zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Guy Roberts: Modelem pro mého Richarda byl King Kong...

Richarda III.  (Prague Shakespeare Company)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Americký producent, režisér a herec Guy Roberts je v Praze jako doma. Už několik let zde pod jeho vedením působí Prague Shakespeare Company, která má sídlo v pražském paláci Kolowrat. Roberts režíruje většinu inscenací PSC, a také v nich hraje. Pro spolupráci se mu podařilo získat i současnou britskou velvyslankyni v Praze Jan Thompsonovou. Večer 23. července od 20:30 hod zažije soubor speciální událost. Budou totiž hrát Richarda III. na Nejvyšším purkrabství Pražského hradu. Při té příležitosti jsme pana Robertse zpovídali.

  • Práce Prague Shakespeare Company je spojena především s dílem tohoto velkého Alžbětince. Většinu jeho her jste režíroval sám. Zajímalo by mě, jak vybíráte, kterou hru budete inscenovat?
    Snažíme se vyhledávat hry – konkrétně Shakespearovy hry – které mají co říci dnešnímu divákovi, připadají nám něčím aktuální, a také slouží uměleckým záměrům naší herecké skupiny. Například, pokud jde o Richarda III. – je šokující, že dokonce i dnes máme co do činění s různými „Richardy“, ať už se to týká evropské politiky, Středního Východu či Ameriky. Vůdcové, kteří touží po moci jen proto, aby mohli ovládat ostatní, to je téma, které nikdy nezmizí. Cítili jsme se velice poctěni, když nás oslovili z Letních shakespearovských her, abychom prezentovali inscenaci v angličtině, poté, co jsme se společně s nimi podíleli poslední dva roky na Hamletovi v Globe a na projektu Shakespearova hudba Patricka Doylea. Zdá se také velmi vhodné uvádět tuto hru jako součást Letních shakespearovských slavností v sezóně, kdy Prague Shakespeare Company oslavuje 400. výročí Shakespeara, protože je to ta nejlepší pocta anglické historii. Jsme také velmi potěšeni, že britská ambasadorka Jan Thompsonová hraje královnu Alžbětu. Máme v plánu spoustu vzrušujících produkcí – na podzim budeme hrát Richarda III. a Zimní pohádku ve Stavovském divadle, jako bonus k našim představením, která uvádíme v divadle Kolowrat. A to vše je možné díky šlechetnosti a nesobecké podpoře rodiny Kolowratů, která je generálním partnerem PSC.
  • Vzpomínáte si, kdy jste poprvé inscenoval Richarda III.? A jak dlouho trvalo zkoušení?
    Poprvé jsme realizovali scénickou verzi v roce 2012 v Houstonu v Texasu, a hráli v ní tehdy jak herci usazení v Praze, tak v Houstonu. Zkoušeli jsme tři týdny, což je pro americké divadlo regulérní doba zkoušení, která vychází z přísných odborářských pravidel. Takže produkce původně vznikla v roce 2012, poté cestovala po celé Americe, a hrála se i v Praze, kde se setkala s velmi dobrým kritickým ohlasem a nadšením u diváků. Původní verze obsahovala hodně videosekvencí, což se ukázalo pro verzi na otevřené scéně na Hradě nevhodné, kvůli svícení a jiným technickým záležitostem. Takže jsme produkci přizpůsobili novým požadavkům.
  • Studoval jste historii Richarda III.? Říká se, že to nebyl zas takový zloduch, jak ho napsal Shakespeare…
    Strávili jsme spoustu času zkoumáním skutečné historické postavy Richarda III. a celého období Válek růží. A opravdu z toho nakonec vyšla informace, že Richard III. byl skutečně dobrý král a žádný zloduch. To až později byl vykreslen takovým způsobem, aby odpovídal představě tudorovského establishmentu, jehož potomci jej zbavili trůnu. Překvapivě tím největším zloduchem v rodinné politice byl jeho bratr Clarence, kterého naopak Shakespeare vykreslil jako dobrosrdečného chlapíka – ve skutečnosti neustále převlékal kabáty a přidával se na tu či onu stranu, podle toho, co pro něj bylo momentálně výhodné. Obecně se má za to, že Richard III. měl podíl na smrti princů v Toweru – a kvůli tomuto (nedokázanému) faktu byl zatracen navždy – protože zabíjení dětí je bez diskuze neodpustitelné.
  • Jak to funguje, když jste současně režisérem i hercem v hlavní roli? Nepřekážejí si tyto dvě profese navzájem?
    Já tohle dělám poměrně často, a myslím si, že člověk musí mít naprosto jasno v tom, co chce. Nejen ve vedení společnosti jako režisér (a ředitel), ale také v tom, co chce říci a ukázat jako herec. Proto velmi často zkouším sólově mimo normální zkušební dobu v divadle jen sám pro sebe, abych mohl věnovat maximální čas zkoušek ostatním hercům. No, a v konečném důsledku to znamená, že po celou dobu mluvím. :o) – ať už jako Richard nebo jako režisér!
  • V některých recenzích jsem se dočetla charakteristiku, že váš Richard III. je „čisté zlo“. Zajímalo by mě, jak ho berete Vy? Rozumíte mu?
    Abych mohl postavu hrát, musím jí rozumět. V naší inscenaci Richarda jde o grotesku – je to zvíře – a jak hra graduje, tak se chová čím dál tím víc jako opice nebo jako kanec. Určitým modelem pro mého Richarda byl King Kong. A jinak, myslím, že je to čisté zlo, Shakespeare ho tak napsal.
  • Hrajete raději kladné nebo záporné postavy?
    Mnoho herců tvrdí, že v hraní záporných postav mají daleko větší svobodu ve volbě potenciálních interpretací, což u kladných postav není možné. Když hrajete Supermana, tak máte opravdu omezené možnosti. Nicméně, ty nejďábelštější charaktery (postavy) mohou čas od času taky působit velkoryse a benevolentně – možné je všechno. Hlavní problém máte pak po představení – protože jestliže skutečně poctivě zkoumáte temné stránky charakteru, tak se to na vás přisaje a bývá obtížné se toho zbavit. Jak stárnu, tak mě tyto temné postavy baví čím dál tím méně – mám raději komedii!
  • Dají se hrát postavy, které nemáte rád? Nebo máte pro Richarda III. nějaké pochopení?
    Existuje velice známá historka o Laurence Olivierovi a Ralphu Richardsonovi, když hráli v Shawově hře Čokoládový hrdina. Olivier strašně nerad hrál postavu Sergiuse , protože mu ta postava přišla jako povrchní chvastoun a zbabělec, a Olivier tyto vlastnosti nesnášel. A tak si s postavou nedal moc práce, takže působila ploše – až do té doby, kdy mu Richardson řekl, že pokud si Sergiuse nezamiluje, nikdy v té roli nebude dobrý. Olivier se rozhodl, že si postavu zamiluje, a Sergius se pak stal jednou z jeho nejznámějších rolí. Nevím, zda někdo může milovat Richarda III., ale myslím, že se dá pochopit, proč se začal chovat tímto způsobem a mít pro něj, alespoň jisté porozumění, či lítost, i když současně jeho činy opovrhujete.
  • Co Vy a blankvers? Trénoval jste starou angličtinu v nějakém specializovaném kurzu?
    U nás v divadle jsme si velmi dobře vědomi pravidel jambického pentametru a Shakespearova blankversu – dáváme na jazyk velký důraz, a proto jsou naše představení tak úspěšná. Mimochodem, právě teď pořádáme v divadle Kolowrat měsíční letní tréninkový program, zaměřený na Shakespearův jazyk. Všichni naši herci tento jazyk studují – protože v angličtině je vše, co se týká Shakespeara, založeno právě na jazyku a pohrávání si s ním.
  • Hráli jste už předtím na scéně pod širým nebem?
    Hráli jsme na otevřené scéně na Vyšehradě, a když jsme byli na zájezdě, tak také v Českém Krumlově.
  • Má pro vás hraní venku nějaká specifika? Je to hodně jiné než hrát v uzavřeném divadle?
    My hraní venku milujeme, protože tam dochází k takovému zvláštnímu propojení herců s diváky. A samozřejmě významnou roli pro vytvoření atmosféry hraje i prostor, kde vystupujeme – připadáme si jako shakespearovští herci v Globu. Herectví je takové otevřenější a určitě hlasitější! Myslím, že jak pro diváky, tak pro herce je dobré, když se věci mění a hraní venku nabízí spoustu možností a výzev.
  • Prozraďte ještě, jaké jsou plány Prague Shakespeare Company na novou sezónu?
    Máme štěstí, že při působení v divadle Kolowrat nás podporuje rodina Kolowratů, ale i hlavní město Praha a Britská ambasáda v Praze. Od podzimu zde budeme pokračovat ve vzrušujícím programu naplánovaném na sezónu PSC 400. Tento rok je plně zasvěcen oslavám 400. výročí Shakespeara, a tak uvádíme veškeré Shakespearovy hry v různých formách – prostřednictvím tradičního divadla, tance, filmu, hudby. Nyní jsme asi tak v půlce tohoto velkého projektu. Budeme také hrát dvojjazyčné představení Zimní pohádky v angličtině a češtině ve Stavovském divadle. A to 13. a 14. října. A 3. září budeme reprízovat rovněž ve Stavovském divadle Richarda III. V Divadle Kolowrat budeme uvádět vzrušující inscenace Macbetha, Jak se vám líbí, Veta za vetu, Othello, Večer tříkrálový s britskou velvyslankyní v roli Olivie, a taneční představení Hamleta a Julia Caesara. To jsou ovšem jen některé z našich vzrušujících nových projektů. Většina produkcí je opatřena titulky, které vznikly díky laskavosti překladatele Martina Hilského a tak doufáme, že se všichni na ta naše představení přijdou podívat!

    Vstupenky zakoupíte na www.shakespeare.cz.

    20.7.2016 15:07:50 Jana Soprová | rubrika - Rozhovory
  •