zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Archa: Zde jsem člověkem

Zde jsem člověkem

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Ojedinělý mezižánrový projekt připravilo divadlo Archa. U jeho zrodu stála myšlenka Ondřeje Hraba zaangažovat britskou punkovou skupinu Tiger Lillies, která má Archu ráda a mnohokrát tu koncertovala. V divadelním projektu se ovšem objevuje poprvé.
Specielně pro tento projekt vznikla série písní (inspirovaných středověkým Rablaisovým románem Gargantua a Pantagruel), plných zručně řetězených slov odkazujících na nejrůznější lidské výměšky. Právě konfrontace těchto drsných (a drsně zpívaných) živočišných písní, připomínajících poetiku songů Toma Waitse, které uvádí skupina vystupující často s maskami prasečích rypáků, se světem „umělohmotných“ dokonalých lidí, je základem představení.

Hostující režisér Jiří Havelka v inscenaci ZDE JSEM ČLOVĚKEM/ Here I am Human spolupracoval se svým dvorním scénografem Dádou Němečkem. Ten vytvořil pozoruhodný zadní bílý projekt, z něhož se vyloupnou nejen oba figuranti (tanečník Jiří Bartovaec a herečka Zuzana Stavná), ale je doslova přeplněn přihrádkami, odkud moderátor a průvodce dějem Jiří Zeman Sönmez postupně vybírá jednotlivé artefakty, sloužící k dokonalé úpravě nedokonalostí člověka. Postupně jsme tak svědky toho, jak jsou postavy (připomínající biblickou dvojici Adama a Evy) vylepšovány až do úplné sterility. Úpěnlivá snaha nenechat žádnou z nedokonalostí lidské bytosti a jejích činností bez povšimnutí je doplněna pro mnohé až nechutnými, pro jiné velmi zábavnými písněmi trojice hudebníků (The Tiger Lillies, tedy Martyna Jacquese, Adriana Hugea a Adriana Stouta). Jejich texty se doslova bahní ve zvrácenostech a zdůrazňování různých projevů tělesnosti, které obvykle zůstávají skryty v nejintimnějším soukromí jedinců.
Výsledný tvar je tedy značně kontroverzní a každý z diváků jej přijme podle své nátury. To znamená - stejně legitimní je názor, že se jedná o jakousi kabaretní revue, která slouží jen jako oživení koncertu Tiger Lillies, a je pouhým pásmem a la these. Na druhé straně ovšem představení můžeme brát i jako pandán k barokní vizi kultu těla a ztvárnění marnosti lidského života (prach jsi a v prach se obrátíš). A nebo jako přípěvek do diskuse nad podivnými marketingovými metodami dnešní doby (heslo Zde jsem člověkem se objevuje v reklamní kampani řetězce drogérií DM), které zcela pomíjejí to, čím se lišíme od zvířat, a redukuje člověka na pouhý vnější obal bez duše.

5.10.2010 01:10:03 Jana Soprová | rubrika - Recenze

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Recenze

Hra, která se zvrtla: grál mezi komediemi

Milan Němec a Kristýna Daňhelová (Hra, která se zvrtla)

Městské divadlo Brno uvádí inscenaci trojice autorů Heryho Lewise, Jonathana Sayera a Heryho Shieldse HRA, KTE ...celý článek


Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe

Tři mušketýři (Městské divadlo Zlín)

Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých ...celý článek


Hostina dravců: když jde o život

Hostina dravců (Slovácké divadlo)

Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č ...celý článek


Dub: empatické přijímání zpráv

Pavel Vacek (Dub)

Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou ...celý článek



Časopis 20 - sekce

HUDBA

Hudební tipy 20. týden

Jitka Molavcová a Jiří Suchý (Árie měsíce)

13. komnata Kuby Ryby
Hudebník, skladatel, textař, zakladatel nejznámější punk-popové skupiny Rybičky 48, b celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Výtvarné tipy 20. týden

Klackovitý architekt Martin Rajniš

Ztracené poklady Egypta: Záhady egyptské Sfingy
Je stejně tajemná jako slavná. Prozkoumejte minulost jedné celý článek

další články...