MANA chystá Podzimní sonátu
autor: Alena Hrbková
zvětšit obrázekStrhující severské drama o komplikovaném vztahu mezi matkou a dcerou. Nadčasový příběh dvou žen, které se od sebe fatálně vzdálily. Kdo dokáže víc naslouchat a porozumět té druhé? Matka, anebo dcera? Hru Podzimní sonáta světoznámého spisovatele a režiséra Ingmara Bergmana nastuduje v divadle Mana v pražských Vršovicích zkušený režisér Ondřej Zajíc. Hlavní postavu matky, která dala přednost umělecké kariéře před vlastními dcerami, ztvární Dana Batulková. V dalších rolích se pak představí Lucie Štěpánková, Denisa Pfauserová a Milan Kačmařík. Premiéra původní inscenace Podzimní sonáta je 7. března 2020, reprízy uvidíme 17.března a 3. a 29. dubna.
„Mám ráda severské autory a Bergman mezi ně patří. Jeho díla jsou vždy hluboké a nemilosrdné sondy do lidské duše,“ říká Dana Batulková. V podzimní sonátě hraje matku Charlottu, slavnou klavíristku, která kvůli kariéře, ale také kvůli neochotě snášet komplikace, ztratila kontakt se svými dcerami. První z nich, Evu, ztvárňuje půvabná Lucie Štěpánková. Její postava je frustrovanou ženou, která se nemůže vyrovnat své impozantní matce, slavné umělkyni a rozené primadoně. Role postižené mladší dcery se ujala Denisa Pfauserová. Charlotte už nikdy nemůže dohnat to, co zanedbala ve výchově obou dcer. Vždycky dávala přednost svému umění. Nechtěla jim sice ublížit, ale její sobectví a nedostatek empatie vytvořily mezi ní a dcerami pomyslný příkop, který už lze jen těžko přeskočit.
„Ve hře nacházíme paralelu s dnešním stylem života žen. Spousta z nás řeší, zda upřednostnit kariéru před starostmi o rodinu a děti. A jaká bude jednou naše bilance a co všechno se od svých dětí dozvíme…,“ dodává Dana Batulková.
„Vztah matky a dcery a vůbec rodiče a dítěte je vždycky složitý. Rodiče nechtějí poškodit své děti, ale i ty nejlepší úmysly mohou vést ke komplikovaným koncům. Podzimní sonáta vypovídá o tom, co si často nemáme odvahu ani myslet. Uvědomění, že v tom nejsme sami, může být často očistné a úlevné,“ říká o Bergmanově díle dramaturgyně divadla Mana Věra Mašková. Podzimní sonáta je podle ní aktuální stále, protože se dotýká nejzákladnějších otázek naší existence. „Grandiózní zápas o smyslu našeho bytí a naplnění našeho času, který se neúprosně krátí. A přesně tím by se mělo zabývat naše divadlo Mana, jež se nachází v sakrálním prostoru vršovického kostela a které je zároveň ojedinělou pražskou scénou s nezaměnitelnou patinou a šarmem první republiky,“ zdůrazňuje.
TIP!
Časopis 17 - rubriky
Články v rubrice - Zprávy
Pořád jsem to já poprvé v Pardubicích
Východočeské divadlo uvádí novinku, hru Pořád jsem to já, kterou autorka Christine Mary Dunford napsala podle ...celý článek
Nová výzva Kašpar.Dramatik
Spolek Kašpar je soubor, který je již více jak třicet let etablovaný na české divadelní scéně. Aktuálně hraje ...celý článek
Časopis 17 - sekce
HUDBA
Hudební tipy 18. týden
Ikony Kamila Střihavky
Český rockový bubeník Miloš Meier hostem v hudebním cyklu věnovaném osobnostem české celý článek
OPERA/ TANEC
Sezona Opery ND a SOP vyvrcholí festivalem
Aktuální, interaktivní, moderní, pestrý, odvážný, český i světový - takový bude letošní ročník festivalu Opera celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Velikáni filmu... Karel Kachyňa
Setkání v červenci
Úsměvná letní romance o nenadálé lásce. Český film uznávaného režiséra Karla Kachyni, od celý článek