Shakespearův Richard III. za ostnatým drátem a další interkontinentální transgrese
autor: archiv
zvětšit obrázek4. ročník festivalu IberoAmerických kultur TRANSTEATRAL přináší do Prahy opět divadelní kulturu Iberského poloostrova a Latinské Ameriky. S netradičním zpracováním slavné Shakespearovy tragédie se představí soubor Tejido Abierto z Madridu, evangelicko-utopicko-vegetariánský dramamix ze současných latinskoamerických textů z Chile, Mexika, Uruguaje a Venezuely se představí čeští inscenátoři a teeneagerského Becketta pro 21. století nabídne pražský literát španělského původu David Llorente. Festival se tradičně koná v Divadle v Celetné ve dnech 17. a 18. dubna 2012.
Hlavním hostem letošního ročníku festivalu TRANSTEATRAL je madridský soubor Tejido Abierto, který se v Praze představí s originálním zpracováním Shakespearovy tragédie RICHARD III., která se v pojetí Jorgeho Einese odehrává za ostnatým drátem koncentračního tábora. Režisér a autor úpravy se narodil v roce 1949 v Buenos Aires, odkud v roce 1976 odešel do Španělska. Jako teoretik se Eines věnuje především herectví, které učí na Královské akademii dramatických umění v Madridu a ve vlastní škole založené v roce 2001. Jako praktik má Eines za sebou celou řadu režií klasického repertoáru i současné dramatiky; za mnohé jmenujme například Büchnerova Vojcka, za jehož režii byl nominován na prestižní cenu Molière, nebo Himmelweg současného španělského dramatika Juana Mayorgy, za niž získal hned 8 nominací na cenu argentinských kritiků ACE. Eines působí umělecky především ve svém souboru Tejido Abierto a představil se i v dalších divadelních centrech nejen španělsky mluvícího světa (Argentina, Kolumbie), ale i ve Spojených státech či Izraeli. Působil také jako umělecký šéf madridského divadla Ensayo 100 proslulého svým systémem uvádění premiér, jimž musela předcházet alespoň stovka zkoušek.
V inscenaci nazvané stručně RIII se Jorge Eines poprvé za svou dlouholetou režisérskou praxi pustil do zpracování Shakespeara. Původní hru zasazuje do originálního kontextu: vězňové v koncentračním táboře hrají svým věznitelům Shakespeara v naději, že tím uniknou plynové komoře. Eines ve své inscenaci nachází paralely mezi renesanční Anglií a nacistickým terorem 20. století. „V obou epochách se vládne absolutisticky, despoticky, strach a smrt jsou výkonnými orgány vlády. Je to, jako kdybyste někoho museli milovat na základě nějakého dekretu. Naše doba je zaplavená dvěma nedošenci: slávou a mocí,“ říká režisér. Jedná se o záchranu uměním nebo rafinované mučení? Na tuto otázku odpoví inscenace, kterou španělský soubor odehraje v rámci festivalu TRANSTEATRAL 17. dubna v Divadle v Celetné.
TIP!
Časopis 19 - rubriky
Články v rubrice - Festivaly
Festival Setkání Stretnutie 2024 je za dveřmi
28. ročník mezinárodního divadelního festivalu Setkání Stretnutie přinese v termínu 14. - 18. května 2024 výbě ...celý článek
Letní divadelní festival na jihu Čech Jižní Svéráz
Unikátní site-specific divadelní festival, který je součástí vítězného konceptu Evropské hlavní město kultury ...celý článek
Rodinný festival Nuselské dvorky 2024
Po roční pauze se vrací do nuselských vnitrobloků tradiční rodinný festival Nuselské dvorky, který od samého p ...celý článek
Časopis 19 - sekce
HUDBA
Společně s Medial Banana si zaplaveme v moři času
Slovenská kapela Medial Banana vydala novou desku a nyní s ní vyráží na turné. Brněnským fanouškům novinku Mor celý článek
OPERA/ TANEC
Lukáš Vondráček završí sezónu recitálů FOK v Rudolfinu
Klavírista Lukáš Vondráček vystoupí s recitálem v pražském Rudolfinu v rámci řady Světová klavírní tvorba FOK. celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Život je dobrá věc je název výstavy v galerii Prostora
Galerie Prostora i v roce 2024 pokračuje se představováním sbírek současných výtvarných umělců. Nová výstava o celý článek