Miranda je motýl, Miranda je...
Doposud "pouhý" herec David Matásek se pustil do vlastního režisérského projektu - dramatizace románu Johna Fowlese Sběratel. Sběratel Ferdinand (David Matásek) uvězní svého motýla Mirandu (Lindu Rybovou) ve "sklepních" prostorách Divadla v Řeznické. "Roky jsem vás potkával, vůbec jste nevěděla, co pro mě znamenáte..., nezařizoval jsem to tady proto, abyste tu zůstala týden..., chci vás jenom poznat."
Ferdinand, třicetiletý muž s nulovou sexuální zkušeností, vychovávaný zapšklou tetou, se na ulici zamiluje do křehké studentky malířství Mirandy. Za jedinou možnost jak ji získat považuje tento nesebevědomý, nehezký muž únos. Náhoda mu sešle výhru, za niž pořídí dům v odlehlých končinách, kam unese Mirandu, aby byla jeho "hostem".
Herci rozehrávají mrazivý duel. Miranda brzo pochopí, že je v "kobce" na doživotí, její zoufalé pokusy o útěk jsou bez šancí. Její věznitel snáší plyvání do tváře, její výsměch, marné Mirandiny snahy jej pokořit nebo přesvědčit, že lásku si nepřivlastní.
Oba herci své úlohy zvádají velmi dobře. Režisér Matásek není sebestředný, ale je z něj znát, že hraje ve hře, jejíž realizace byla dlouho jeho snem. Jeho Ferdinand se zdržuje velkých gest i pohybů, je decentní, ale zároveň velmi nechutný svojí tyranií, kterou prohlašuje za lásku. Jeho patrná fyzická převaha a síla kontrastuje s křehkostí, zranitelností Mirandy, ale vedle její intelektální převahy vypadá jak chudák. Linda Rybová má prostor k větší expresivitě, využívá ji naplno, když ječí, ztuhne vám celé tělo. Její Miranda je krásná, útlá a velice atraktivní, ale Ferdinanda sexuální pudy nevedou. Jej uspokojuje v l a s t n i t.
O scénu se postaral scénograf Petr Matásek, hercův otec. Je důmyslně úsporná, tvoří ji tři paravany, na které jsou promítány poetické záběry motýlů a portréty Mirandy. A spolupráce s hudebníkem J. P. Muchowem se v Čechách jednoznačně vyplácí, pro účely tohoto komorního nebo spíš sklepního duelu, stvořil mrazivé tóny, které si však zpětně ani neuvědomujete, tvoří spíš dobarvovací podkres než dominantu inscenace, jak je tomu např. v Divadle Komedie u Snu noci svatojánské.
Ferdinand, Miranda...ne náhodou vám jména připomínají Shakesparovu Bouři, jen Ferdinand zde není ten Mirandin milovaný a krásný šlechtic, ale spíš splývá s postavou skřeta Kalibana, který si Mirandu usurpuje proti její vůli. Ferdinad sám sebe považuje za Ferdinanda, ale pro ostatní je Kalibán.
Shakespeare napsal jednu ze svých nejuznávanějších her Bouře, John Fowles pak vzrušující psychologický román, který David Matásek převedl na jeviště, aniž by se vytratily jeho nejdůležitější atributy: uvěřitelnost jednání hrdinů na základě vybarvení jejich charakterů, napětí a pocit úzkosti z domyšlení důsledků Sběratelova jednání.
John Fowles: Sběratel; Režie David Matásek; scéna Petr Matásek; hudba Jan P. Muchow; scénář David Matásek, Vladimír Lukeš.
Hrají: David Matásek, Linda Rybová. Premiéra v Divadle v Řeznické.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek
Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih
Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek
Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu
Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek
Časopis 18 - sekce
HUDBA
Ska Wars v Malostranské Besedě
Reggae vrací úder. Mezinárodní den Hvězdných válek každoročně připadá na 4. května, letos Prahu ale uchvátí po celý článek
OPERA/ TANEC
Julie a Romeo zakončí sezónu Jihočeského divadla
Poslední premiérou zimní sezóny Jihočeského divadla bude taneční divadlo Julie a Romeo, které uvedeme v modern celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Film na motivy povídek Oty Pavla
Smrt krásných srnců
Český film Karla Kachyni, od jehož narození minulý týden uplynulo 100 let, na motivy po celý článek