Nicholas E. Baehr: Incident
autor: archiv
Brněnské HaDivadlo uvedlo v premiéře hru Nicholase E. Baehra Incident. Režisér Martin Huba inscenoval tuto hru na scéně Jozefa Cillera, autorem kostýmů byl Milan Čorba, hudbu komponoval Henrich Leško.
Hra Inscident lapí diváky nejsoučasnějším tématem, které nás obklopuje všude. Násilí a brutalita, statečnost a odvaha čelit mu jsou nosnými body inscenace. Na jevišti v této hře neuvidíte brutální záběry zkrvavených těl nebo jejich části, rovněž nebudete svědky jakýchkoli krvavých zápasů, jen… Může se vám stát, že usednete do hlediště a někdo si jen tak „svobodně“ zapálí cigaretu. Co s tím? Tolerovat? Ozvat se? Kdo je ten, co si zapálil? Copak neví, že se zde právem nekouří?
Podobné situaci jsme vystaveni skutečně dnes a denně, ať už ve svém blízkém okolí nebo např. při cestě do práce. Řešení je několik. Buď si nechat kálet na hlavu a mlčky trpět, nebo se občansky bít a nastolit pořádek. Jaká je vlastně svoboda? Vždyť pro ní platí jednoduché pravidlo – je to poznaná nutnost. Svoboda končí tam, kde začíná svoboda druhého. Hezky se to píše, ale jaká je skutečnost?
Režisér Martin Huba v žádném případě diváky nešetří. Dva hlavní protagonisté Joe (Hynek Chmelař) a Artie (Kryštof Rímský) si před začátkem představení v hledišti zapálí cigaretu. Zaplaťpánbu, že se najdou i diváci, kteří se tomuto nešvaru postaví. Jaký obdiv, kdy např. při repríze 31.1. 2004 to byla pani v abrahámovském věku.
Režisér se koncepčně drží drsného herectví, které umožňuje nahlédnout do niterních charakterů jednotlivých postav. Příběh celé inscenace je zasazen do prostředí vagónu a stanice. Noční jízda metrem (vlakem) se díky dvěma výrostkům, kteří začnou šikanovat jednotlivé cestující, trochu promění v rušnou jízdu. Otázkou je, zda výrostci jsou vlastně sígři?
Cestující jsou na začátku hry představeni v jednotlivých epizodních situacích. Divák má možnost odhalit jejich charaktery a způsoby jednání. Silák Tony Goya (Pavel Gajdoš) si chce „zašoustat“ s přítelkyní Alicí Keenan (Helena Plecháčková). Jasně ji dává najevo, jaký je samec, a přeci nebude dělat fórky, když se to každé s ním líbilo. Podobně bychom mohli pokračovat. Na jevišti vystupuje několik párů – manželský, mladý gay, který chce ulovit „kunčofta“ – doktora, dva vojáci, pár středního věku, kdy partner je výbušný a terorizuje svou partnerku. Až po pár, v němž naopak partnerka ponižuje a ovládá partnera. V sestavě se nachází starší pár, v němž zase pán „zatracuje“ svého syna, který mu nepomohl.
TIP!
Časopis 19 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Hostina dravců: když jde o život
Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č ...celý článek
Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu
Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek
Dub: empatické přijímání zpráv
Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou ...celý článek
Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih
Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek
Časopis 19 - sekce
HUDBA
Cooper přiveze unikátní 3D/AV show
Britský producent a tvůrce inteligentní taneční hudby Max Cooper představí 16. května svůj nejnovější projekt celý článek
OPERA/ TANEC
Lípa Musica přichází s pestrým programem
Světová premiéra Beaty Hlavenkové, odvážný projekt soudobé hudby se sólistou Danielem Matejčou a dirigentkou A celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 19. týden
Věčný Egypt: Dědictví
Tisíciletá historie africké země vepsaná do tamní architektury, nekropolí, řemesel i celý článek