zvláštní poděkování
Quantcom.cz

František Jiránek: Koncerty a sinfonie

František Jiránek: Koncerty a sinfonie

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Díky jedinečnému výzkumu Václava Kapsy o kapele hraběte Václava Morzina se trochu rozptýlily husté mlhy, které dosud halily instrumentální hudbu v barokní Praze. V rámci tohoto projektu vydal Supraphon další nahrávku, jež tentokrát zachycuje instrumentální koncerty a sinfonie houslisty Františka Jiránka. Stačila jedna chyba, aby byl život tohoto hudebníka na dlouhou dobu obestřen tajemstvím. Bohumír Jan Dlabač totiž ve svém slovníku zaměnil osobu Františka za Antonína Jiránka, včetně životopisných dat. Teprve nyní se tak podařilo blíže nahlédnout do jeho života. František Jiránek se narodil v roce 1698 na morzinovském panství v Lomnici nad Popelkou. V letech 1724–1726 jej hrabě Václav Morzin vyslal na studijní pobyt do Benátek, zřejmě k samotnému Antoniovi Vivaldimu, který byl Morzinových „maestro di musica in Italia“. V hraběcí kapele Jiránek působil až do jejího rozpuštění v roce 1737. Potom získal místo v Drážďanech u hraběte Heinricha von Brühl, ministerského předsedy sasko-polské personální unie, a ve zdejším orchestru patřil mezi nejlépe placené hráče. Zemřel ve vysokém věku osmdesáti let v roce 1763.

Protože byl Jiránek především hráčem, těžiště jeho tvorby spočívá právě v instrumentálních skladbách. Nová nahrávka souboru Collegium Marianum zachycuje čtveřici koncertů a dvě sinfonie. Kompozice nezapřou svůj italský vzor ve Vivaldiho koncertech, který tehdy dominoval celé Evropě, zejména pak zmíněné sinfonie. U sólových koncertů je však již možné sledovat příklon ke galantnímu hudebnímu stylu, například ve způsobu doprovodu sólových pasáží. Koncerty pro fagot g moll a F dur nahrál Sergio Azzolini. Tento vynikající hráč je českému publiku znám jak z nahrávek, tak i z vystoupení, na kterých v naší kotlině účinkoval. Sametově jemný přednes a lehounká technika i artikulace vytvářejí iluzi, jak jednoduchá je hra na tento mimořádně těžký nástroj. Nahrávkou exponovaných sólových partů obou koncertů Azzolini jen potvrzuje svoji vynikající úroveň. V ničem si však nezadá ani s dalšími sólistkami. Bravurní je také Jana Semerádová, umělecká vedoucí souboru, v Koncertu G dur pro flétnu. Její precizní technika, plný a barevný tón a osobitá ornamentika jsou skutečným požitkem. Rozsáhlejšího Houslového koncertu d moll se zhostila ruská houslistka Marina Katarzhnova. Ve skladbě jsou obsaženy náročné technické úseky a protože ji Jiránek psal nejspíše pro vlastní potřebu, dává dílo tušit také něco o jeho hráčských kvalitách. Sólistka zvolila přiměřená tempa, která se sice na první pohled mohou zdát poněkud pomalejší, avšak pro provedení všech technických pasáží a drobných ornamentů jsou velmi dobrá. Její interpretace je velmi čistá a průzračná a neponechává náhodě žádné náročné místo. Nahrávka je dalším zářivým kamínkem v mozaice hudby barokní Prahy.

SUPRAPHON SU 4039-2
František Jiránek: Koncerty a sinfonie
Sergio Azzolini – fagot, Marina Katarzhnova – housle, Jana Semerádová – flauto traverso, umělecká vedoucí, Collegium Marianum. Nahráno v kostele Panny Marie Královny Andělů v klášteře kapucínů v Praze 23. –25. 7. 2010, hudební režie Jiří Gemrot, zvuková režie Miroslav Mareš. Celkový čas 66:50. Zdroj Hudební rozhledy 06/2011 - Lukáš Vytlačil.

11.7.2011 22:07:00 Redakce | rubrika - CD boxy