Ohlédnutí za divadelním rokem 2013
autor: Petr Schier
zvětšit obrázekRok 2013 je za námi, a tak se sluší za ním ohlédnout. Pro koho byla třináctka šťastná, a pro koho nikoli? Kdo zabodoval? Kdo se vydal na nejistou novou půdu?
Rok 2013 byl ve znamení změn, jejichž výsledky z pohledu zblízka ještě nelze hodnotit, a nelze tedy jednoznačně připsat znamínko plus či mínus. Lze ovšem konstatovat, že divadelní prostor po svém kopíroval nejistou a poněkud zmatenou situaci politickou, a o absurdity tedy nebyla nouze. V tom dozajista vedla naše první scéna – zlatá kaplička prožila tolik otřesů, že nad tím busty Mistrů v galerii nestačily vrtět hlavami...
Dočkali jsme se sice nového šéfa Národního divadla – Jana Buriana – ale díky entrée nového (a již bývalé) ministra kultury J. Balvína, to byl příchod poněkud trhaný, a doprovázený velmi bouřlivou odezvou uvnitř divadla i zvenčí. Ano, nakonec tedy Jan Burian do svého křesla usedl, nicméně to stálo soubor několik členů (viz odchod Miroslava Donutila či Richarda Krajča), a v závěru roku navíc odchod Štěpána Kubišty z vedení Nové scény.
Nového vedení se po čase dočkalo i brněnské Národní divadlo, kam přišel nový ředitel – Martin Glaser z jihočeského divadla, zatímco jeho místo v Jihočeském divadle zaujala Jana Kališová.
Nejvíce změn ovšem proběhlo v Praze. Do Divadla na zábradlí přišel brněnský tým Petr Štědroň - Dora Viceníková - Jan Mikulášek, a ačkoli první zdejší inscenace Šedá sedmdesátá se setkala s ohlasy rozporuplnými, přechod do Prahy s přenosem úspěšných inscenací z Reduty lze hodnotit už dnes jako úspěšný. Horší situaci musí čelit nové vedení Divadla Pod Palmovkou (M.Lang - T.Svoboda - B.Tůmová), jemuž příroda ve formě povodní připravila opravdu nelehkou situaci. Mnohé ze svých plánů kvůli rekonstrukci divadla museli odložit, a naladit se na prozatímní fungování v různých pražských divadlech. Pohromu na Palmovce odnesl i soubor Komorní činohra Jiřího Bábka, ale ten naštěstí našel zcela nový divadelně - klubový prostor Troníček v centru Prahy.
Skokanem roku se stal Michal Hrubý a jeho Studio Dva. Otevření nového divadla je v této době čin odvážný, a můžeme tomuto komerčnímu divadlo jen přát, aby zdárný rozjezd měl i zdárné pokračování.
Vlny kritických ohlasů vzbudil další pokus dát směr optimalizaci pražské divadelní sítě. Vznikl sice nový teoretický materiál, ale jak se zdá, ani tentokrát k výraznějším změnám nedojde. Všichni se však určitě shodnou na tom, že je to běh na dlouhou trať, a že zásadní změny nebude možno uskutečnit mávnutím kouzleného proutku. Ať už se v kuloárech říká cokoli, příspěvkové organizace mají stále své pevné místo v divadelní struktuře Prahy, a množství diváků, kteří do nich míří, je mnohonásobně vyšší než zájemců o alternativu.
Jako podstatné vidím to, že přes všeobecné skuhrání nad nedostatkem peněz na kulturu žádné divadlo dosud nezaniklo, a každoročně se vynoří nějaký další soubor či nový divadelní prostor. Zdárně se rozvíjejí aktivity Studia hrdinů (symbolického pokračovatele Pařízkova divadla Komedie), a také Divadlo X10 ve Strašnickém divadle. Překvapivá a velmi potěšující je expanze Spitfire Company (v Praze působící v Akropoli či v NOD Roxy), které svými inscenacemi zabodovalo na nejrůznějších světových festivalech. Z mimopražských souborů n sebe výrazně upozornilo Městské divadlo Kladno, hrající v době rekonstrukce divadla na loutkové scéně Lampion. I za těchto ztížených podmínek zabodovalo povedenými tituly jako Miláček, Vinnetou či Podivný případ se psem.
Svědectvím o tom, že lidé na divadlo nezanevřeli, ale že problém s návštěvností je způsobem především cenou vstupenek, byla obrovská návštěvnost prvního ročníku Noci divadel, kdy veškeré divadla jak v Praze, tak i všude jinde, doslova prskala ve švech. A také pro divadla a jejich tvůrce to byla zkouška, v níž vesměs uspěli.
Sečteno a podtrženo, rok 2013 navzdory mnohým nepříznivým podmínkám, nebyl tak docela marný. Vzniklo množství pozoruhodných projektů, objevili se noví talentovaní umělci, a jiní, zkušení, potvrdili svou kvalitu, nebo ukázali své překvapivé možnosti. O konkrétních projektech a pozoruhodných uměleckých výkonech se dozvíte více v příštím týdnu.
Časopis 19 - rubriky
Články v rubrice - Zprávy
Asociace profesionálních divadel oslavila 30. narozeniny
Asociace profesionálních divadel (APD) oslavila narozeniny zintenzivněním své dosavadní činnosti, zejména v so ...celý článek
Časopis 19 - sekce
HUDBA
ABBA: úspěch navzdory
ABBA: úspěch navzdory
Britský dokument mapuje vývoj švédské skupiny ABBA. Když v roce 1974 zvítězila v sout celý článek
OPERA/ TANEC
Festival Za poklady Broumovska s prvomájovou předehrou
Ve středu 1. května 2024 zazní první z koncertů 19. ročníku festivalu Za poklady Broumovska. Během festivalové celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Příběhy filmových legend
Bruce Willis: vyvolený
Portrét fenomenálního amerického filmového herce. Francouzský dokument. Smrtonosná p celý článek