NETHOVOR - detail
Gustav
ŘEZNÍČEK
* 1969
Otrokovice
ČR
Už v mateřské škole recitoval a bavil děti vyprávěním pohádek, čímž, podle vlastních slov, ulehčoval učitelkám práci. V Otrokovicích, kde se narodil roku 1969, prožil mládí – chodil na zdejší základní školu s rozšířeným vyučováním cizích jazyků i na gymnázium. „Od dětství jsem toužil být zpěvákem a lékařem – ve dne lidi léčit a večer je těšit zpěvem. Taky jsem velice rád cestoval a poznával jiné kultury, mentality lidí a etnika. Bohužel, zatím jsem byl jen v Evropě,“ říká Gustav Řezníček.
Až v 8. třídě základní školy začal hrát divadlo v otrokovickém souboru Racek vedeným panem učitelem Neoralem, a to se mu stalo osudným. „Když došlo k volbě – jazyky nebo umění – obojí nešlo zvládnout – zvítězilo umění. Po maturitě jsem zkoušel talentové zkoušky do Brna na JAMU na herectví, a ono to, kupodivu, vyšlo“, doplňuje Gustav Řezníček.
Od roku 1987 do roku 1991 studoval herectví, přestože původně měl v úmyslu věnovat se hudebně-divadelnímu žánru (muzikálu). „Během studia jsem ale získal vztah i k tvorbě činoherní a ke studiovým scénám“, dodává.
Už na škole se Gustav Řezníček setkal s J. A. Pitínským, v jehož inscenaci Touha stát se indiánem hrál hlavní roli – duši Franze Kafky – byla to zároveň jeho absolventská role. Po absolutoriu nastoupil do HaDivadla a ztvárnil zde řadu rolí - roli Mirka (à la Karel Gott) v celosouborovém veleúspěšném muzikálu Hvězdy na vrbě (scénář a režie Karel David a kol.), roli Jindřicha ve Sňatku (W. Gomrowitz, režie J. A. Pitínský), roli Myškina v Dostojevského Idiotovi (rež. A. Goldflam) a další role.
Následovala sezona na „volné noze“, kdy hrál ve čtyřech divadlech ve čtyřech různých městech. „Toto období bylo velice náročné na koordinaci, čas i na nervy, vzpomíná G. Řezníček.
Z dalších rolí uveďme – Divadelní spolek Kašpar Praha: Daniela Fischerová – Fantomima, postava Obhájce (rež. Jakub Špalek) a Za vším vězí ďábel (rež. Jaroslva Šiktancová), Americký soubor Misery Loves Compagny, Divadlo v Celetné Praha - The King Stag (rež. Robert Russel), Městské divadlo Brno: J. Kratochvíl – Babička slaví 99. narozeniny, postava vnuka (rež. Břetislav Rychlík), Moravské divadlo Olomouc: Jan Kopecký – Komedie o nanebevzetí Spasitele našeho Pána Ježíše Krista, postava Ježíše (rež. Ivan Balaďa), Fridrich Schiller – Don Carlos, postava markýze Posy (rež. Ivan Balaďa). V současné době hostuje v roli Veršinina v Čechovových Třech sestrách v Divadle Andreja Bagára v Nitře (rež. Svetozár Sprušanský), kde mluví mezi slovensky mluvícími kolegy jako jediný česky.
V angažmá MD Zlín nejvýznamnější role: P. Barnes – XIV. hrabě Gurney, titulní postava (rež. Josef Morávek), dále: C. Serau – Zajíc Zajíc, titulní postava (rež. Ivan Balaďa – zde se setkal na jevišti s obdivovanou Věrou Novákovou), G. Preissová – Její pastorkyňa, postava Laca (rež. J. A. Pitínský), Everyman, titul. postava (režie Petr Štindl), B. Reynek, Petr Hromádka – Třináct písní, postava Herce (rež. J. A. Pitínský), V. Vančura – Obazy z dějin národa českého, role sv. Václava (rež. Martin Františák), O. Pavel – Jak jsem potkal lidi, role Oty Pavla (rež. Jozef Krasula), S. Lawrik, R. Dvořák – Hotel Viktoria, role architekta Sequense (rež. J. A. Pitínský), F. Schiller – Marie Stuartovna, postava hraběte Leicestera (rež. Vladimír Kelbl) a další.
V roce 1992 spoluúčinkoval v prvním uvedení české verze muzikálu Les Miserables v Divadle na Vinohradech (rež. Petr Novotný), dále hrál ve filmech – m.j. Mrtvej brouk (rež. Pavel Marek), Zpráva o putování studentů Petra a Jakuba (rež. Drahomíra Vihanová).Záznam NetHovoru 14.4.2004
* Gustave usedáte k Internetu poprvé? Jaký jste měl dnes den? Redakce
Neusedám k internetu poprvé, dokonce mám internet doma, ale teď právě renovuji byt, takže momentálně jsem bez internetu. Kvůli rekonstrukci domova jsou mé poslední dny dosti perné, ještě mnohem náročnější než kdykoliv předtím, což je na mně znát. Dobře, že mě nevidíte...
* Milujes Pariz? N. T.
Jo. Už od dětství, ačkoli jsem tam byl poprvé až ve svých 20 letech, má toto město, jakož i celá Francie, francouzština, víno, sýry neobyčejné kouzlo.
* Pane Řezníčku, jak se Vám daří skloubit všechny pracovní povinnosti - máte jednu z hlavních rolí v připravované premiéře ve Zlíně Všichni moji synové a hostujete v Nitře. Jarka A.
V připravované inscenaci Všichni moji synové mám sice krásnou a významnou roli, ale naštěstí to není role stěžejní, což mi právě vyhovuje kvůli zníměné rekonstrukci bytu. Je to přízemní, ale je to pravda. Ohledně Nitry, kde hraji ve Veršininových Třech sestrách, je moje vytížení v současné době tak dvě, tři představení za měsíc, což se dá zvládnout. Navíc se do Nitry vždycky těším.
* Ahoj Gusto, taky jsi začínal u amatérského divadla. Jak teď ze svého pohledu profesionála vidíš budoucnost amatérského divadla na trhu, kde podle mne převyšuje nabídka (především komerčních divadel)nad poptávkou stále více konzumního obecenstva? Radek Sakáč (Racek)
No, to je těžká otázka. Je složité najít nějakou rovnováhu mezi tím, co žádá publikum a co baví nás. Bohužel se to vždycky neslučuje. Často mi připadají požadavky diváků dosti nenáročné, konzumní. Rád bych dělal to, co mě baví, ale odezva od diváků je taky důležitá. Když jsem působil například v HaDivadle, tak se mi zdálo souznění mezi hercem a divákem asi největší, možná to bylo dáno i malým prostorem divadla. A ty chodíš často do divadla, Radku?
* Se kterou hereckou rolí jste se v poslední době nejvíce ztotožnil? Klára
Snažím se ztotožnit se s každou rolí, kterou hraju, má to i negativní důsledky. V podstatě je herec trochu schizofrenik, ale mezi mně nejbližší postavy, které jsem měl möžnost hrát, patří určitě Franz Kafka (Touha stát se indiánem), Pulec (Lidská tragikomedie), Guerney...
* S kým si v hereckém souboru nevíc rozumíte? Pamatujete si od vidění na nějaká diváky? Veruška Zlín
Mezi lidi v hereckém souboru minejbližší patří asi hlavně - to je těžká otázka - uvádíte mě tím do svízelné situace... Určitě je to nápověda Šárka Machová, herečky Jana Tomečková, Helena Čermáková, Tereza Jakubíková, Tereza Matasyo, Tamara Komínková. Z herců bych jmenoval aspoň Honzu Leflíka, rozhodně bych nechtěl zapomenout na osobnost Věry Novákové, kvůli které jsem vlastně do zlínského divadla nastoupil. Ještě k divákům - mám-li aspoň trochu možnost, tak se snažím diváky si aspoň trochu prohlédnout a udržet si kontakt, takže si některé, pro mě výrazné typy, pamatuju a těším se, že je zase brzy uvidím v hledišti.
* Přeji dobrý den. Myslíte, že mám šanci stát se dobrým hercem i v případě, že jsem na to nevystudovala příslušnou školu? Divadlo mám ze srdce ráda. Děkuji za odpověď a přeji příjemný zbytek dne. Adéla
Myslím si, že ve škole to nebude, koneckonců nejdůležitější je škola života. A spousta absolventů hereckých škol se této profesi vůbec nevěnuje. K tomu, aby se člověk stal hercem, nestačí, aby měl divadlo rád - znám lidi, kteří mají divadlo nesmírně rádi, ale k herectví vlohy nemají - což nemusí být samozřejmě váš případ. Povolání herce je velice náročné, ne pouze co se týká učení se textu a časového zaneprázdnění, ale i vzájemné komunikace a spolupráce s kolegy.
* Komu se nejraděj svěřuješ? Dita
Asi mamince.
* Dík za váš výkon v Marii Stuartovně, kde jste přesvědčivě ztvárnil postavu hraběte Leicestera. Chtěl byste v té době žít? Eva M.
Asi ani ne, připadá mi ještě mnohem náročnější než doba, co je teď.
* Jak moc si potrpíte na obdivovatelky? Pavla z Přerova
Upřímně řečeno mě to spíš uvádí do rozpaků, ale na druhou stranu jsem taky vlastně ješitný jako každý druhý a taky je to vlastně důkaz, že svou prací dokážu zaujmout.
* Za měsíc už bude ve Zlíně v plném proudu festival Setkání-Stretnutie a vy na něm budete hrát v inscenaci zlínského souboru Hotel Viktoria. Diváci budou nejspíš výkony "domácích" posuzovat s nejznámějíšmi soubory a herci Česka a Slovenska. Ovlivní něco takového psychiku herců při vystoupení? Děkuji za odpověď. Daniela z Ostravy
Já myslím, že určitě, protože už jen to, že hrajeme s vědomím, že se přišel podívat na představení někdo, jehož názoru si vážíme, nebokdo divadlu rozumí více než my, zvyšuje pocit zodpovědnosti a trémy.
* Býváte často vídán ve Slováckém divadle v Uherském Hradišti. Patříte tedy také mezi jeho obdivovatele?
Divadlo mám rád obecně, a do Hradiště jezdím často, protože je to blízko, a protože se mi spousta věcí, které dělají, líbí, a chci se tím nechat inspirovat.
* Zdravím MDZ a hlavně pana Řezníčka. Jaká role s poslední tří sezón se vám nejlíp hrál a která se vám nejvíc líbila? Verča za Zlína
To je hodně široký pojem - poslední tři roky. Měl jsem rád představení Třináct písní, Jak jsem potakl lidi, Kouzelná flétna, je toho hodně...I postava hraběte Leicestera v Marii Stuartovně mě velice baví.
* Používáš běžně počítač? Marek
Ani ne. Při mých hereckých kreacích mi mc nepomůže.
* Četl jsem že rád cestuješ, kde nejdál jsi byl? Honza
Bohužel jsem se zatím nedostal nikam dál než na jih Itálie, sever Německa, západ Francie východ Slovenska.
* Jak rád vzpomínáš na studia na Brněnské JAMU, koho ze spolužáků nejvíc nosíš v paměti? Dana Č.
Danu Č.-)? Ne, vážně, na všechny spolužáky vzpomínám dost často, nejčastěji snad na Johanku Halounovou-Rusínovou, která mi často byla partnerkou a se kterou jsme nastoupili spolu po škole do HaDivadla, a jejíž život před několika lety tragicky skončil.
* Co tě vlastně na divadle baví? Katka z Vizovic
Možná paradoxně ty nervy, které člověk má... Při každé premiéře mám takovou trému, že se ptám sám sebe, jestli to vůbec stojí za to. Taky mě baví, když sám na sobě pociťuji různé psychické změny a zvraty, když se vžiju do postavy na jevišti.
* Gustave jak jsi spokojenej v MD Zlín?
S čím?
* Jakou roli pro tebe hrají v životě peníze? Jana
Bohužel je to nutnost, ale uvědomuju si, že samotné peníze ke štěstí a spokojenosti nestačí.
* Kterou roli máte nejraději? Dle mého to odhaduji na roli Myškina v Dostojevského Idiotovi, máte rád ruské divadelní autory? Lída z Hodonína
To je ostuda! Na Myškina jsem úplně zapomněl, a přitom byla práce na Idiotovi v HaDivadle pro mě až osudově významná. Ruské autory mám rád, přestože jsem si jich na divadle zatím neužil tak, jak jsem si představoval. V posledních letech jsem konečně dostal možnost ztvárnit nějaké Čechovovy postavy. A přestože Dostojevskij není divadelním autorem, je mi natolik blízký, že dramatizace jeho románů mě vždycky budou lákat.
* Ako sa cítite v nitrianskom divadle? Peter
Velmi dobře, cítím se tam jako doma, kolegové v Nitře jsou na mě přátelští a jsem šťastný, že k mému účinkování v Nitře došlo.
* Chceš být herec do konce svého života, nebo s tím jednou praštíš? Luboš
To záleží na době, kdy se mě zeptáš. Teď momentálně mám pocit, že do konce života.
* Vedel by ste odcitovať kúsok z nejakého názoru kritika, ktorý sa vám najviac vryl do pamäti? Dana, Nitra
Ano, věděl, do smtri nezapomenu na výrok jednoho slovenského kiritika na naše snažení v Lidské tragikomedii: "Onánia divadelných trpaslíkov..." Dřív mě to nesmírně bolelo, teď se tomu směju.
* Jaký je Váš názor na col dramatiku? Bude se někdy hrát i v MDZ?
Bude-li se hrát v MDZ, nezáleží na mě. To je otázka pro dramaturgy, kteří plánují a vybírají divadelní hry. Osobně by mě lákalo si možná v takovém typu představení zahrát, ale spíše jedenkrát a dost.
* Hm, hrať dušu, a k tomu ešte F. Krafku. Všelijako sa snažím predstaviť si to, ale ... Čo vám prvé zišlo na um pri tejto ponuke a ako ste vykľučkovali z toho, že máte stvárniť niečo, čo je veľmi abstraktné? Pekný deň z Bratislavy. Milena
Tak zaprvé jsem dostal tuto nabídku od pana Pitínského ve čtvrtém ročníku herectví na JAMU... Do té doby jsem hrával postavy žoviálních upovídaných jednoduchých tlouštíků, dokonce o mně nějaký kritik napsal, že jsem něco mezi Švejkem, Luďkem Sobotou a Martinem Dohnalem (momentálně dramaturgem Mahenovy činohry v Brně). Sám jsem měl spíš pocit, že jsou mi bližší jedinci odcizení a ztracení ve společnosti, což Kafka byl... No a duše F. K. se hrála tím způsobem, že jsme byli dva: Kafka, což byl herec podobný Kafkovi (který po celou dobu představení mlčel, pouze stál na jevišti jako živá socha F. K.)a Franz, což jsem byl já, který se sice Kafkovi fyzicky nepodobal, ale veškeré jednání stálo na něm.
* Jsi už závislý na divácích? Petra z Otrokovic
V průběhu divadelního představení v každém případě.
* Máš sourozence? Jaký je tvůj vztah k nim? Zuzka ze Zlína
Mám dva bratry - Pavla a Honzu - já jsem prostřední. Přestože jsme každý trošku jiný, některé podstatné vlastnosti máme úplně stejné. Hlavně nás spojuje, že se přes všechno máme rádi a že máme rádi své rodiče.
* Vyjadřuješ divadlem svůj životní názor? Monika z Brna
V podstatě ano, a i když je postava, kterou třeba hraji, přesným opakem názoru mého, vždycky mi pomáhá uvědomit si, jaký je vlastně názor můj.
* Jak byste strávil den, kdybyste věděl, že je váš poslední? Vlasta z Luhačovic
To je zvláštní otázka. Na to možná myslím od svého dětství. Vždycky jsem si přál hrát postavu, která umírá a zároveň ještě má tolik síly, že psychicky podrží všechny okolo a pomůže jim vyrovnat se se svým vlastním odchodem. V osobním životě teď těžko dokážu říct, jak bych svůj poslední den strávil - doufám, že to není dnešek (čeká mě ještě tolik povinností)...
* V mladosti ste bol dobrý aj v jazykoch. Nedá sa to uplatniť v nejakej zahraničnej produkcii? Čo tak Hollywood? - dag-
Hrál jsem sice s americkými herci divadlo, ale to jsem měl tvrdě nadřených pár vět... Několikrát jsem točil malou pidiroli s německým štábem, kde se zdálo, že jsem je překvapil svou němčinou, ale zatím jsem se k ničemu většímu - bohužel - nedostal
* Jak se cítíte pod palbou otázek?
Celkem dobře, horší je to pro zapisovatelku, která se v mých souvětích těžko orientuje...
* Která role MD Zlín Vás nejvíc baví? Aleš
Momentálně? Asi jak kdy... Snad z těch posledních hrabě Lëicester.
* Jak se ti hraje ve Třech sestrách v Divadle Andreja Bagára v Nitře? Je to náročné mluvit jako jediný česky? Igor z Nitry
V Nitře se mi hraje dobře, navíc moje čeština mi pomáhá sbírat plusové body u slovenských diváků, což jsem si nejvíce uvědomil při účinkování na festivalu slovenských divadel v Praze, kde tomu bylo zcela naopak, a to mně působilo neobyčejnou trému. Omlouvám se, ale vzhledem k časovému zaneprázdnění a k prostoru, který nám byl poskytnut, musím své odpovědi na vaše víceméně příjemné otázky ukončit. Překvapilo mě, že neberou konce a že jsem vám stál za to, abyste usedli k počítači a napsali mi. Všem moc děkuji, přeji krásný jarní večer a těším se na setkání v divadle. Váš Gustav.
TIP!
NETHOVORY - již 778
VYHLEDÁVÁNÍ - podle data
201020112012201320142015201620172018201920202021
202220232024
listopad 2024
Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA
* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce
Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.
* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra
Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.
* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek
Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.