zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Zelenkovy Job Interviews sklízejí úspěch u pařížských kritiků

Petr Zelenka

autor: Česká televize  

zvětšit obrázek

Hvězdně obsazená francouzská inscenace Zelenkovy hry Job Interviews, kterou pod názvem Vera v titulní roli se slavnou Karin Viardovou inscenovali Marcial Di Fonzo Bo a Élise Vigierová, nyní po četných reprízách po celé Francii zakotvila na patnáct večerů na pařížském Montmartru, ve slavném Théâtre des Abbesses. Záhy po pařížské premiéře vyšla v místním tisku také řada mimořádně kladných ohlasů.

Jean-Pierre Leonardini, jehož sloupek v L‘Humanité nese emfatický název Ať žije Karin Viardová, jež žije Verou, o Zelenkově hře píše, že „v sobě nese jízlivost, svědčí o půvabné zlomyslnosti v přístupu, je naprosto upřímná a není v ní ani stopy po sentimentu. V čemsi připomíná Fassbindera.“
Jedna z nejvýznamnějších francouzských kritiček, recenzentka listu Le Figaro Armelle Héliotová, také nešetřila chválou: „Ač se dvě hodiny v kuse smějeme, ač se oba režiséři, jak mají ve zvyku, nebojí nadsázky, jež tepe v textu hry, ale v inscenaci je za burácivého smíchu rozdmýchána, stejně tu najdeme silnou melancholii. Nesmírně závažný spodní proud.“
Podobně jako v případě světové premiéry textu, za niž v Jihočeském divadle v autorově režii získala představitelka hlavní role Věra Hlaváčková nominaci na Cenu Thálie, stojí i ve Francii v centru pozornosti samotná Karin Viardová, jedna z nejuznávanějších a nejoceňovanějších hereček současné francouzské kinematografie. „Karin Viardová dává své Veře tragický rozměr,“ pokračuje Héliotová, podle níž je její hrdinka „temperamentní a střelená, s ohromující odvahou, komičností i inteligencí. (…) Díky svému melodickému, pevnému hlasu a jiskrnému pohledu, pod nímž se skrývá smutek, dodává i těm nejsměšnějším situacím působivou sílu. (…) Už dávno není pochyb, že patří k nejskvostnějším herečkám své generace.“
V deníku Le Parisien píše Sylvain Merle: „Karin Viardová podmaňuje svým elánem, přesností a vybraností svého herectví, a její kolegové, kteří v pěti odehrají nějakou dvacítku postav, rovněž podávají výborné výkony.“
Na renomovaném divadelním webu Fauteuil pour l’orchestre, od nějž inscenace získala hodnocení „vynikající“, píše Corinne François-Denèveová: „Karin Viardová ztělesňuje Veru se sobě vlastním gustem dravostí. Coby v nejlepším slova smyslu ‚populární‘ herečka propůjčuje své postavě auru nečekané sympatičnosti. Zatímco hraje svou střídavě děsivou a směšnou, nesnesitelnou a ohromně dojemnou hrdinku, v projekcích vidíme obrazy jí jako dítěte, dospívající, mladé ženy – k nakousnutí krásné, záhadné a romantické dívky s šibalským úsměvem. Díky tomu vidíme i Veřinu minulost, která by jinak zůstala divákovi skrytá, a lépe chápeme nelítostnou zuřivost, s níž se Vera pouští za úspěchem, i přes mrtvoly, když je třeba – touha stát se paní svého štěstí, po zdánlivě šťastných letech zmírání, ať už v Praze nebo v hereččině rodném Rouenu. Vera tak díky Viardové představuje velkolepý portrét ženy.“
Vera, která měla premiéru 25. dubna 2016 v normandském Caen, se v Paříži hraje do soboty 8. dubna 2017 a v příští sezoně opět vyrazí na turné.

10.4.2017 14:04:13 Redakce | rubrika - Zprávy