zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Pražské Komorní divadlo zahájí poslední sezónu

Pražské Komorní divadlo zahájí poslední sezónu

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Sezónou 2011/2012 ukončí soubor Pražského komorního divadla své desetileté působení v Divadle Komedie. Ve světové či české premiéře ještě uvede pět inscenací, představí dva německé režiséry, realizuje řadu zájezdů do zahraničí a koprodukci s Bavorskou státní činohrou v Mnichově. 12. září ve 14:30 hod se za přítomnosti pražského radního pro kulturu Lukáše Kauckého bude ve foyer Divadla Komedie konat tisková konference. Tématy budou Poslední sezóna, konec souboru Pražského komorního divadla a výběrové řízení na podnájemce a provozovatele Divadla Komedie v letech 2012–2016. Od 15:00 hod bude následovat prohlídka prostor, které se mohou zúčastnit zájemci o výběrové řízení.

22. září 2011 se v režii Alexandera Riemenschneidera uskuteční světová premiéra dramatizace úspěšného románu AGNES švýcarského spisovatele Petera Stamma. Spolu s Ivanou Uhlířovou a Martinem Pechlátem zkoumá Alexander Riemenschneider současnou podobu milostného dramatu, touhu po blízkosti a hranice všudypřítomné samoty. Zabývá se strachem před konečností lidské existence i přáním zanechat po sobě stopy. Riemenschneider ve své inscenaci tematizuje samotné vyprávění příběhu, hraní a ztělesňování jako prostředky vzájemného mezilidského poznávání se a všímá si jejich odvrácených stránek. Za inscenaci O MYŠÍCH A LIDECH (Deutsches Schauspielhaus in Hamburg 2009) byl mladý režisér v roce 2010 nominován na německou divadelní cenu FAUST, jeho inscenace Handkeho KASPARA (Theater Bonn 2010) získala hlavní cenu na festivalu NRW Theatertreffen 2011. Českému publiku se v dubnu 2011 představil jako režisér závěrečné části triptychu POSLEDNÍ CHVÍLE LIDSTVA podle Karla Krause.

4. listopadu 2011 bude mít českou premiéru adaptace slavného románu Josepha Conrada SRDCE TEMNOTY, v níž se režisér David Jařab vydá na cestu do nitra Afrického kontinentu i nitra lidské duše. Conradův román osciluje mezi koloniálním dramatem a podobenstvím o temných stránkách lidské psychiky. Ty mohou pod vlivem extrémního prostředí převzít nadvládu nad rozumem a zavléct „civilizované“ osobnosti do nejtemnějších sfér lidského primitivismu. Původní příběh převádí dramatizace do metaforického prostoru, připomínajícího vzdáleně odpadní stoku, podsvětí či hlubokou jeskyni nevědomí. Současná tragikomická interpretace slavného románu poskytne divákům náhled na „import“ kultury a chování civilizovaných elit do cizích světů, světů za hranicí jiných než imperiálních zájmů „nejvyspělejších“ společností.

16. prosince 2011 bude v režii Dušana D. Pařízka uvedena v české premiéře Fassbinderova kontroverzní komedie MĚSTO, ODPAD, SMRT. V úpravě Dušana Pařízka se stává obrazem povahy města, v němž se každý svým způsobem prostituuje a zaprodává. Rainer Werner Fassbinder se v tomto téměř nehraném textu dotýká současných podob vědomého i nevědomého rasismu, homofobie, alibismu i vyhroceného konzervatismu a zkoumá klišé s nimi spojená. Ačkoli hra nastavuje nelichotivé zrcadlo mj. politické korektnosti, která mnohdy vede k pokrytectví, protože nesnášenlivost sice maskuje, ale neřeší, bylo její uvedení v německy mluvících zemích donedávna opakovaně zakazováno a její autor paradoxně nařčen z antisemitismu. Inscenace vzniká v koprodukci s mnichovským divadlem Residenztheater, které patří k nejvýznamnějším scénám německy mluvící kulturní oblasti.

10. února 2012 uvede německý režisér Hannes Weiler v české premiéře poetický text Bernarda-Marie Koltése V SAMOTĚ BAVLNÍKOVÝCH POLÍ. V Koltésově hře se na odlehlém místě a v pokročilé noční hodině setkává Dealer s Klientem, aby vedli filosofickou rozpravu o nejprostších otázkách nabídky a poptávky, touhy a jejího naplnění. Koltés obrací naši pozornost k potlačovaným temným přáním, k obchodování se základními lidskými instinkty a analyzuje tak naši konzumní společnost, v níž se předmětem „dealu“ stalo již téměř všechno. Hannes Weiler působil původně v berlínském Deutsches Theater, posléze v curyšském Schauspielhausu jako asistent režie a uvedl tam úspěšně své dramatizace ČERTOVINY Michaila Bulgakova a Stendhalova románu ČERVENÝ A ČERNÝ.

10. května 2012 uzavře působení Pražského komorního divadla česká premiéra Handkeho HODINY VE KTERÉ JSME O SOBĚ NEVĚDĚLI v režii Dušana D. Pařízka. Po velkých intelektuálních polemikách reflektujících středoevropské kulturní a společenské prostředí, po analýzách výjimečných individuálních osudů zobrazovaných v monolozích založených na velkých prózách či autentických výpovědích, dovrší Dušan D. Pařízek spolupráci se svým souborem scénickou úvahou beze slov. HODINA VE KTERÉ JSME O SOBĚ NEVĚDĚLI je hrou bez dialogů. Peter Handke v ní zobrazuje dění na blíže neurčeném náměstí, středem pozornosti jsou fragmenty cizích životů, gesta, symbolické výjevy, setkání a konflikty. Vědomí se mísí s nevědomím, reálné situace se proměňují v groteskní střety a sny, křižovatka osudů se stává obrazem koloběhu života.

19.9.2011 16:09:55 Redakce | rubrika - Zprávy

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Časopis 18 - sekce

HUDBA

Michal Horáček: Český kalendář

Přebal alba

Michal Horáček je český spisovatel, esejista, novinář, textař, básník, producent, vystudovaný antropolog. Je c celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Filmové tipy 18. týden

Po strništi bos

Po strništi bos
Hořká komedie o válečných letech strávených na malém městě. Pražská rodina Součkových se mu celý článek

další články...