zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Iniciativa #kulturunezastavis odehrála šedesát představení

Projekt Ukrajina

autor: Jan Hromádko  

zvětšit obrázek

Iniciativě #kulturunezastavis se podařilo navázat na aktivity během koronavirové krize a zrealizovat pět kulturních projektů spojených s válkou na Ukrajině. Celkem 63 zapojených umělců odehrálo šedesát představení v uprchlických táborech a dětských domovech přímo na Ukrajině, na ukrajinsko-slovenských hranicích, ve vlacích z hranic do České republiky nebo na pražském Hlavním nádraží pro ukrajinské Romy. Do jednoho z výjezdů na Ukrajinu se zapojil jako herec Divadla Láska i exministr kultury Daniel Herman.

„Když začala válka, věděli jsme, že chceme zase hledat nové cesty, jak pomáhat skrze kulturu a jak o kultuře v takové chvíli vůbec přemýšlet,“ přibližuje prvotní impulz divadelní režisér Vít Neznal, který za iniciativou stojí. První představení a koncerty uvedla iniciativa v uprchlických táborech u ukrajinsko-slovenských hranic a ve vlacích jedoucích z hranic do Česka. Dále hrála několik dnů na pražském Hlavním nádraží pro stovky Romů, kteří utekli z Ukrajiny před válkou. Spříznění herci se vydali také do Oldřichova v Hájích, kam byl přesunut jeden z ukrajinských dětských domovů.

Produkčně nejnáročnější aktivitou, která pod hlavičkou iniciativy od začátku války vznikla, bylo hraní v dětských domovech a uprchlických centrech přímo na Ukrajině. Na něm se podílelo 22 umělců, kteří uspořádali 39 představení, najeli dohromady přes 12 000 kilometrů a potěšili více než 1 100 tamních dětí.

Do jednoho z výjezdů na Ukrajinu se zapojil jako herec Divadla Láska i exministr kultury Daniel Herman. „Naši kulturně-humanitární misi na Ukrajinu pokládám za mikropříspěvek k vyjádření solidarity a podpory tváří v tvář brutální ruské agresi. Přinášet radost má vždycky smysl a rozzářené oči dětí v dětských domovech, které jsme s pohádkami navštívili, to dosvědčují,“ popisuje svůj zážitek Herman.

Tuto solidaritu doplňuje Václav Wortner ze souboru My kluci, co spolu chodíme, o další rozměr: „Když jsme dohráli v jednom uprchlickém centru, všichni seděli, nikomu se nechtělo jít. Byl to emočně silný moment. Začali jsme zpívat české lidovky a oni hádali, o čem jsou. Tím, že jsme nikam neodjížděli a přespávali tam s nimi, mohli jsme si s nimi povídat v kuchyni a poslouchat jejich příběhy. V tu chvíli jsem cítil, že mělo smysl přijet. Vnímali a oceňovali, že se o ně zajímáme a že nám na nich záleží, když jsme za nimi přijeli sdílet stejný prostor, byť jen na jeden den.“

Také ostatní projekty iniciativy spojené s válkou ukazují, kde všude může být kultura zdrojem pomoci a jak různorodou pomoc může kultura zprostředkovávat. V dětském domově v Oldřichově v Hájích bylo cílem iniciativy pomoct integrovat skrze divadelní představení ukrajinské děti a místní. Na pražském Hlavním nádraží chtěla iniciativa skrze hudbu a divadlo ukázat, že jim osud příchozích z Ukrajiny není lhostejný. A když si děti od muzikantů půjčily kytaru, začaly samy hrát a postupně se vystřídaly s dobrovolníky i ostrahou, bylo na chvíli cítit, jakou sílu kultura má. Na hranicích a ve vlacích chtěla iniciativa lidi podpořit, aby na možná nejtěžší cestě v životě nebyli sami, na chvíli je potěšit a dodat jim energii. „Jsem rád, že se nám s #kulturunezastavis podařilo navázat na aktivity během koronavirové krize a ukázat kulturu zase v jiných souvislostech,” shrnuje Vít Neznal.

A jaké má iniciativa plány? Chce reagovat na palčivá témata vycházející ze současné turbulentní doby. „S přicházející energetickou a ekonomickou krizí předpokládáme, že bude opět potřeba hledat roli kultury v bezprecedentní situaci. Chceme ukázat, že úloha kultury v krizi je důležitá. Může být zdrojem pomoci a prostředkem lidské solidarity, ale může také bavit a rozvíjet diskuzi,” uzavírá Vít Neznal.

Nezávislá iniciativa #kulturunezastavis vznikla spontánně na jaře 2020 v reakci na restriktivní protiepidemická opatření. Vzešla z potřeby tvůrců kolem Cirku La Putyka udržet živou kulturu naživu, z přesvědčení, že právě v takové situaci je živá kultura nepostradatelná, neboť divákům a umělcům dává pocit sounáležitosti, vzájemné podpory a naděje, a v neposlední řadě je také baví.

12.9.2022 16:09:14 Redakce | rubrika - Zprávy

Časopis 16 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Zprávy

Pořád jsem to já poprvé v Pardubicích

Eliška Lásková a Petra Janečková (Pořád jsem to já)

Východočeské divadlo uvádí novinku, hru Pořád jsem to já, kterou autorka Christine Mary Dunford napsala podle ...celý článek


Nová výzva Kašpar.Dramatik

Martin Hofmann (Cyrano)

Spolek Kašpar je soubor, který je již více jak třicet let etablovaný na české divadelní scéně. Aktuálně hraje ...celý článek



Časopis 16 - sekce

HUDBA

Karel Kryl – 80 let

Karel Kryl

Občan Karel Kryl
Mýtus a legenda, která neunesla podivnou svobodu a blbou náladu. Dokumentem si připomínáme celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Leonard Slatkin bude dirigovat Pražské symfoniky

Leonard Slatkin

Americká dirigentská legenda Leonard Slatkin bude 24. a 25. dubna řídit Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK v celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Křesťanský magazín

Bazilika svatého Vavřince a svaté Zdislavy

Křesťanský magazín
Poutní magazín Jana Vávry zavede diváky do Jablonného v Podještědí, saské Žitavy a nedal celý článek

další články...