Mahrovy abstraktní kompozice z věcí každodenní potřeby
autor: archiv
zvětšit obrázekPapírové tácky, poznámkové bločky, plastové příbory a další věci každodenní potřeby se v konceptuálním cyklu fotografií SYNTHETIC českobudějovického fotografa Jana Mahra mění v abstraktní umělecká díla. Velkoformátové snímky, které evokují obrazy například Marka Rothka nebo Josefa Alberse, představí absolvent opavského Institutu tvůrčí fotografie od 14. března 2012 v kavárně Amadeus olomouckého Arcidiecézního muzea. V pořadí dvacátá výstava Galerie Café Amadeus je součástí doprovodného programu reprezentativní přehlídky fotografické sbírky Muzea umění Olomouc nazvané Civilizované iluze.
Podle kurátorky Štěpánky Bieleszové se Janu Mahrovi (*1977) v cyklu Synthetic vytvořil vizuální paralelu k tématu nadprodukce. „Mahr parafrázuje konzumní, inscenovaný a rafinovaný produktový design spotřebního zboží. V rámci možností barevné digitální fotografie se mu podařilo mnohokrát omílaný a často kritizovaný projev reklamních letáků a nabídkových katalogů posunout až na hranici nefigurativního, abstraktního projevu,“ řekla Bieleszová. Formátem, minimalistickou formou, barvou a také světlem přitom podle ní vytvořil kompozice, které nezapřou obdiv ke klasikům abstraktní malby, jakými byli Mark Rothko, Josef Albers, Olivier Mosset nebo Franz Kline.
A jak cyklus Synthetic vznikal? „Prvopočátek je vyhlédnutí si předmětů, které snímám, když při nakupování spatřuji v jednoduchých, běžných a levných věcech každodenní potřeby podobnosti s díly významných umělců,“ popsal Mahr v rozhovoru pro Český rozhlas s tím, že si vybírá věci za pár korun, například papírové tácky, obaly na CD, poznámkové bločky nebo plastové příbory a obaly.
Série Synthetic navazuje na předchozí Mahrův cyklus Soft, v němž sestavoval zátiší z dvojice předmětů z drogistického sortimentu, mezi nimiž byla nějaká interakce. „V případě cyklu Syntehtic se jedná o solitérní předměty, fotografované vždy v originálním balení, a o vizuální zážitek, který to může vyvolat,“ doplnil fotograf. Zásadní roli podle něj hraje zvětšení do velkého formátu. Největší fotografie mají na délku přes 130 centimetrů. „Je to důležité pro celkový účinek a také v souvislosti s již zmíněnou podobností s díly významných abstrakcionistů. I jejich obrazy mají většinou velké rozměry,“ vysvětlil.
Výstava Jana Mahra, která bude zahájena 14. března a potrvá do 27. května, je pro Galerii Café Amadeus od roku 2009 již dvacátou v pořadí. Dramaturgie výstav, jež vzniká ve spolupráci s Institutem tvůrčí fotografie při Slezské univerzitě v Opavě, se zaměřuje na tvorbu střední a nejmladší generace. Vloni v únoru byla jako jediná galerie z České republiky pozvána na prestižní pařížský Festival mladé evropské fotografie Circulation(s). Mahrova výstava je přitom zařazena do doprovodného programu výstavy Civilizované iluze, která od 8. března do 20. května představuje v reprezentativním vzorku zhruba 150 fotografií sbírku fotografie Muzea umění Olomouc.
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
Život je dobrá věc je název výstavy v galerii Prostora
Galerie Prostora i v roce 2024 pokračuje se představováním sbírek současných výtvarných umělců. Nová výstava o ...celý článek
Možné podoby knihy
V Historické budově Národního muzea se otevírá výstava s názvem Možné podoby knihy. Ta představí část knižní t ...celý článek
DOX přináší téma identity nahlížené z různých úhlů pohledu
V DOXu je umění a učení od počátku neoddělitelné. Další pokračování dlouhodobého projektu Úhel pohledu, který ...celý článek
Časopis 20 - sekce
DIVADLO
Hostina dravců: když jde o život
Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č celý článek
HUDBA
Bastard: křížení lásky a zla
Městské divadlo Brno uvádí na Hudební scéně nové nastudování společného díla Zdenka Merty a Stanislava Moši BA celý článek
OPERA/ TANEC
Zemřel Vlastimil Harapes
Po těžké nemoci zemřel emeritní sólista a bývalý umělecký šéf Baletu Národního divadla Vlastimil Harapes (*24. celý článek