zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Český tanec na Zürich tanzt

Z představení Much more then nothing

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Čeští tanečníci se představí na světově uznávaném tanečním festivalu Zürich tanzt v rámci programové sekce Spring Forward, pořádaném 3. až 5. května 2013 v Curychu evropskou platformou mladých choreografů Aerowaves. Jejich účast podpoří České centrum Vídeň, které prezentuje českou kulturu také v německy mluvících kantonech Švýcarska.

Platforma Aerowaves vybírá každoročně ze stovek přihlášených choreografií pouze 20 nejlepších, kteří poté dostanou možnost živého vystoupení na evropském festivalu. V roce 2013 se v TOP 20 umístily hned dvě české performance: nezávislá taneční skupina ME-SA a tanečnice a choreografka Andrea Miltnerová.
Nezávislá taneční skupina ME-SA vystoupí v Curychu s energickým a velmi vtipným představením "Much more then nothing", které si pohrává s myšlenkou manipulace. Na jeho pozadí se objevuje věčné škádlení mezi Slováky a Čechy. Lechtivá hra s identitou a nacionalismem - vtipná, drzá a trpce sebekritická.
ME-SA vznikla v srpnu roku 2008 jako pokračování v té době dvouleté spolupráce jihokorejské choreografky Ji-Eun Lee a česko-slovenské trojice tanečnic Hany Kalouskové, Martiny Hajdyly Lacové a Karolíny Hejnové (Párové). V květnu 2009 uvedla trojice tanečnic autorský site – specific projekt Echoes v Synagoze na Palmovce, který byl oceněn Cenou diváka na České taneční platformě 2010. V sezoně 2010/2011 oslovila ME-SA ke spolupráci slovenské uskupení Debris Company a českou choreografku Lenku Vágnerovou; zároveň našla skupina stálou scénu v rámci rezidenčního projektu Studio ALTA - Hala 30 v pražských Holešovicích, kde pracuje dodnes.
Sólová tanečnice ANDREA MILTNEROVÁ, jejíž "Tanec magnetické baleríny" zaujal porotu výjimečnou čistotou a osobitým konceptem, nabízí pohyb v kontextu obrazu a zvuku - obraz a zvuk v pohybu. Magnetická balerína je přikovaná ve své světelné kleci, ale zároveň otevírá jiné dimenze. Intenzivní pohybové sekvence ve spojení se zvukovou koláží a úzce napojeným, pohyblivým světelným designem, předkládají nenásilné, místy iritující, jindy zranitelné osobní svědectví o urputné obsesi pohybem.
Andrea Miltnerová se řadu let koncentruje na barokní tanec a jeho kreativní fúzi s dalšími tanečními technikami, především současným tancem. Narodila se v Londýně, kde vystudovala klasický i moderní tanec. Do Prahy přišla za souborem baletu Národního divadla. Spolupracuje jako performerka s řadou domácích a zahraničních tvůrců. Hluboký zájem o barokní estetiku ji přivedl ke spolupráci na rekonstrukci barokních oper a k vlastním projektům, které vycházejí z analýzy pohybu a etnochoreologického výzkumu, např. Barokní tělo odhaleno, Pentimento a Vertikální horizontála. Spolupracuje se souborem staré hudby Collegium Marianum a Collegium 1704. Tančila v barokních operách v Národním divadle v Praze, v barokním divadle v Českém Krumlově, na festivalech ve Slovinsku a Maďarsku. Momentálně úzce spolupracuje s francouzskou choreografkou Francoise Denieau, v jejíchž inscenacích účinkuje po celé Francii včetně Paříže (Opéra Comique) a Versailles (Opéra Royale), v Lucembursku a ve Švýcarsku (Lausanne). Její současný taneční sólový projekt Fractured se účastnil významných zahraničních festivalů (např. euro scene Leipzig, TANEC PRAHA 2012).

Aerowaves je evropská platforma mladých choreografů mapující současnou taneční scénu napříč Evropou pod vedením uznávané osobnosti, dlouholetého ředitele prestižního divadla The Place v Londýně, Johna Ashforda. Její různorodá umělecká nabídka má oslovit převážně mladé umělce a umělkyně pracující v Evropě. Tato platforma funguje již od roku 1996 a každý rok zde soutěží několik stovek mladých choreografů z 34 zemí světa.

22.4.2013 21:04:45 Redakce | rubrika - Z Českých center