Evald Schorm
Divadelní víkend na ČT tentokrát jistě potěší příznivce legendárního režiséra Evalda Schorma. Nejprve v cyklu Česká divadelní režie uvidíme jeho portrét (pátek 7.března od 20.00 h na ČT 2) a v sobotu 8.března od 20.00 h na ČT 2 můžete vidět záznam jeho představení Bratrů Karamazových z Divadla Na zábradlí v Praze z roku 1981. Představila se tu tenkrát celá herecká elita DNZ. K. Heřmánek, J. Bartoška, V. Bedrna, P. Zedníček, L. Mrkvička, J. Preissová a další.
Česká divadelní režie Evald Schorm
15. 12. 18931 - 14. 12. 1988. Český divadelní a filmový režisér. 1962 absolvoval FAMU spolu s dalšími příslušníky tzv. nové vlny. Začínal jako dokumentarista. V hraném filmu debutoval 1964 kritickým pohledem na myšlení mladých lidí (Každý den odvahu), následovaly studie etických principů lidského chování (Návrat ztraceného syna - 1966, Farářův konec - 1968, Den sedmý, osmá noc - 1969, prem. 1990, Psi a lidé - 1971). Většina jeho filmů, tematicky zaměřených na životní a hodnotové krize a frustrace jednotlivce narazila na politické překážky. Po roce 1968 byly jeho filmy zakázány a nesměl ani natáčet - tento zákaz platil až do roku 1988, kdy natočil svůj poslední film Vlastně se nic nestalo, jejž dokončil těsně před smrtí. V 70. a 80. letech našel existenční východisko v práci pro divadlo, kde se uvedl inscenací románu Dostojevského Zločin a trest (1966, Činoherní klub), zde v další inscenaci Hodinový hoteliér 1969 prokázal mimořádný smysl pro divadelní specifiku volbou nekonvenčního obsazení, ale i pojetím herce jakou autora postavy a zároveň herecké osobnosti jako záruky autentičnosti divadelního aktu. Byl spolutvůrcem brněnské éry Miniopery na počátku 70. let (Berg - Johannes, doktor Faust, Milhaud - Únos Evropy, Opuštění Ariadny, Theseovo osvobození), opery inscenoval též v brněnském a pražském Národním divadle. V 80. letech hostoval i na operních scénách v zahraničí (Stuttgart, Ženeva). Spolupracoval s řadou malých scén, které mu byly blízké svou hravostí i metodou fragmentární kompozice (např. Studio Ypsilon, ale též Semafor, Divadlo na okraji, Studio Bouře, Činoherní studio Ústí nad Labem). Nejsoustavnější bylo jeho hostování v Divadle Na zábradlí ( Hrabalovo Bambini di Praga, Dostojevského Bratři Karamazovi, malé verze Shakespearova Macbetha a Hamleta, Gozziho Král jelenem). Jediné angažmá získal v Laterně Magice, kde od pol. 70. let působil jako scenárista a režisér - zde mohl skloubit filmové a divadelní postupy v inscenacích činoherního půdorysu - např. Noční zkouška A. Máši, Čechovův Černý mnich, ale též multimediální programy jako Láska v barvách karnevalu, Kouzelný cirkus či Odysseus. Schormův režijní styl preferoval kompozici otevřenou a epickou, přinášející na jeviště filmový střih, vyjádřený prudkými změnami rytmu, distance a ztotožnění v hereckém projevu i výstavbě inscenací.
Bratři Karamazovi
Záznam inscenace F.M.Dostojevského z Divadla Na zábradlí v Praze.Pořad z roku 1981.Překlad P.Voskovec.Divadelní režie E.Schorm. Hrají:K.Heřmánek,J.Bartoška,V.Bedrna,P.Zedníček,L.Mrkvička,J.Preissová a další.
Dílo Fjodora Michajloviče Dostojevského je po léta mocným zdrojem mnoha divadelních tvůrců. Koncem 80.let minulého století se jeho román Bratři Karamazovi stal inspirací pro Evalda Schorma, který ji v roce 1979 inscenoval v pražském Divadle Na zábradlí. Tento jevištní experiment byl Schormovým autorským představením se vším všudy. Podařilo se mu v něm zprostředkovat divákovi svou představu: „Toužíme, aby se nám věci podaly prefabrikované, a tvorba, umění má být jako zákusek po večeři. Jenže já jsem pro kost v krku. Prvek destrukce, který je v každé tvorbě, to je jen katalyzující moment, který nutí člověka, aby luštil tu svou neznámou. Život je kromě jiného nejistý a nevypočitatelný, ale proč tak špatně snášíme vyjádření toho neklidu?“
Z tisíce stránek románu se Schormovi podařilo vytáhnout nejen zřetelný příběh o zločinu (mrtvý otec Karamazov vstupuje do hry jako potměšilá mrtvola, která se vrací strašit všechny přítomné ze záhrobí). S napětím tedy sledujeme nejen rozplétání příběhu o vraždě, kde všichni jsou podezřelí, ale zároveň sledujeme přehlídku lidské malosti, trápení, osamělosti a marného volání po lásce. V hluboké psychologické sondě sestupujeme až na samé dno lidské duše. V záznamu uvidíme tehdejší hvězdy Divadla Na zábradlí - Karla Heřmánka jako vášní sžíraného Dimitrije, Jiřího Bartošku v introvertním, vnějškově zkázněném Ivanovi, Pavla Zedníčka jako Aljošu, v němž se porozumění pro lidské slabosti a problémy sráží s jeho vnitřním neklidem v duši, Ladislava Mrkvičku jako Smerďakova, uhlazeného slizkého hada, pro nějž morálka je cizím pojmem. V eroticky vyzývavé podobě nás zde překvapí křehká Jana Preissová.
TIP!
Časopis 19 - rubriky
Články v rubrice - Z éteru
Z první řady... Lída Engelová
Cesty Lídy Engelové
Dokumentární portrét renomované osobnosti současného českého divadla, která v těchto dn ...celý článek
Divadelní tipy 19. týden
Světák Jan Libíček
Jaký byl ve skutečnosti veselý tlouštík českého filmu? Dokumentem připomínáme náhlý odch ...celý článek
Divadelní tipy 20. týden
Neobyčejné životy - Vladimír Brabec
Dokumentární portrét populárního herce, výrazné osobnosti Národního div ...celý článek
Časopis 19 - sekce
HUDBA
Pop-rockové pódium
Helmutova stříkačka
Comebackový koncert brněnské legendární kapely u příležitosti jejího 40. výročí z klubu celý článek
OPERA/ TANEC
Festival Za poklady Broumovska s prvomájovou předehrou
Ve středu 1. května 2024 zazní první z koncertů 19. ročníku festivalu Za poklady Broumovska. Během festivalové celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Životopisné drama Hilma
Hilma
Její umění neuznávalo hranice viditelného světa ani společenských konvencí. Švédské životopisné drama celý článek