Na pardubická divadelní prkna se vrací Maryša
autor: Michal Hančovský
zvětšit obrázekSe stávající divadelní sezónou se Východočeské divadlo rozloučí premiérou Maryši bratří Mrštíků. Vrcholné drama českého realismu pro pardubický soubor upravila režisérka Kasha Jandáčková, která text také inscenovala. Premiérové publikum uvidí poslední novinku sezóny 2022/23 o víkendu 17. a 18. června 2023 od 19:00 hod na jevišti Městského divadla.
„Ke klenotu české národní dramatiky, který se pravidelně a velmi často objevuje na českých jevištích ve zcela odlišných zpracováních, vedla poměrně klikatá dramaturgická cestička. S výběrem titulu jsme s Kashou začaly u jiné české klasiky – Stroupežnického Našich furiantů, od kterých jsme se posunuly k české literatuře 70. let minulého století, a to konkrétně k románu Ladislava Fukse Myši Natálie Mooshabrové, do jehož dramatizace se Kasha chtěla pustit. Tento titul byl zařazen do dramaturgického plánu, nicméně i z jeho nastudování nakonec sešlo, tentokrát z hlediska autorských práv. Velkým obloukem jsme se následně opět vrátily k české klasice konce 19. století a k uvedení zvolily právě Maryšu bratří Mrštíků,“ prozrazuje dramaturgyně hry Anna Zindulková Hlaváčková.
Maryša, na našich jevištích poprvé uvedená před bezmála 130 lety, je dodnes považována za jeden z vrcholů českého národního dramatu. Příběh násilím provdané vesnické dívky vzbuzuje i dnes silné emoce a zcela současné otázky - Co všechno si lze koupit, nebo naopak prodat? Jaká je cena lidského života? A co když je to s tou Maryšou všechno ještě trochu jinak, než se na první pohled zdá?
„Maryša je opravdu velice dobře napsaná hra. Napínavý příběh, postavy, se kterými se dá ztotožnit, práce se žánry, nepředvídatelnost… Ale v dnešní době se jen těžko dá stavět na reálné okolnosti sňatku z donucení. Naopak důvody, proč je Maryša ke sňatku nucena a jakým způsobem, to už zajímavé je. Všudypřítomná manipulace a vnímání lidí jako zboží je určitě téma, vůči kterému stojí za to se vymezit,“ říká režisérka Kasha Jandáčková. V titulní roli se představí dvě herečky – nováček v souboru Eliška Jechová a zkušená Martina Sikorová.
„Hlavní postavu jsem se rozhodla rozdvojit, abych podpořila dvojí realitu člověka, kterému byl silou radikálně změněn život. Maryša je jiná před svatbou a jiná po ní. Tím, že k sňatku svolila, definitivně opustila sama sebe. A poslední zbytek svého já z ní manžel vymlátil. Obě její části se ale na jevišti často setkávají. Ať už jako zlá předtucha, nebo jako připomínka toho, co by se chtělo vrátit zpátky,“ vysvětluje Kasha Jandáčková.
Pro pardubickou zcela současnou adaptaci Maryši působivou scénu navrhl Ján Tereba, originální kostýmy jsou z dílny Petry Vlachynské, hudbu složil Matouš Hejl, pod choreografií je podepsán Martin Talaga a za světelným designem stojí Martin Špetlík. Sobotní premiérový večer doprovodní ve foyer vernisáž výstavy obrazů výtvarníka Milana Hencla.
www.vcd.cz
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Trochu buřtový, trochu medový večer
Soubor Kozel ve fraku, který se věnuje tvorbě na poli pantomimy a pohybového divadla, uvádí novou inscenaci Bu ...celý článek
Na jevišti se objeví Věštkyně
Na jeviště Divadla Na Fidlovačce přichází hostující inscenace Věštkyně. V hlavních rolích bláznivé komedie div ...celý článek
Časopis 20 - sekce
HUDBA
Hudební tipy 21. týden
Let The Music Play, příběh Barryho Whitea
Komplikovaný životní příběh amerického skladatele a zpěváka s nez celý článek
OPERA/ TANEC
Ondřej Ruml zazpívá šansony s Pražskými symfoniky
Zpěvák Ondřej Ruml vystoupí 20. a 21. května se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK v Divadle Hybernia se celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Velkolepá válečná freska
Příliš vzdálený most
Velkolepá rekonstrukce útoku spojeneckých výsadkářů za 2. světové války v rámci operac celý článek