zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Hamlet - o hodnotách a nezkalené lásce

Pavel Neškudla a Marie Poulová, Denisa Barešová (Hamlet)

autor: Pavel Hejný  

zvětšit obrázek

Činohra Národního divadla uvádí drama všech dob Shakesperaova Hamleta. Po Radovanu Lukavském (1959, r. Jaromír Pleskot), Františku Němcovi (1982, r. Miroslav Macháček) a Vladimíru Javorském (1999, r. Ivo Krobot) se na jevišti coby Hamlet představil Pavel Neškudla v režii Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského (SKUTR). Podobně jako se střídali představitelé Hamleta tak tomu bylo i v případě překladu. V roce 1959 se hrál text Zdeňka Urbánka. Miroslav Macháček pozval ke spolupráci Břetislava Hodka. Poslední dvě nastudování byla z překladu Martina Hilského.

Současnou inscenaci režijní duo SKUTR zkrátilo na strohý informační text. Drží se nutných faktů, ukazují tvrdou realitu občas odlehčenou pohledem do nitra hlavních postav (královna versus Hamlet; Ofelie a Hamlet; Polonius a Ofelie; Hamlet a Horacio). Tyto niterné vstupy jsou většinou obestřené láskou, mateřskou i partnerskou, kamarádstvím, nebo výčitkami na provedené činy.
William Shakespeare zaznamenal text, který přesahuje století. Umožňuje každému inscenačnímu týmu osobitý pohled na danou látku, kterou ovlivňuje současnost. Zkušenosti lidské i divadelní se zákonitě do výkladu textu promítají a tím je úplně jedno v jakých reáliích se daný text inscenuje. Tuto šanci využilo duo SKUTR (Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský) k temnému až drastickému výkladu, kterému neodepřeli divadelní poetiku, zejména herecké výkony. Vše podtrhla důmyslná scéna Jakuba Kopeckého rozdělená na okázalost a pompéznost obestřenou smutkem až po rozvrácené dynamické trosky v druhé části. Scéně dominuje katedrální rozeta. Divák postupně odhaluje zrcadlo, zejména ve scéně, kdy Claudius (Igor Orozovič) zpytuje své svědomí. Výborně hraje v okamžiku vzestupu zavražděného krále Ducha (Csongor Kassai) a velmi působivá je v závěru inscenace, úmrtí Hamleta (Pavel Neškudla).

Podobně si stojí kostýmy Simony Rybákové, která panovnickému rodu nechává dlouhé kabáty s trojúhelníkovým převisem. Tento přisuzuje i Ofélii. V případě Hamleta má jeho svrchník četné rozparky (rozervanost duše). Královna Gertruda (Taťjana Medvecká) je zahalena do mystických šatů s kruhovým krajkovitými “límci”, které naznačují její majestátnost, ale zároveň područí Claudiovi a moci. Za zmínku stojí kostýmy Rosencrantze (Marie Poulová) a Guildensterna (Denisa Barešová). Těm dominuje úplet, včetně jejich kufrů. Symbolika spřádání a snování něčeho nekalého, nerovného. Výtvarnice naznačuje, že všechno zlo proklouzne na povrch a to právě i přes oka v daných úpletech.
Podobně jako výtvarná stránka inscenace si stojí hudba Petra Kalába. Hudební kompozice je mnohovrstevná, dramatická, a zároveň rytmický dynamizující. Smyčce a klavír zvyšují temnotu a napětí.

Shakespearův Hamlet uvádí diváky do rozvrácené doby. Po smrti Krále otce se nachází království na rozhraní dvou epoch. Tradiční a distingované s pevně stanovenými morálními normami a nastupující bezskrupulózní, kde každý myslí na sebe bez ohledu na vnitřní a společenské hodnoty. Podobně jako dnes.
Hamlet osciluje na křižovatce daných hodnot. Má v sobě vštěpená pravidla noblesnosti a šlechetnosti. Cítí, že ztrácí půdu pod nohama, nabývá nejistoty, co bude dál. Brání se hraným šílenstvím, ale ono vše v jeho okolí je šílené. Toto vše přetavuje Pavel Neškuda do hereckého projevu a výrazu. Není nic dlužný pohybové akci, dynamice hlasu a projevu. Velmi dobře si pohrává s ustálenými klišé Být či nebýt, Jdi do kláštera a dalšími. A přetavuje tyto zajeté fráze do svého herectví, které ctí režijní rámec.
Velmi osobitá je Taťána Medvecká coby Gertruda, topí se v citech k mladšímu králi Claudiovi, ale zároveň stále plá svým mateřským citem k synovi. A přeneseně i k budoucí snaše Ofélii.

Ofélie (Berenika Anna Mikeschová) prýští mladickou energií. Velmi citlivě ztvárňuje sexualitu mládí, která se dere na povrch a cloumá s city a pocity ke vztahu k okolí. K svému prvému muži - Hamletovi, který se jí snaží chránit. Škoda, že nedošlo na bylinkovou scénu.
Claudius (Igor Orozovič) se představuje coby zralý herec plný sil. Panuje a vládne ve směru své sobeckosti, v namyšlenosti, že si může dovolit všechno. Nevnímá, jak je moc prchlivá a vrtkavá. Jeho jednoduché konstrukce dosáhnout svého cíle i přes mrtvoly, se obrací proti němu a sám končí ve svých nástrahách.
Fortinbras (Jakub Gottwald) dokáže na malé ploše předvést zoceléného válečníka a vojevůdce, který využije slabiny svého nepřítele a byť se snaží dobýt malý kousek území, přesto získá maximum. Duo SKUTR právě téma dobyvačnosti a lačnosti Fortinbrase rozvíjejí do plné velikosti a posouvají ho velmi dopředu.

Hamlet v novém nastudování dostál svému, byť zkrácenému textu. Neustále nastoluje otázky, na které není snadné si odpovědět. Být věrný rodině, společnosti ale i sám sobě? Být prospěšný druhým v plné síle panovníka, který má být ochranitelským vůdcem svého státu, území nebo království… To není jednoduché pro obyčejného smrtelníka. Mysleme na předky a poučme se z jejich chyb. Zachovejme si své hodnoty a hlavně plnou ničím nezkalenou lásku.


HAMLET
Překlad: Martin Hilský. Dramaturgie: Jana Slouková. Scéna: Jakub Kopecký. Kostýmy: Simona Rybáková. Hudba: Petr Kaláb. Pohybová spolupráce: Jan Kodet. Světelný design: Karel Šimek. Režie: SKUTR (Martin Kukučka, Lukáš Trpišovský).
Hraji: Pavel Neškudla, Igor Orozovič, Taťjana Medvecká, Berenika Anna Mikeschová, Petr Vančura, Ondřej Pavelka, Filip Březina, Csongor Kassai, Marie Poulová, Denisa Barešová, David Prachař, Jakub Gottwald, Marek Daniel, Jan Bidlas a další.
Premiéry: 7. a 8. 12. 2023 v Národním divadle.

www.narodni-divadlo.cz

11.12.2023 07:12:53 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Recenze

Hostina dravců: když jde o život

Hostina dravců (Slovácké divadlo)

Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č ...celý článek


Dub: empatické přijímání zpráv

Pavel Vacek (Dub)

Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou ...celý článek


Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe

Tři mušketýři (Městské divadlo Zlín)

Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých ...celý článek


Hra, která se zvrtla: grál mezi komediemi

Milan Němec a Kristýna Daňhelová (Hra, která se zvrtla)

Městské divadlo Brno uvádí inscenaci trojice autorů Heryho Lewise, Jonathana Sayera a Heryho Shieldse HRA, KTE ...celý článek



Časopis 20 - sekce

HUDBA

Hudební tipy 20. týden

Jitka Molavcová a Jiří Suchý (Árie měsíce)

13. komnata Kuby Ryby
Hudebník, skladatel, textař, zakladatel nejznámější punk-popové skupiny Rybičky 48, b celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Strhující drama Anthropoid

Anthropoid

Anthropoid
Akce má krycí jméno. Strhující filmové zpracování atentátu na Reinharda Heydricha, provedeného v celý článek

další články...