zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Podvečer s Alfrédem Radokem v Dejvickém divadle

L. Janáček: Osud (Foto archiv)

  

Už jedenáctým rokem si díky Nadaci Alfréda Radoka každoročně vždy na jaře připomeneme tohoto slavného režiséra poválečné éry prostřednictvím kritických cen, které jsou udělovány v jeho jménu. Týden před konkurenčními „Thaliemi“ se v pátek 14. března 2003 udělovala ocenění za rok 2002 při neformálním setkání v Dejvickém divadle. Zatímco televizní diváci záznamu, který dávala o den později ČT, se společně se zvídavými dejvickými herci Ivanem Trojanem a Martinem Myšičkou dozvěděli, jaké divadlo se laureátům líbí a jaké ne, přímí účastníci se o zážitek podělili jen s moderátorem pořadu, spisovatelem Jiřím Stránským.

A jak to tedy dopadlo? Zlacený vavřínový věnec (z dílny Slavomíra Čermáka) za nejlepší inscenaci roku, udílenou ministerstvem kultury, převzal v zastoupení britského režiséra Roberta Wilsona za inscenaci Janáčkovy opery Osud na scéně Národního divadla dirigent Jiří Bělohlávek, který se na nastudování podílel (v kapse měl ovšem telegram od režiséra se zdravicí pro účastníky setkání). Wilson bodoval ještě jednou - za scénografii k této inscenaci. Za hudbu to byl už potřetí Vladimír Franz (letos byl nominován hned nadvakrát – za Běsy a Markétu Lazarovou, úspěšnější byla ta druhá).
Jedinečný výkon Jana Třísky jako Krále Leara v rámci Letních Shakespearovských slavností si na podzim vysloužil Cenu Sazky, nyní zabodoval u kritiků v Ceně Alfréda Radoka a není jistě překvapením, že herec je nominován i na ocenění Thalie 2002. Tříska, který přijel osobně cenu převzít řekl, že „jeho velká radost je zkalena jenom tím, že cenu nedostal přítel Martin Huba, který byl rovněž nominován" a připadal historku o tom, jak jako mladý herec angažovaný v Národním divadle potkával na Ovocném trhu tehdejší režijní idol Alfréda Radoka, kterému se vždy s uctivým pozdravem poklonil, zatímco režisér jej probodával pichlavým zrakem. To prý Třísku vedlo k naději, že bude obsazen do některé nové Radokovy inscenace (ale nikdy se tak nestalo...). Pichlavý pohled Alfréda Radoka pamatuje i letošní nejlepší herečka – Marie Málková. Po loňském úspěchu v Terase už podruhé získala cenu za nejlepší ženský herecký výkon. Kritiky zaujala její Stavroginová v Běsech ( Divadlo v Dlouhé, režie Hana Burešová).
A smršť ocenění se snesla na Činoherní klub – vedle ocenění Divadlo roku (které získal společně s Dejvickým divadlem) se líbil jejich Osiřelý západ (nejlepší hra), který v dramaturgii Romana Císaře přeložil a nastudoval herec a režisér Ondřej Sokol. Ten si odnesl cenu jako Talent roku 2002. Podrobné výsledky ankety kritiků Ceny Alfréda Radoka si můžete přečíst v novém vydání publikace Svět a divadlo.
Radokovy ceny za dramatickou tvorbu - nejlepší původní hru vzešlou z anonymní soutěže (letos se prý sešlo 73 textů) tentokrát budou předány až na červnovém festivalu Divadlo evropských regionů v Hradci Králové.

19.3.2003 Jana Soprová | rubrika - Zákulisí/ Klípky

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Časopis 18 - sekce

HUDBA

Hudební tipy 18. týden

Janet Jackson

Ikony Kamila Střihavky
Český rockový bubeník Miloš Meier hostem v hudebním cyklu věnovaném osobnostem české celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Křesťanský magazín

Křesťanský magazín

Křesťanský magazín
Zajímavosti ze života víry. Uvádí K. Rózsová. Novogotická budova Nového proboštství na P celý článek

další články...