Yoke Elbers: Divadlo většinou dává dohromady lidi
Dr. Yoke Elbers pochází z nizozemského Amsterdamu. Studovala divadelní vědu na fakultě v Amsterdamu. Nejprve pracovala jako dramaturg v profesionálním divadle, a pak se začala zabývat amatérským divadlem. Přiznává, že právě amatérské divadlo jí hodně přirostlo k srdci. Na hronovský festival přijela jako čestný host už podruhé.
Dělám spoustu věcí. Starám se o mezinárodní styky v holandské sekci AITA/IATA a zároveň v naší organizaci amatérského divadla, pořádám workshopy u nás i v některých dalších zemích, dělám porotkyni a píšu také do divadelních časopisů, jsem také oblastní koordinátorkou a členkou výboru CEC (Central European Commitee) - tedy středoevropského výboru AITA/IATA. Takže tímhle vším jsem dosti zaneprázdněna.
Znamená to mnohem více než jen vidět hezké představení. Znamená to pro mě vzdělání a přátelství, protože divadlo většinou dává dohromady lidi, kteří by se jinak nesetkali, kteří nehovoří stejným jazykem, nemají společnou kulturu a zázemí. Setkávají se prostřednictvím divadla, stanou se přáteli a vzájemně se od sebe učí. A já si myslím, že přátelství a vzdělání je velmi důležité a kromě toho se toho hodně dozvíte o sobě prostřednictvím toho, co vidíte na scéně. A to je taky důležité.
Ne, obvykle není. Jedině, že profesionálové jsou za to placení, a amatéři ne. Ale pokud jde o kvalitu, tak tahle kritéria nejsou prvořadá. Je to pro stě jen záležitost peněz.
Minule jsem tu byla v roce 2000 na jubilejním ročníku. Už tehdy se mi tu velmi líbilo. Ale musím říci, že jsem o Hronově toho spoustu slyšela už předtím. Možná, že to ani nevíte, ale v oblasti amatérského divadla je hronovská přehlídka proslavená po celém světě a má velkou prestiž. Když jsem sem přijela v roce 2000, viděla jsem tu spoustu zajímavých představení, a i když mnohá z nich byla založena převážně na textu, a nerozuměla jsem jazyku, bylo zajímavé se dívat. I v konfrontaci s letošními představeními mohu říci, že vaše přehlídka je na velmi dobré kvalitativní úrovni. A také město je krásné. To je pro pořádání úspěšného festivalu velmi důležité. Když organizujete festival ve velkém městě, je to problém, protože se vám to tam tak rozmělní. Ale tady je festival v centru dění, ví o něm každý, všichni jsou zapojeni. Takže se mi tu moc líbí. Jediným problémem je letos počasí - že je tak chladno. Ale to opravdu nemůžete ovlivnit.
Ne, v Holandsku nic takového nemáme, a hodně na vás v tomto směru žárlíme. Máme národní festival, ale neříkáme tomu tak. Jmenuje se to Čtyři dny divadla a každý rok se po čtyři dny v různých městech věnujeme divadlu - jsou k vidění představení, pořádají se dílny, diskuse, rozbory, setkání, fóra. S pořádáním festivalu na mezinárodní úrovni máme problémy, jak jinak - s finančními prostředky. Ale příští rok - doufám - jestli všechno půjde tak, jak má, bude se u nás pořádat festival CEC, který organizujeme společně s našimi sousedy, holandsky mluvícími Belgičany, Vlámy. Tak nám držte palce, aby se to povedlo.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Rozhovory
Patrik Lančarič: Zlín už ke mně přirostl
Setkání s Patrikem Lančaričem, uměleckým šéfem činohry Městského divadla Zlín, nebylo náhodné. Portál Scena.cz ...celý článek
Časopis 18 - sekce
HUDBA
Peter Nagy 65
Peter Nagy 65
65. narozeniny a 40 let na scéně oslaví oblíbený zpěvák, interpret hitů jako například Kristí celý článek
OPERA/ TANEC
Jan Šikl vydává kompilaci scénické hudby
Skladatel, aranžér a multiinstrumentalista Jan Šikl vydává dvě alba, na kterých zkompiloval výběr ze své dosav celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 19. týden
Věčný Egypt: Dědictví
Tisíciletá historie africké země vepsaná do tamní architektury, nekropolí, řemesel i celý článek