Jen po tváři se pozná člověk
autor: archiv
Dvě význačná jména autorů světové úrovně spojuje hra LOFTER aneb Ztracená tvář, kterou si do svého repertoáru vybralo Městské divadlo Mladá Boleslav. Francouzský básník a prozaik Victor Hugo napsal v sedmdesátých letech devatenáctého století román Muž, který se směje. Příběh Gwynplaina, syna bohatého šlechtice, který byl jako dítě prodán kočovným hercům. Podle přání mocných byla hlavnímu hrdinovi zohyzděna tvář tak, aby mu svaly strnuly ve „věčném úsměvu“. Jednoho dne vyjde pravda najevo a Gwynplaine se stává lordem. A tak by mohl začít jeho nový život …
Námět i dramatický děj zaujal v první polovině minulého století Günthera Weisenborna. Německý dramatik obohatil příběh o další epizody, nové postavy a působivé písně. Zachoval však prvky a postupy typické pro romantismus. Zůstávají i rysy romantického hrdiny. Weisenbornův Lofter po Hugově Gwynplainovi zdědil vášnivé srdce a odhodlání odkrývat pravdu. Hlavní hrdina přednese před lordy ve sněmovně ohnivý projev o nespravedlivém zacházení s poddanými a strhne přitom svou masku, aby mocní viděli jeho zjizvenou tvář coby obraz tváře světa, jemuž vládnou.
Weisenbornova hra se dá vnímat také jako alegorie o lidech, strhávajících svou masku, aby mohli žít s vlastní tváří, ale i o lidech, kteří raději místo své vlastní tváře volí masku. Sám Lofter říká: „Jen po tváři se pozná člověk.“
Režisér Miloš Horanský citlivě odhadl pole možností jednotlivých herců. Některým pomohl rozšířit jejich „typovou škálu“. Například Iva Theimera můžeme vidět jako kreola Bottela, mentálně postiženého člena komediantské party. Zvlášť působivá a věrná byla jeho závěrečná replika, s níž se loučí s umírající Angelinou. Domnívám se, že Theimerově hře muselo předcházet precizní studium problematiky mentálních defektů. Trefná byla i volba Ivany Nováčkové. V její U-Lvici se fascinujícím způsobem snoubí tvrdá slupka před světem obrněné ženské duše s neuvěřitelnou lidskou citlivostí. Po delší době dostala příležitost také Lucie Matoušková. I když se její Liliana de Wet objeví na scéně jen párkrát, stačí okouzlit a zaujmout diváka svým čistým a opravdovým způsobem ztvárnění.
Expresivní líčení zvýrazňuje charakter jednotlivých postav. Ani extravagantní paruky ženských představitelek nejdou proti romantickému duchu hry. Vždyť romantismus a silně individuální fantazijní vidění světa, snaha vyprovokovat nečekaným a osobitým vyjádřením jdou často ruku v ruce. S romantickým patosem příběhu dokonale souzní také hudba Zdeňka Zdeňka a kostýmy šlechticů, jež navrhla Ivana Brádková, dodávají představení punc autentičnosti.
To vše neznesnadňuje vnímání složitějšího sujetu a nerozmělňuje samotný příběh. Navíc, umocňuje se tak romantický duch díla a symbolická rovina dramatu.
Günther Weisenborn: Lofter aneb Ztracená tvář. Překlad J. a E. Balvínovi, úprava a režie Miloš Horanský, scéna Ivo Žídek, kostýmy Ivana Brádková, hudba Zdeněk Zdeněk. Hrají: Petr Mikeska, Dagmar Teichmannová, Ivana Nováčková, Petr Bucháček, Miroslav Babuský, Eva Horká, Ivo Theimer a další.Premiéra 20. června 2003.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih
Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek
Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu
Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek
Časopis 18 - sekce
HUDBA
Iveta Bartošová - Ve jménu lásky
Zpěvačka Iveta Bartošová patřila k nejoblíbenějším českým popovým zpěvačkám konce 20. a začátku 21. století. Z celý článek
OPERA/ TANEC
Jan Šikl vydává kompilaci scénické hudby
Skladatel, aranžér a multiinstrumentalista Jan Šikl vydává dvě alba, na kterých zkompiloval výběr ze své dosav celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Křesťanský magazín
Křesťanský magazín
Zajímavosti ze života víry. Uvádí K. Rózsová. Novogotická budova Nového proboštství na P celý článek