Farma v jeskyni uvedla naposledy v letošní sezóně projekt SCLAVI
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekSCLAVI / Emigrantova píseň je jedním z prvních projektů Farmy postavený režisérem Viliamem Dočolomanským na ryze asociativním přístupu a autentické zkušenosti aktérů projektu. Jeho derniéra v letošní sezóně proběhla již tento čtvrtek 17. února 2011 od 20 hodin v pražském Švandově divadle.
Vlastní divadelní jazyk, jenž je směsicí výrazových prostředků – hlasu, těla a rytmu v hudebně-dramatické férii. To vše promítnuto na pozadí historie a mytologie a zároveň současnosti a jejího podvědomí. Esencí živelnosti, mnohovrstevnaté a metaforické scénické kompozice a mikroskopicky precizní práce s formou i obsahem projektů souboru Farma v jeskyni je představení SCLAVI / Emigrantova píseň – jeden z nejdéle hraných titulů tohoto již mezinárodně proslulého tělesa. Inscenace vychází ze starých rusínských písní, z dopisů vystěhovalcům a z Čapkovy noetické prózy Hordubal. Od svého prvního uvedení v roce 2005 si projekt vysloužil nejedno ocenění a pozitivní kritiku, a to rovněž v zahraničí.
SCLAVI / Emigrantova píseň vypráví příběh o anonymním gastarbeiterovi, který se po letech vrací z Ameriky do své vesnice na Slovensku. Snaží se začlenit zpět k tamní sociální skupině, přičemž jeho pokusy mu splývají se snahou a vzpomínkami o zapadnutí do života „tam“. Emigrant se konfrontuje s neschopností být tam, kde je, což vyústí nejen v život bez sociálních práv a ve ztrátu identity, ale také v život bez duše a vztahů. Latinské slovo Sclavi bylo ve hře příhodně použito jako paralela pro Slovany a otroky zároveň. Naráží totiž na myšlenku problematiky Slovanů, kteří jsou stále ještě ve světě považování za levnou pracovní sílu.
„Po edinburském festivalu Fringe, po Wiener Festwochen či Mezinárodním festivalu v Bogotě zpívá inscenace Sclavi nadále svou bolestnou a horečnatou píseň o emigraci. Písně a listy rusínských emigrantů, ze kterých jsme vycházeli, jsou nevyčerpatelné a nevysychající zdroje lidské zkušenosti. Nepředáváme tedy divákům jen přepracované představení s velkou energií, ale především aktuální lidský odkaz o vykořenění a emigraci, kterým v dnešním světě vlastně všichni žijeme,“ říká na okraj letošní derniéry umělecký šéf Farmy v jeskyni Viliam Dočolomanský.
TIP!
Časopis 17 - rubriky
Články v rubrice - Zprávy
Pořád jsem to já poprvé v Pardubicích
Východočeské divadlo uvádí novinku, hru Pořád jsem to já, kterou autorka Christine Mary Dunford napsala podle ...celý článek
Nová výzva Kašpar.Dramatik
Spolek Kašpar je soubor, který je již více jak třicet let etablovaný na české divadelní scéně. Aktuálně hraje ...celý článek
Časopis 17 - sekce
HUDBA
Pet Shop Boys: Nonetheless
Legenda taneční a elektropopové hudby. Britské duo Pet Shop Boys proslulo už koncem osmdesátých let, kdy vydal celý článek
OPERA/ TANEC
Premiéra 24 z dílny pěti choreografů
Bohemia Balet, soubor Taneční konzervatoře hl. m. Prahy chystá nový komponovaný program. Večer nese společný n celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Svatá Zdislava a Cesty víry
Znovuotevření baziliky sv. Vavřince a sv. Zdislavy v Jablonném v Podještědí
Přímý přenos slavnostní mše, kt celý článek