Režisérku Hanu Burešovou láká spojení tragédie a komedie dell´arte
autor: archiv divadla
Novou sezónu v Městském divadle Brno zahájí 6. září 2003 inscenace Kamenný host aneb Prostopášník. Českou premiéru Righiniho opery nastudovala v pohostinské režii Hana Burešová v tandemu s dramaturgem Štěpánem Otčenáškem. Scénu navrhl Karel Glogr, kostýmy Samiha Malehová. Autory choreografie jsou Jana Vašáková a Jiří Reidinger.
Režisérka Hana Burešová spolupracuje s Městským divadlem v Brně poprvé. „Spolupráce je to velmi radostná, všichni jsou nesmírně vstřícní a pracovití, pohybově i pěvecky vybavení. V Brně je vůbec příjemně – pochvala patří i místní divadelní kuchyni.“ Na otázku, z jakého důvodu si toto téma vybrala, odpověděla: „Na této juanovské variantě se mi nejvíc líbí spojení tragického tématu Dona Giovanniho s principy komedie dell´arte, kterou zde zastupuje sluha Arlecchino i jiné postavy. Toto dílko jsem již režírovala v roce 1997 s tehdejším 2. ročníkem alternativní větve DAMU, kde však bohužel chyběl živý orchestr. Jsem ráda, že v brněnském Městském divadle je k dispozici.“
Dona Giovanniho hraje a zpívá Igor Ondříček, jeho sluhu Arlecchina Viktor Skála, Donnu Annu Alena Antalová, Komtura Ladislav Kolář a v dalších rolích se představí Jan Apolenář nebo Jan Mazák, Helena Dvořáková, Irena Konvalinová, Ivana Vaňková nebo Zuzana Kyseľová, Pavla Ptáčková a Alan Novotný.Příběh o Donu Juanovi se v 18. století těšil mimořádné oblibě u širokých vrstev publika nejen u nás, ale v celé Evropě. Legenda o Donu Juanovi se od druhé poloviny 17. století rychle šířila ze Španělska přes Itálii a Francii do celé Evropy. Postava Dona Juana se stala brzy dobře známou divákům činohry, pantomimy nebo loutkového divadla. Oblibě donjuanovské látky pochopitelně neušla ani opera. V průběhu 18. století jich vznikla celá řada.
Sotva dvacetiletý hudební skladatel, boloňský rodák Vincenzo Righini, který v sedmdesátých letech 18. století působil v Čechách, dal tímto dílem Praze jednu z prvních oper o Donu Giovannim (Donu Juanovi, chcete-li), a to plných jedenáct let před Mozartem. Spíše než o opeře je však lépe mluvit o hře se zpěvy, v níž jsou mluvené dialogy protkány áriemi a sbory. Autor libreta, toho času básník vídeňského dvorského divadla, Nunziato Porta hojně čerpal z Goldoniho komedií. Vzniklo tak originální dílko – Don Giovanni na způsob harlekyniády či komedie dell´arte, která vyžaduje mimořádný herecký a interpretační um a slibuje divácky neotřelou podívanou, divadlo par excellance. Premiéra opery Kamenný host 6. a 7. září 2003 v Městském divadle Brno.
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Na jevišti se objeví Věštkyně
Na jeviště Divadla Na Fidlovačce přichází hostující inscenace Věštkyně. V hlavních rolích bláznivé komedie div ...celý článek
Michael Sheen v pyžamu v jubilejní hře NT Live
Michael Sheen je znám především z rolí Tonyho Blaira ve filmu Královna či anděla v seriálu Dobrá znamení, sám ...celý článek
Trochu buřtový, trochu medový večer
Soubor Kozel ve fraku, který se věnuje tvorbě na poli pantomimy a pohybového divadla, uvádí novou inscenaci Bu ...celý článek
Boha v Las Vegas uvede Divadlo Na zábradlí
Divadlo Na zábradlí připravuje poslední premiéru sezony – v režii tandemu Petr Erbes a Boris Jedinák pop ...celý článek
Časopis 20 - sekce
HUDBA
Letošní KAMEN!CE jedinečná hudební dramaturgie
Festival KAMEN!CE zveřejnil kompletní line-up. Během tří dnů, od 6. do 8. června 2024, vystoupí v rámci čtvrté celý článek
OPERA/ TANEC
Hlaskontrabas Oktet vydává nové „severské” album
Unikátní hudební formace Hlaskontrabas Oktet, kterou tvoří čtyři zpěvačky a čtyři kontrabasisté pod vedením Pe celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 21. týden
Egypt (1/6)
Po stopách Tutanchamona. Napínavý příběh anglického archeologa Howarda Cartera. Hraná rekonstru celý článek