zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Výchovný koncert k zahájení operní sezóny Národního divadla

Petr Kofroň, umělecký ředitel Opery ND a Státní opery

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

Koncert k zahájení sezóny 2017-2018 Národního divadla se konal 14. září 2017. Pod taktovkou uměleckého ředitele Opery ND a Státní opery Petra Kofroně. Orchestr Státní opery uvedl neznámá nebo málo hraná díla z repertoáru Nového německého divadla v Praze.

Koncert zahájili předehrou k opeře Donna Diana Emila Nikolause Josepha von Reznicka. Opera po svém uvedení zaznamenala obrovský úspěch a v prosinci 1898 ji nastudoval ve Dvorní opeře ve Vídni taky Gustav Mahler. My budeme mít možnost slyšet koncertní provedení celé opery 1. března 2018 ve Foru Karlín. Předehra je napsána ve velice energickém a svižném tempu, náročném na rytmickou souhru, kde v tomto směru skupina žesťových nástrojů občas pokulhávala.

Láska dcery bohatého obchodníka Myrtie a řeckého otroka Teja je námětem opery Ludwiga Rochlitzera, ze které na koncertě zazněla mezihra z 2. dějství. Myslím, že melodická invence mezihry by mohla najít i dnes uplatnění ve filmové pohádkové produkci a nedostatek dramatického talentu, který mu dobová kritika vyčítala, se na tomto krátkém úryvku projevil mírnou rozvláčností.

Z tvorby londýnského rodáka Henryho Charlese Litolffa se dnes hrají spíše klavírní opusy. Sám Litolff byl uznávaným klavírním virtuosem. Čardáš uvedený na zahajovacím koncertě je z rozsáhlé taneční scény ve 3. dějství. Temperamentní rytmus a jeho kolísání daly prostor dirigentovi pohrát si orchestrem a skladbu dirigent zopakoval jako přídavek i v závěru koncertu.

Dalším příspěvkem byly Čarodějnice Augusta Enny, dánského skladatele s italskými kořeny, který svůj první skladatelský úspěch slavil právě s Čarodějnicemi (1892). Na koncertě jsme slyšeli předehru k 4. dějství.

Maďarský skladatel Jenö Hubay byl vynikajícím houslovým virtuózem, který koncertoval mnohokrát i s Franzem Lisztem. Jako profesor bruselské konzervatoře nebo Hudební akademie vychoval celou řadu vynikajících houslistů (např. Jozsef Szigeti, Ferenc Vecsey atd). Z jeho díla jsou dnes živé hlavně skladby pro housle. Z opery Houslař z Cremony jsme slyšeli mezihru z 1. dějství.

První polovinu koncertu uzavřela předehra k 3. dějství Niccoly Spinelliho V dolním přístavu.

Na zahajovacím koncertě zazněly ukázky z děl dalších zapomenutých autorů Tomáse Bretóna, Moritze Moszkowskeho, Leo Blecha a dalších. Myslím, že pro mnoho přítomných byl program zahajovacího koncertu naprosté novum. Bylo zajímavé přiblížit si alespoň prostřednictvím úryvků dnes téměř nehraný repertoár Nového německého divadla v Praze. Výborná byla i dramaturgie. Přestože koncert byl složen z úryvků různých oper, posluchač zůstával ve střehu a soustředěn. Pravděpodobně k tomu přispěl i výklad dirigenta, který přiblížil jak skladatele, tak dílo, které na koncertě zaznělo, případně vzájemnou spolupráci dirigenta s orchestrem při nastudování jednotlivých skladeb.

26.9.2017 01:09:47 Zuzana Michnová | rubrika - Ze zlaté kapličky

Časopis 13 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Milá Evičko, milý Luďku (Činoherní klub)

Články v rubrice - Ze zlaté kapličky

Koncert k poctě operní divy Jarmily Novotné

Jarmila Novotná

Národní divadlo vzdá 7. dubna 2024 hold památce slavné operní pěvkyně Jarmily Novotné přehlídkou rolí, kterými ...celý článek



Časopis 13 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Leni Riefenstahlová – konec mýtu

Leni Riefenstahlová

Leni Riefenstahlová – konec mýtu
Nejkontroverznější filmařka všech dob dala svůj velký talent k dispo celý článek

další články...