zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Libertin v Rokoku cílí do morálky

Repro programu Scena.cz

  

Velká láska k osvícenému učenci 18. století Diderotovi vedla současného dramatika francouzského původu Erica-Emmanuela Schmitta k sepsání konverzační hříčky Libertin. Tuto po brněnské premiéře inscenovalo pražské divadlo Rokoko. Navzdory všem pověrám se premiéra uskutečnila v pátek 13. října 2002. V hlavní roli bouřlivě exceloval Jiří Štěpnička, o němž zlé jazyky tvrdí, že daleko lépe hraje při hostování než na domovské scéně v Národním divadle. Pod režijním vedením Jany Kališové dále hráli Marcela Peňázová, Radka Fidlerová, Monika Zoubková a Michaela Maurerová spolu s Janem Holkem.

Eric-Emmanuel Schmitt si dobře uvědomil, že postavit komedii pouze na filosofických úvahách Diderotových, by pravděpodobně působilo fádně, a to i přes velmi šťavnaté téma, které učenci vložil do úst - morálku. Proto k Diderotovi přizval jako další silnou protihráčku pruskou malířku Annu Dorotheu Therboucheovou. Tajemstvím není ani to, že k jejich setkání skutečně roku 1768 došlo.



Napětí od samého začátku u diváků vzbuzuje mistrný herecký výkon Jiřího štěpničky, který dobře zvládá ironii, vášnivost a učenost. Zároveň je postaven před úkol nadmíru lechtivý – nechat se portrétovat jako filosof in natura, netuše, že hra na klamání, jež malířka Therboucheová (Marcela Peňázová) rozehrála, je skutečná. K této lechtivé a mravopočestné esenci je nutno přidat i koření v podobě sexuálního zrání vlastní dcery (Monika Zoubková), žárlivosti a smířlivosti manželky (Radka Fidlerová) spolu s mladickou naivitou dívky Holbachové (Michaela Maurerová).

Režisérka Jana Kališová nezůstala tématu nic dlužná. Režijně se látky chopila vyrovnaně, nesnažila se upřednostnit ani jednu ze dvou základních rovin inscenace – sex ani filosofii. Obě udržovala v rovnocenném zastoupení. Z tohoto záměru vycházela i scéna – symetrická stěna s dvěma vchody a věžemi. K tomu kanape, stolek, křesílka a malířský stojan. Hudba jen pro otevření a ukončení inscenace. Kostýmy ve stylu dané doby.

Štěpničkův výkon, plně doplňovaly všechny ženské protějšky. Neměl to s nimi lehké, místy docházelo v ringu k jejich převaze, ale to už se tak stává mužům, kteří se dostat pod mladé sukně. Marcela Peňázová působila zpočátku chladnokrevně a vypočítavě. Dokonale klamala tělem i výrazem. V druhé polovině dokázala dostatečně rychle pod vlivem Diderotovým roztát. Dcera Diderota Monika Zoubková hrála křehce a dostatečně jelimánkovsky. Podobně výrazná ve své postavě byla i Michaela Maurerová.
Libertin v Rokoku dokáže dostatečně řádně cílit do naší morálky. U někoho se zahlodá jako pověstný červík v jablku, do jiného naopak střelí jako pověstný Amorův šíp. Každému co jeho jest.

Eric-Emmanuel Schmitt: Libertin (S morálkou v úzkých)
Překlad Matylda a Michal Lázňovských, režie Jana Kališová, scéna Miloň Kališ a kostýmy Jan Růžička.
Osoby a obsazení: Denis Diderot (Jiří Štěpnička); Anna Dorothea Therboucheová (Marcela Peňázová); Paní Diderotová (Radka Fidlerová); Angelika, Diderotova dcera (Monika Zoubková); Holbachová, dívka (Michaela Maurerová); Barronet (Jan Holek).
Premiéra 13. října 2002 v divadle Rokoko.

23.9.2002 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Recenze

Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla

Robert Mikluš (Mefisto)

Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek


Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih

Šimon Obdržálek a Oldřich Kříž (Zlatovláska)

Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek


Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu

M. Dancingerová,  A. Rusevová, J. Burýšek a V. Zavadil

Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

Hudební tipy 19. týden

Bulat Okudžava

Alicia Keys: Live in LA
Komorní a zároveň emocemi prodchnuté vystoupení jedné z nejosobitějších a nejorigin celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Hudba Pink Floyd a obraz Karla Zemana se propojili

The Dark Side Of The Moon Competition

Při příležitosti 50. výročí alba The Dark Side of the Moon se hudba skupiny Pink Floyd stala součástí díla Kar celý článek

další články...