zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Jak studená ta ručka…

Z inscenace

autor: archiv divadla   

Po dlouhých třinácti letech se na scénu olomouckého Moravského divadla vrátila slavná opera Giacoma Pucciniho Bohéma. Opera, která vznikla na námět Obrázků ze života pařížské bohémy Henriho Murgera, a jejíž peripetie vzniku (a spory s Leoncavallem) jsou notoricky známé, je v Olomouci uváděna v italském originále. Moravské divadlo disponuje početným kádrem výborných mladých umělců, na kterých je vidět, že chtějí zpívat a dramaturgie divadla se velmi šťastně rozhodla pro nasazení právě tohoto divácky velmi přitažlivého titulu.

Jako režiséra inscenace si vedení opery přizvalo šéfa opavské činohry Václava Klemense, který se poprvé odvážil vydat na pole opery. I když jeho režie neznamená žádný převrat v inscenování Bohémy, přece jen se jeho vedení a činoherní postupy velmi dobře projevily jak na představitelích hlavních rolí, tak i na sboru. Nejvíce se jeho invence soustřeďuje na výrazovou pravdivost a civilnost celého díla, zbaveného většiny nešvarů velkého operního divadla. K tomu přispívají i kostýmy hostující Elišky Zapletalové a scéna Martina Víška, která je poměrně strohá, ale flexibilní – celé představení je rozděleno do dvou půlí a mezi jednotlivými jednáními probíhají rychlé proměny, což na architekta klade jisté nároky. Zadní část jeviště je vyplněna spletí schodišť, které dobře evokují trámy a krovy střech, v přední části scény je podle potřeby vytvořena mansarda bohémů, kavárna Momus či ulice před restaurací.

Na premiéře konané 14. března 2003 zpívala Mimi Elena Gazdíková, její bezchybný lyrický a niterný přednes znamenal pro diváky opravdový koncert. Neméně příjemně zpíval tenorista Petr Martínek coby básník Rodolfo. Oba se vypořádali se všemi úskalími Pucciniho známých melodií ba co víc, oba velmi přesvědčivě své role zahráli. V roli Musetty se představila Zdeňka Mollíková, která svým neustálým hašteřením přiváděla svého milovaného Marcella (Vladislav Zápražný), ale i Alcindora (Vladimír Třebický) skoro až k šílenství. Příjemným překvapením jsou také výkony ostatních členů spolku bohémů jmenovitě Ladislava Petrů v roli filosofa Collina a Antonína Valenty jako skladatele Schaunarda. Precizně připravený orchestr hrál až na drobné chybičky perfektně – za dirigentským pultíkem stál Petr Šumník. Dokonce i sbor, tradičně slabší složka olomouckých inscenací, jevil ukázněnost a souhru (sbormistr Lubomíra Hellová) – snad je to příslibem do budoucna.

Druhá premiéra 18. března 2003 se opět nesla v duchu mladých umělců. Z jejich výkonů však byla cítit jistá nervozita, což se projevilo i v drobných nepřesnostech. Mimi zpívala Lea Vítková, Rodolfa nepříliš hlasově pro tuto roli vybavený Jiří Vinklárek, jehož místy nebylo vůbec slyšet. Magda Málková neustále překračuje hranice svého oboru a je otázkou, zda její temně zabarvený hlas je pro Musettu opravdu tím nejlepším. Svou roli ovšem bravurně zvládla a příjemným je i její velmi jistý herecký projev. Jako Marcello jí sekundoval Jakub Kettner. Za zmínku stojí ještě bezchybný a přesvědčivý Colline v podání Davida Szendiucha a Schaunard, kterého zpíval Petr Špaček.
Celému inscenačnímu týmu se v Olomouci podařilo vytvořit kompaktní inscenaci, dávající naplno vyznít citům, tolik u Pucciniho důležitých. Jen jednu věc si však nemohu odpustit – proč jen režisér nechává v prvním jednání malovat Marcella namísto obrazu „Přechod přes Rudé moře“ jakýsi model restaurace? Byl to snad záměr, který mi zůstal utajen?

Giacomo Puccini: La Bohéme, Moravské divadlo Olomouc, premiéra 14. 3. 2003 ve Velkém divadle. Dirigent – Petr Šumník, režie – Václav Klemens, scéna – Martin Víšek, kostýmy – Eliška Zapletalová. Obsazení: Rodolfo - Petr Martínek/Jiří Vinklárek, Marcello – Jakub Kettner/Vladislav Zápražný, Schaunard – Petr Špaček/Antonín Valenta, Colline – Ladislav Petrů/David Szendiuch, Benoit – Vladimír Kyas/Jan Vaculík, Alcindoro – Jaroslav Majtner/Vladimír Třebický, Mimi – Elena Gazdíková/Lea Vítková, Musetta – Magda Málková/Zdeňka Mollíková, Parpignol – Ondřej Doležal/Petr Šíma, Sergente – Jaroslav Grmela.

23.3.2003 18:03:22 Tomáš Lehotský | rubrika - Recenze