Musica Florea znovuobjevuje a nahrává Dvořáka
autor: archiv
zvětšit obrázekMusica Florea pokračuje v objevování původního zvuku romantických nástrojů při znovuobjevování a nahrávání Dvořákových symfonií. Letos si pro svůj program orchestr zvolil 4. symfonii Antonína Dvořáka, kterou uvede scénickou předehrou Můj domov, op. 62. Uslyšíte 30. listopadu v Brně a 31. listopadu v Praze.
Dvořákova 4. symfonie bude po 1., 2., 7., 8., a 9. již šestou symfonií v řadě, kterou se Musica Florea pod vedením Marka Štryncla rozhodla nahrávat a představit publiku v jejich původním znění. 4. Dvořákova symfonie bude doplněna předehrou Můj domov, kterou skladatel zkomponoval k divadelní inscenaci dramatika Františka Ferdinanda Šamberka Josef Kajetán Tyl. Toto hudební dílo je mj. tematicky odvozené od písně Kde domov můj Františka Škroupa, která se stala oficiální českou hymnou k 1. 1. 1993, a jen zcela výjimečně je koncertně prováděno.
Tento projekt orchestru Musica Florea je součástí provedení a natočení všech Dvořákových symfoniích s přispěním historicky poučené interpretace. Ta nám totiž pomáhá objevit to, čím vším se romantická „duše“ – muzikalita a genialita – projevovala. A co bylo vlivem technicko-amuzikálního přístupu zapomenuto. „Jsem přesvědčen, že romantičtí skladatelé a interpreti měli k dispozici bohatší výběr výrazových prostředků, které se týkaly např. ozdobného užívání vibrata, rozmanitější artikulace, výrazového „portáta“ (glissanda) a tremola, a hlavně afektových tempových změn a agogiky. Spousta těchto „poetických“ prostředků se do not nezapisovala, ale automaticky se předpokládala a považovala za naprosto samozřejmé. Všechny tyto původní součástí romantické hudby se z velké části začaly omezovat či dokonce rušit. Začalo platit, že co není v notách, nemá právo na existenci. Je to jako pít kafe bez kafe, hrát romantickou hudbu bez romantické interpretace. Muzikálnost interpretace děl 19. století tak byla v následujícím století značně omezena. Proto je nezbytné oživit pravé romantické ideály,“ říká Marek Štryncl, vedoucí a dirigent symfonického orchestru.
Musica Florea Dvořákovu 4. symfonii uvede v průběhu dvou večerů na dvou lokacích. Premiéra proběhne 30. října 2018 od 19:00 v Brně, další uvedení, tentokrát v Praze, proběhne 31. října 2018 také od 19:00. Na koncertě, který bude zasvěcen tomuto romantickému skladateli, zazní orchestrální hudba uvedená na dobové nástroje či jejich repliky.
Na jaře jsme byli nuceni ochudit pražské publikum o premiéru skvělého českého autora především duchovní hudby Jana Anselma Fridricha. Musica in luctu je poklad z archivu želivského kláštera. Nyní bude toto oratorium konečně uvedeno, a to vzápětí po premiéře Dvořáka – 4. listopadu na pražské AMU v Sále Martinů.
V roce 1764 v premonstrátském klášteře v Želivě vzniklo unikátní dílo do té doby neznámého skladatele Jana Anselma Fridricha. Toto oratorium je známé pod názvem Musica in Luctu sive piae cosiderationes in amarissimam Christi passionem. Tento název bývá překládán jako Hudba v zármutku neboli zbožné rozjímaní o hořkém umučení Krista. Oratorium obsahuje uzavřené recitativy, árie a sbory, které v mnohých momentech nepostrádají punc virtuozity. „Tu však skladatel dokázal plně podřídit významu textu. Jeho hudba tak nepostrádá mnoho rozličných emocí, které ji poskytují překvapivou přitažlivost i pro současného posluchače,“ doplňuje Marek Štryncl.
TIP!
Časopis 16 - rubriky
Články v rubrice - Koncerty
Leonard Slatkin bude dirigovat Pražské symfoniky
Americká dirigentská legenda Leonard Slatkin bude 24. a 25. dubna řídit Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK v ...celý článek
Houslový virtuos Petar Markoski míří do Prahy
Skutečné houslové mistrovství předvede houslový virtuos, skladatel a zpěvák makedonského původu Petar Markoski ...celý článek
Časopis 16 - sekce
DIVADLO
Nová hudební love story Bestiář
Bestií se žena nerodí, bestií se žena stává! Tak zní podtitul příběhu BESTIÁŘ z pera Báry Nesvadbové. Na lege celý článek
HUDBA
HDK uvádí muzikálovou pohádku Zlatovláska
Hudební divadlo Karlín uvádí muzikálovou pohádku Zlatovláska režii v Filipa Renče. Na jevišti Malé scény HDK z celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Příběh mafiána Tommasa Buscetty
První zrádce
Když promluvil, Cosa Nostra prohrála. Realistické vylíčení příběhu mafiána Tommasa Buscetty, j celý článek