zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Pár dojmů z Přeletu nad loutkářským hnízdem

O bílé lani  (DRAK)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Festival Přelet nad loutkářským hnízdem, který se konal o víkendu v divadle Minor, přináší každoročně to nejlepší z českého loutkového divadla, a upozorňuje na nové estetické i tematické trendy v tomto oboru. Divadlo Minor poskytuje rodinnému publiku nejen dvě divadelní scény, ale i další prostory, kde se děti mohou vyřádit. Představení jsou relativně krátká, takže vydrží i děti, které do divadla ještě tak docela nepatří (mluvím o miminech, které matky – zřejmě z oboru – nosí na představení s sebou a které se ve tmě často vyděsí a dávají to hlasitě najevo). Na třech představeních, které jsem letos viděla, se to nestalo, i když bylo narváno dětmi různého věku, velikosti a temperamentu. Žádný pláč, pouze komentáře k věci - I to podle mého svědčí o kvalitě představení.

Nejprve jsem viděla půvabnou poetickou vizi Čechy leží u moře libereckého Naivního divadla. Herci v režii Michaely Homolové společně se scénografkou Barborou Jakůbkovou vytvořili pocitově autentickou vizi moře a mořského života s využitím veršů Radka Malého z knihy Moře slané vody. Možná i touha na chvíli zapomenout na složitě strukturované psychologické či experimentálně zakódované opusy způsobil, že jsem v přeplněném hledišti okamžitě uposlechla výzvu: Zavřete oči. Slyšíte, jak šumí? Nadechněte se té vůně. Zašeptejte: Čechy leží u moře… stačilo pár chvil, a už jsem tam byla. I když na počátku je přiznaná hra na moře, vytvořené v míse vody přilitím modré barvy a přisypáním soli, po níž pluje loďka složená z papíru, ale následné scénické artefakty, jako byly vláčně ohebné makety podmořských rostlin či stylizovaní podmořští tvorové, mě doslova naladily na pomalý snový rytmus, v němž se žije pod vodou. Tato fantazijní krajina najednou byla naprosto uvěřitelnou surreálnou realitou, kde čas ubíhá v jiném rytmu než nad hladinou. Poezie, obohacená kouzlem ozvěny, i když malým dětem nemusela být úplně srozumitelná, působila hravě a laskavě. Lehce upejpavá interaktivita – to když proplouvaly v bezprostřední blízkosti dětí velryba či rejnoci – přidala další magickou dimenzi, a zároveň jakýsi nenásilný vzdělávací prvek – poznávání podmořského života.

Zjevně pro náročnějšího diváka je určena pohádka O bílé lani z hradeckého divadla DRAK. Inscenaci společně vytvořili především Tomáš Jarkovský, Jakub Vašíček a Jiří Vyšohlíd, s přispěním scénografa Kamila Bělohlávka a kostýmní výtvarnice Terezy Venclové a hereckých členů souboru, kteří jsou zároveň muzikanty. Proč mluvím o náročnosti? Snad hlavně kvůli využití veršů Jana Skácela, který archetypální příběh o princezně proměněné v bílou laň a jejím lovci a zároveň vytouženému princi, posunuje do existenciální roviny. Bolavé vznešenosti veršů odpovídala i hudba Jiřího Vyšohlída, upomínající na drsnou poetičnost písničkářů 60. let, i snově působící scéna, umístěná mezi kapelu hudebníků, které vévodí zrcadlová plocha, v níž spatřujeme nejen stínové obrazy, ale i projekce přírodních motivů, a kde se objeví i 3D bílá laň. Poněkud neorganicky, ať už žánrem, tak neúměrnou délkou výstupu, působí snaživé extempore dvou klaunů, najatých na princezniny patnácté narozeniny. Jako by se tak vážily skutečné hodnoty a pomíjivá zábavnost, dávala do kontrastu vznešená elegance a kýč.

Do třetice - jeden z mladých talentů, který již osvědčil své kvality v rámci amatérského divadla, a nyní studující režii na KALD DAMU, Jakub Maksymov. Ten se ve své umělecké práci opakovaně vrací k Jacku Londonovi. Tentokrát pod názvem Tisíc tuctů, s douškou „divoká karta letních klauzur KALD DAMU“, společně s několika herci, dřevěnými stylizovanými loutkami podobnými pařízkům, a desítkami papírových kartonů na vejce vytvořil zajímavou vizi života v období zlaté horečky na Aljašce. Zejména variabilní využití vaječných plat v nejrůznějších množstvích a uskupeních bylo ukázkou toho, jak při dostatečné fantazii lze vykouzlit z tohoto jednodruhového materiálu téměř jakoukoli krajinu - od pusté zasněžené pláně, přes hory, z nichž každou chvíli sjede lavina, až po nebezpečnou dravou řeku. Příběh vypointovaný hned nadvakrát - hrdina veze přes celou Ameriku tisíc tuctů vajec, aby po přestálých potížích na konečné své cesty zjistil, že jsou všechna zkažená, tak i následný náznak toho, že vzápětí hodlá uskutečnit další podnikatelský záměr, předem odsouzený k zániku.

I tento krátký průlet festivalem mě přesvědčil o tom, že v loutkovém divadle bylo i letos na co se dívat. Navíc, právě tady se projevila pro mě velmi vítaná tendence, směřující pryč od estetiky hnusu k poetičnosti, něze a kráse, byť s existenciálním a hodně hořkým podtextem.

7.11.2016 18:11:23 Jana Soprová | rubrika - Festivaly

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Festivaly

Letní divadelní festival na jihu Čech Jižní Svéráz

Z.  Mládek, W. Steers (Egon Schiele / Autoportrét)

Unikátní site-specific divadelní festival, který je součástí vítězného konceptu Evropské hlavní město kultury ...celý článek


Rodinný festival Nuselské dvorky 2024

Nuselské dvorky

Po roční pauze se vrací do nuselských vnitrobloků tradiční rodinný festival Nuselské dvorky, který od samého p ...celý článek


Festival Setkání Stretnutie 2024 je za dveřmi

Bílá voda (Městské divadlo Brno)

28. ročník mezinárodního divadelního festivalu Setkání Stretnutie přinese v termínu 14. - 18. května 2024 výbě ...celý článek



Časopis 19 - sekce

HUDBA

Ska Wars v Malostranské Besedě

Green Småtroll

Reggae vrací úder. Mezinárodní den Hvězdných válek každoročně připadá na 4. května, letos Prahu ale uchvátí po celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Výtvarné tipy 20. týden

Klackovitý architekt Martin Rajniš

Ztracené poklady Egypta: Záhady egyptské Sfingy
Je stejně tajemná jako slavná. Prozkoumejte minulost jedné celý článek

další články...