zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Klasika nově

Zkouška orchestru: Vymazlený Strauss a hustý Janáček

autor: Česká televize  

zvětšit obrázek

Zkouška orchestru: Vymazlený Strauss a hustý Janáček
Marek Eben, Jiří Bělohlávek a Česká filharmonie předvedli, co se obvykle nevidí a neslyší (2016). Zažijete opravdovou zkoušku orchestru z cyklu pro všechny, kteří chtějí o klasické hudbě a jejích skladatelích vědět víc. Pódiová režie A. Nellis. Televizní režie S. Vaněk. Co je to vlastně opera? A čím je tak fascinující? Jaké přináší příběhy ve svých dílech? Jak se liší práce operního dirigenta od symfonického? A měl by symfonický orchestr vůbec operu uvádět? To všechno jsou témata, která zazní v dalším pokračování Zkoušky orchestru, která vyústí ve srovnání hudební řeči dvou skladatelských velikánů – Leoše Janáčka a Richarda Strausse. Za zvídavé asistence moderátora Marka Ebena předvedou šéfdirigent Jiří Bělohlávek a Česká filharmonie, co se obvykle nevidí a neslyší, ale je to neodmyslitelnou součástí přípravy na symfonický koncert. Zažijete opravdovou zkoušku orchestru z cyklu pro všechny, kteří chtějí o klasické hudbě a jejích skladatelích vědět víc, tentokrát o hudebně dramatické tvorbě dvou současníků.
Vysílání: 03.3., 20.20 hod., ČT art
Opakování: 05.3., ČT art

Lidová hudba v koncertní síni
Unikátní naučný cyklus slavného amerického dirigenta, skladatele, klavíristy a pedagoga, od jehož narození uplyne letos 100 let. Co je lidová hudba? Podle Bernsteina lidová hudba vyjadřuje povahu určitého národa nebo skupiny lidí. Stačí, když lidové písně posloucháte: vlastně pokaždé v nich můžete najít něco o národní povaze. Hodně lidí se domnívá, že tato hudba vznikla sama od sebe, bez jakéhokoliv skladatele. To je pochopitelně mylná představa, protože lidovou píseň i lidový tanec musel někdo vymyslet, jenomže většinou nevíme, kdo to byl. Někdo ji napsal, přinejmenším ji vymyslel, a pak se přenášela z otců na syny a z matek na dcery po staletí, aniž by musela být zapsána. Nejdůležitější je fakt, že lidové písně odrážejí rytmy, přízvuky a spád lidské řeči. Národní jazyk je totiž hlavně jazyk poezie – vrůstá do hudebních tónů. Tyto rytmy a přízvuky nakonec přecházejí z lidové hudby každého národa do koncertních skladeb, oper a podobně. Proto Rachmaninov zní rusky, Puccini italsky a Gershwin americky.
Vysílání: 04.3., 20.20 hod., ČT art, Leonard Bernstein o hudbě (8/25)
Opakování: 07.3., ČT art

19.2.2018 11:02:56 Redakce | rubrika - Z éteru

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Z éteru

Z první řady: Rusalka z Toulouse

Rusalka z Toulouse

A. Dvořák: Rusalka z Toulouse
Lyrická pohádka o třech dějstvích na libreto J. Kvapila v podání souboru Théa ...celý článek


Rok české hudby – Smetana 200

Bedřich Smetana

Ecce Homo Bedřich Smetana
Pohnutý život a geniální dílo velikána české hudby 1824–1884 v dokumentu Ma ...celý článek



Časopis 17 - sekce

DIVADLO

Mefisto nepřestává dodnes fascinovat

Robert Mikluš a Alžbeta Ferencová (Mefisto)

Činohra Národního divadla vstupuje po mnoha letech znovu na jeviště Státní opery, a to slavnostní premiérou celý článek

další články...

HUDBA

Turbodechovka Fanfare Ciocărlia roztančí Flédu

Fanfare Ciocărlia

Fanfare Ciocărlia, jedna z nejproslulejších balkánských dechovek, představí 12. května v premiéře na Flédě svo celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Literární tipy 18. týden

Vita a Virginia

Tajemství života KHM
Pátrání po nevyjasněných záhadách v životě básníka Karla Hynka Máchy (2010). Režie I. celý článek

další články...