zvláštní poděkování
Volný.cz

Perníková chaloupka z Met

Perníková chaloupka

autor: The Metropolitan Opera  

zvětšit obrázek

Perníková chaloupka (Hänsel und Gretel), nejslavnější opera Wagnerova chráněnce Engelberta Humperdincka, byla historicky první operou, kterou Met přenášela živě po rozhlasových vlnách – psal se tehdy Boží hod vánoční roku 1931. A právě záznam mistrovského díla na motivy pohádky bratří Grimmů, v němž v roce 2007 pod taktovkou Vladimira Jurowského okouzlily publikum Met virtuózní pěvecké výkony Alice Coote v roli Jeníčka a Christine Schäfer v roli Mařenky, nadchne příznivce romanticky rozmáchlých melodií v prosinci ve vybraných českých kinech. V úloze záškodnické Ježibaby se v inscenaci, kterou Metropolitní opera posílá do kin jako vánoční dárek, představil dvojnásobný držitel Grammy a jeden z nejlepších tenoristů své generace Philip Landridge.

Spolu s Mozartovou Kouzelnou flétnou patří Humperdinckova proslulá zpěvohra už téměř tradičně k titulům, kterými Met úspěšně oslovuje věkově nejpestřejší obecenstvo, včetně nejmladších divák. Kdo by ale očekával sentimentální barvotisk s roztomilým happy endem, bude spíše zklamán. Inscenace Richarda Jonese totiž nepostrádá nadsázku a humor, zároveň však rozvíjí i dramatičtější a temnější symboliku příběhu o kanibalských spádech perníkové Ježibaby.
Podle uznalé kritiky Financial Times je inscenace především důvtipnou sondou do „deprivací, krutosti a obžerství soudobé říše pohádek“, s níž vhodně rezonuje i rozmarná scéna Johna Macfarlanea a decentně vypočtená choreografie Lindy Dobell. Tentýž list pak inscenaci ocenil coby geniálně zvrhlou verzi díla z epochy nevinnosti.
Superlativy od kritiků sklidil mladý ruský dirigent Vladimira Jurowski, jehož dokonalé vedení – obdařené vzácnou citlivostí a romantickou vášní – The New York Times označil jednoduše jako „brilantní“, stejně jako dvojici hlavních protagonistek v rolích Jeníčka a Mařenky.
Kouzelně rozpustilý Jeníček v podání mezzosopranistky Alice Coote i uhlazeně bojovná Mařenka sopranistky Christine Schäfer stojí svým výkonem v popředí znamenitého souboru, v němž mimo jiné excelují Rosalinda Plowright jako zoufalá matka zabloudivších dětí a Alan Held coby jejich pramálo heroický otec. Nezapomenutelný part potřeštěné lidojedky Ježibaby pak ztělesnil legendární tenorista Philip Landridge – pěvec, který v inscenaci ještě s plným nasazením ztvárnil jednu ze svých posledních rolí.
Pokud autorka libreta opery a sestra Engelberta Humperdincka, Adelheid Wette, zamýšlela na sklonku 19. století pohádku bratří Grimmů uhladit a zjemnit, inscenace Met jejímu záměru vstříc příliš nevychází. Současné publikum však tento posun jednoznačně vítá – a to i v předvánoční době.
Bonusovým večerem z Met provede sopranistka Renée Fleming.
Záznam inscenace uvedou tato kina v těchto termínech:
Neděle 17. 12. 2017 v 15:00 hodin Praha - Bio Oko
Neděle 17. 12. 2017 v 15:00 hodin Praha - Kino Světozor
Úterý 26. 12. 2017 v 15:30 hodin Hradec Králové - Bio Central.

www.metopera.cz

11.12.2017 19:12:39 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 29 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Dobrý konec všechno spraví

Časopis 29 - sekce

DIVADLO

Divadelní tipy 30. týden

Stella Zázvorková (Já a moji synové...)

Já a moji synové...
Galaprogram k poctě Stelly Zázvorkové s hvězdnou plejádou jejích filmových potomků (200 celý článek

další články...

HUDBA

Walda Gang (konečně!) Je tu léto

Přebal alba

Nové album Je tu léto vychází (konečně!) po dlouhých šesti letech. A i když na jevišti je Walda Gang neskutečn celý článek

další články...

LITERATURA/ UMĚNÍ

Studentský maraton 2018

Letní filmová škola

Studentský maraton 2018
I letos vám přinášíme přehlídku těch nejlepších studentských filmů, které se předst celý článek

další články...