další zajímavé inscenace, takový je už divadelní zákon.
Zájem o lístky na olomoucké uvedení VOJCKA v nastudování pražského Divadla na Vinohradech byl mimořádný. Čelit velkému očekávání není snadné, herci této přední pražské kamenné scény v přesné, rytmické a nitrodrásající režii Daniela Špinara podali jako umělecký tým vzácně kompaktní a harmonický výkon, jakoby chtěli naposledy naléhavě vyprávět neklidný a citově roztříštěný Vojckův příběh.
Pochmurnou a syrovou atmosféru inscenace výrazně spoluvytvářela scénografie Lindy a Henricha Boráros. Billboard nad scénou aktualizoval děj do ulic dnešní Prahy. Rafinované kontrasty ve vyznění postav a situací podtrhla hudba Tomáše Pálky. Práce s pohybem detailně zapojující do děje mnoho jevištních postav (vojáci, studenti, lid, děti, dívky atd.) se úspěšně chopila Irina Andreeva.
Zajímavé bylo i obsazení hlavních postav (dramaturgie Klára Novotná). Kromě přesvědčivé a fyzické kreace Pavla Batěka jako Vojcka, příjemně překvapil Václav Vydra jako doktor a Michal Novotný jako Plukovník, který naváže vztah s Marii (Lucie Štěpánková), ale i několik dalších.
Torzovitý charakter předlohy poskytl tvůrcům inscenačního tvaru Kláře Novotné a Danielu Špinarovi prostor pro osobitý a současný výklad této vizionářské romantické hry, která se na našich jevištích často nevyskytuje, ačkoliv skýtá mnohé paralely s palčivými problémy dnešní společnosti, což se podařilo do velké míry vystihnout v této lehce provokativní inscenaci.
Pudovost, humor, výkřiky obnaženého běsu lidské duše, humor, upřímnost, naturalistické obrazy, životní optimismus i moudrost v přesahu do naší skutečnosti najdeme v členitém jevištním tvaru vinohradského VOJCKA. Umístění titulu na festival mezi NOVOU KLASIKU se ukázalo být trefou do černého. Představení rozšířilo diskuze o divadle v hanácké metropoli.
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih
Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek
Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu
Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek
Časopis 18 - sekce
HUDBA
Luboš Pospíšil má nový singl
Po úspěšném albovém projektu Poesis Beat (2021) a loňských oslavách 40 let od prvního vydání dnes již legendár celý článek
OPERA/ TANEC
LVHF bude uměleckým dílem hudebních a zednářských idejí
Koncerty klasické hudby, jejichž program definuje vzájemnost hudebního bohatství a zednářské symboliky – celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Svatá Zdislava a Cesty víry
Znovuotevření baziliky sv. Vavřince a sv. Zdislavy v Jablonném v Podještědí
Přímý přenos slavnostní mše, kt celý článek