zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Hudební rozhledy 08/19

Jakub Klecker na obálce Hudební rozhledy 08/19

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Od nastupující sezony nový šéfdirigent Moravské filharmonie Olomouc Jakub Klecker vystudoval dirigování u Radomila Elišky, Tomáše Koutníka a Jiřího Bělohlávka. Dosud působí i jako hudební ředitel opery Národního divadla moravskoslezského a umělecký ředitel dětského sboru Kantiléna, a pravidelně spolupracuje s Národními divadly v Brně a Praze, se Státním divadlem v Norimberku či s většinou českých orchestrů i některými orchestry zahraničními. Opakovaně vystupuje i na celé řadě festivalů včetně Pražského jara… Vedle symfonické tvorby dirigoval již mnoho významných děl světového operního repertoáru včetně například Bludného Holanďana, Snu noci svatojánské, Turandot, Tosky, Nabucca, Aidy, Figarovy svatby, Martinů Her o Marii či oper Leoše Janáčka. Kleckerův inaugurační koncert u Moravské filharmonie Olomouc, který bude zároveň zahajovacím koncertem sezony, proběhne 26. září a zazní na něm díla Suka, Dvořáka (se sólistou Václavem Petrem) a Martinů…

Letošní 54. ročník MFF v Karlových Varech sice nebyl výroční, ale jedno jubileum slavil. Byl 25. v pořadí s týmem Jiří Bartoška a Eva Zaoralová, kterým se společně s dalšími podařilo festival po převratu zachránit a učinit z něj „jeden ze šesti nejlepších v Evropě“, jak pyšně citoval názor britského tisku prezident festivalu Jiří Bartoška. Eva Zaoralová je již „jen“ uměleckou poradkyní, ale na festivalu je stále přítomna, což je jen dobře. Letošní ročník, který 28. 6. – 6. 7. opět proběhl v jedinečné atmosféře a s bohatou účastí návštěvníků a hvězdných hostů, měl dle Bartošky oslavit především 30 let od pádu totality, tedy jubileum naprosto základní a pro novou existenci festivalu určující. A že přinesl nečekaně i spoustu hudebních zážitků, to bylo jaksi samozřejmě dané tím, že uvedl i dva dokumenty o českých legendách Jiřím Suchém a Miloši Formanovi! Letošních 16 sekcí sice nezahrnulo samostatnou sekci s hudebními dokumenty, ale i tak byla nabídka skvělá…

„Jeden Bůh, jeden Farinelli...“ Tak zněl název předmluvy, kterou do tiskovin, určených pro letošní ročník Salcburského svatodušního festivalu, napsala jeho umělecká ředitelka Cecilia Bartoli. V textu se vrátila k fenoménu, podle nějž tentokrát dostal tento čtyřdenní „předskokan“ Salcburských letních her svůj tematický název. Přehlídka s titulem „Hlasy z nebes“ totiž ve dnech 7. – 10. 6. připomněla pěvecké umění kastrátů neboli svrchovaných pěveckých hvězd 17. a značné části 18. století. Bartoli se jejich umění i hudbě, která pro ně vznikala, velmi fundovaně věnuje od vzniku svého nahrávacího a koncertního programu Sacrificium před deseti lety. „Sluší se vůbec připomínat hudební estetiku, vykoupenou tak krutými oběťmi?“, ptá se Bartoli a zároveň si i odpovídá: „O historii kastrátů a jejich utrpení je rozhodně třeba vědět. A s tímto vědomím je pak třeba hledět i na onu hudbu plnou nevšední krásy a vášnivosti, kterou pro tyto pěvce komponovali často ti nejvýznamnější skladatelé“

Claudio Abbado (1933–2014) byl jedním z nejslavnějších, nejoceňovanějších a nejrespektovanějších dirigentů 20. století. Rodná Itálie, kde se proslavil především jako umělecký ředitel operního domu La Scala v Miláně, ho vyznamenala titulem Cavaliere di Gran Croce, velkokříže Řádu za zásluhy o Italskou republiku, a jmenovala doživotně senátorem. Výčet míst a předních světových operních domů, kde Claudio Abbado zanechal výraznou uměleckou stopu, je impozantní. Třetina z nich by stačila na světovou kariéru. Působil jako šéfdirigent London Symphony Orchestra, jako hlavní hostující dirigent Chicago Symphony Orchestra, jako hudební ředitel Vídeňské státní opery, založil a vedl Lucerne Festival Orchestra, byl hudebním ředitelem European Union Youth Orchestra a šéfdirigentem Berlínských filharmoniků. Jeho dirigentský debut se odehrál v roce 1958 v Terstu, na konzervatoři v Miláně však vystudoval rovněž klavír a skladbu…

Hudební rozhledy 08/19

5.8.2019 22:08:21 Redakce | rubrika - Z médií

Časopis 16 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Hra, která se zvrtla (MdB)

Časopis 16 - sekce

HUDBA

Elizabeth Kopecká nový videoklip

Elizabeth Kopecká

Přesvědčivý projev, mimořádně zajímavá barva hlasu a podmanivé charisma Elizabeth Kopecké učarovaly tisícům te celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Antologie Krvavý Žižkov

Přebal knihy

Krvavý Žižkov je antologie, která má svého předchůdce Krvavý Bronx (2020), úspěšnou knihu povídek o „vyl celý článek

další články...