zvláštní poděkování
Quantcom.cz

NETHOVOR - detail

Patrik

HARTL

Patrik HARTL

* 1976

Olomouc

ČR

„Mám rád komunikativní divadlo, které je blízko divákovi v tom nejlepším slova smyslu,“ prozradil režisér Patrik Hartl a dodává: „V pojetí divadla jsem velmi konzervativní člověk. Raději se při inscenování snažím o hledání podstaty textu.“

Patrik Hartl je olomoucký rodák (. Vystudoval roku 2002 filmovou režii na FAMU u profesora Dušana Kleina, ale také chodil na semináře ke Karlu Kachyňovi, Věře Chytilové a dalším. Pro televizi natočil absolventský snímek Adam a Eva 2001 (roku 2001). Kromě toho píše divadelní texty a scénáře. Nejvíce se ale věnuje divadelní režii.

Již v šestnácti letech hrál poprvé v Moravském divadle Olomouc. V té době napsal divadelní hru Čekání na Kamilu, která byla inscenovaná v Divadle hudby. „Uhrovitá a postpubertální hra se vším co s tím souvisí. Tehdy jsem se za ní nestyděl,“ říká. Také si ve studentském souboru zahrál titulní roli Hamleta v režii Davida Hrbka.

V Praze režíroval v Divadle Viola hru Dostojevskij. V divadle Disk uvedl se studenty v autorské režii hru Hovory o štěstí mezi čtyřma očima. Na této přehlídce byly uvedené další hry v jeho režii – Návštěva pana Sloana, Madame Melville, Otevřené manželství a Podzimní sonáta.

Se Studiem DVA připravil pro letošní cyklus Léto hereckých osobností – autorskou inscenaci.Klára a Bára.

 


Záznam NetHovoru 28.6.2006


* Vážený Patriku, srdečně vítáme a věříme, že druhé setkání se čtenáři bude stejně pohodové jako práce s herci. Můžete přiblížit jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den? Redakce

Zdravím všechny. Dnes se ještě sejdu s Ankou Šiškovou, která večer hraje hru Odjezdy vlaků u nás ve Švandově divadle v rámci Léta hereckých osobností, potom jdu ještě pozdravit Báru Kodetovou, která v Českém centru pořádá diskuzní večer.

* Hra návštěva pana Sloana byla celkové hrana jen s jemnou nadsázkou (nebo to tak na mě působilo). O to více mi z toho vyčnívaly scény, kdy měla Kathy vyndané zuby. Proč byly právě tyto scény situované až jako do absurda nebo grotesky? Přišlo mi, ze z toho nějak vyčnivají. Můžu se zeptat proč? Vůbec mi to nesedlo. Děkuju, Majda

Celou hru Návštěvu pana Sloana jsem komponoval jako brutální grotesku. Je možné, že na někoho působila více brutálně, zatímco na druhého naopak více groteskně. Pokusil jsem se prezentovat příběh na hraně obojího. Pokud Vám to nesedlo, mrzí mě to, ale ne každému vždycky všecko sedne. Tak už to někdy bývá.

* Když srovnáte ve Viole inscenace Má nejdražší... a Večírek na Seině, kterou máte raději? Jelena

Neumím se rozhodnout. Dostojevkého mám hrozně rád, protože jsem inscenaci Má nejdražší... nazkoušel s MArtinem Hofmannem nazkoušel ještě na škole, a on to hraje strašně poctivě. Naopak Večírek na Seině mám rád proto, že jsem tu hru napsal v Paříži a vždycky, když jdu navštívit herce a podívat se jak hrají, tak mi ten večer Paříž připomene.

* Dobrý den, jezdíte se dívat na hry do oblastních divadel? Jakou hru, kterou jste viděl, byste doporučil? Jana janscho

Musím se přiznat, že v poslední době jsem neměl možnost z produkce oblastních divadel vidět nic.

* Proč neměla Návštěva pana Sloana regulerní derniéru? Nezasloužila by si to?

Divadlo je prostě živý organismus, a někdy může exitus prostě přijít neplánově.

* Dobrý večer, zajímalo by mě zda jste příbuzný úžasného pana herce Jana Hartla? Děkuji Gábina knihovna

Bohužel nejsem, i když jsem vždycky taky toužil být úžasným hercem.

* Zdravím vás, moc by mě zajímalo, jestli jste byl při premiéře Kláry a Báry víc nervózní než obvykle při svých premiérách býváte vzhledem k tomu, že jste i autorem hry. Děkuji za odpověď. Ivana

Byl, protože jsem věděl, že se za žádného jiného autora neschovám a co jsem si navařil, si prostě rozhodně sním.

* Jak jste spokojený s Klárou a Bárou a změnil byste teď něco v textu podle reakcí diváků? Díky a pěkný léto. Petr, Plzeň

Jsem šťastnej. Těší mě reakce publika a také mě těší, že nemám pocit, že bych musel cokoli měnit. Přijetí hry diváky mi udělalo velkou radost.

* Dobrý den, Patriku, přečetla jsem si v programu Kláry a Báry, že se vám na 1. máje narodil syn Hynek, to jste mu dal jméno kvůli tomu? Předpokládám, že vás při psaní této hry inspiroval... Moc se mi to líbilo a držím palce, ať se Léto vydaří. Marie B.

Že se náš syn bude jmenovat Hynek, jsme věděli ještě dřív než byl počat. To, že se narodil na 1. máje je krásná náhoda. Mávám vám a děkuji.

* Jak vzniknul námět k inscenaci Klára a Bára? Radka

To je složitější... Pokusil jsem se zpracovat téma partnerských krizí, které mě už dlouho dráždilo. Spontánně jsem si prostě sedl a pokusil se napsat hru o postavách, které svým způsobem znám, kterým rozumím a kterých je mi líto. Pokusil jsem se napsat krutou komedii, která bude bavit mě, herce a v nejlepším případě i diváky.

* Se Studiem Dva jste obnovili inscenaci Vinohradského divadla Kdo se bojí Virginie Woolfové, ve které hraje i Jiří Dvořák. Neuvažujete, že byste zkusili hrát i skvělou komorní inscenaci Měsíční běs, ve které exceloval s Andreou Elsnerovou a oba byli nominováni na cenu Thálie? Inscenace byla hodně vyprodaná, blbě se na ni sháněly lístky a podle mého názoru byla stažena předčasně.

Ta inscenace byla opravdu pěkná, ale v dohledné době se nechystáme přebírat žádnou další inscenaci jiných divadelních souborů.

* Máte nějakou vzpomínku z dětství, na kterou prostě nemůžete zapomenout? Jana

Pamatuji si maminku, jak mi na sádru mé zlomené nohy, kreslí vláček. Nohu jsem měl zlomenou ještě dřív než jsem uměl chodit. A tak jsem lozil po koberci s tou sádrou.

* Dobrý den, zajímalo by mě, s kterými herci se vám opravdu dobře pracuje? A jste přáteli i v soukromí? Díky. David

Mám rád herce, kteří jsou otevření, rádi si hrají, nebojí se neznámého a neradi dělají cokoli polovičatě. Zatím mám to štěstí, že s mnoha herci, se kterými jsem pracoval si opravdu dobře rozumíme i v soukromí. Člověka vždycky potěší, když se pracovní vztah změní v nějaké intimnější kamarádství.

* Zdravím, vloni jsem viděla Otevřené manželství s Karlem Rodenem a ohromně jsem se bavila, co byste mi doporučil letos? Eliška z Olomouce

Zdravím Olomouc! Doporučím Vám hru Klára a Bára a Absolventa. Obě ty inscenace jsou sice úplně jiné než Otevřené manželství, ale sám je mám v poslední době nejradši.

* Chodíš raději do kina, nebo dáváš přednost pohodičce před televizí? Honza )

Rád chodím do kina. Akorát už jsem dlouho nebyl, protože jak se nám narodil Hynek, tak spíš postávám u přebalovacího pultu.

Nethovor

* Co je to vlastně za spolek Studio DVA? Myslel jsem si totiž, že Léto hereckých osobností pořádá Švandovo divadlo. Karel, Praha

Studio Dva je nezávislá divadelní společnost, kterou jsme společně s Michalem Hrubým založili před čtyřmi lety. Léto hereckých osobností je přehlídkou tvroby Studia Dva a Švandovo divadlo se na něm podílí jako spolupořadatel především poskytnutím nádherného divadelního prostoru, skvělého profesionálního zázemí a částečně i propagací.

* Režírujete raději své vlastní hry nebo cizí? Tom

Raději režíruji vlastní hry, prostě proto, že plně vypovídají o mém vnitřním světě, ale nikdy bych se nechtěl vzdát režírování her jiných autorů, protože setkání s vnitřními světy jiných lidí mě vždycky osvěží, můžou mě překvapit a vlastně se těším, že mě nějak obohatí.

* Kolik už jste napsal her? Tom, Ústí

Napsal jsem tři hry. První v šestnácti. TA se jmenovala Čekání na Kamilu, napsal jsem ji jako drama, myslel jsem ji smrtelně vážně, ale byla tak trapná, že se diváci v Divadle hudby v Olomouci celé představení bez přestání smáli. druhou hrou byly zhruba o deset let později Hovory o štěstí mezi čtyřma očima. Tento text jsme napsal pro studenty Borise Rösnera na DAMU, kde jsem ji jako absolventskou inscenaci v DISKu taky režíroval. Z toho setkání se studenty jsem měl velkou radost a moc rád na to vzpomínám. Klára a Bára je tedy mojí třetí hrou.

* Dobrý den, máte radši komedie nebo se vám radši píší či režírují dramata?? A proč? Děkuju

Nejraději mám nepříjemné kruté komedie.

* Dá se v dnešní době uživit režií? Roman

Ano dá.

* Před časem jste avizovali obnovení inscenace Velkolepý paroháč z Divadla v Dlouhé. Proč k tomu nedošlo?

Z provozních důvodů. Resuscitace této inscenace se ukázala komplikovanější než jsme předpokládali.

* Vadilo by Vám, kdyby vaše hry režíroval někdo jiný? Sára

Vůbec ne. Naopak bych se těšil, že uvidím jiný názor, jiný úhel pohledu, jinou invenci. Že prostě do mého světa vstoupí někdo jiný, který se bude na něj dívat jinýma očima.

* Zdravím Vás, pane režisére, někteří umělci nemají rádi kritiky, jak jste na tom vy a novináři? S pozdravem K.H.

Kladné kritiky mě těší, záporné mě mrzí.

* Dobrý den, pane režisére, máte svého oblíbeného autora divadelních her anebo už budete režírovat jen hry, které si sám napíšete :-) ? Gábina K. z Kolína

Nemám konkrétního oblíbeného jednoho dramatika, naopak mě těší objevovat nové autory, které jsem dosud neznal. Rozhodně bych ale nikdy nechtěl skončit tak, že bych režíroval jen vlastní hry. To by bylo peklo.

* Jaké jsou vaše plány na léto? Pojedete někam na dovolenou nebo ho strávíte prací? Pavla

Pojedu do Krnova s esvou ženou a synem a budu psát filmový scénář.

* Prozradíte své režisérské sny, které byste si rád splnil? Hana, Beroun

Rád bych režíroval Tři sestry Čechova. To by mě bavilo.

* Milý Patriku, viděla jsem v DISKu vaši inscenaci Hovory o štěstí mezi čtyřma očima a bylo to super! Nebude ji nějaké divadlo uvádět? Kristina

Bohužel ne, děkuji. Bylo by to příliš komplikované oživit.

* Nezdají se Vám ty vaše hry moc ukecané? ) Ivana

Zdají, ale něco si ty herci říct musí...

* Viděla jsem váš TV film Adam a Eva. Chystáte něco dalšího v televizi? Alena, Přerov

Snad ano, ale budu tajnůstkář...

* Baví vás víc divadelní režie nebo filmová? Lala

Na to neumím odpovědět. Nejradši bych prožil život tak, že by se tyto světy ve mně stále prolínaly.

* Máte slabost pro starší herečky? Vypadá to tak. Tána

Ano, vždycky mě přitahovali ženy starší než jsem já, především učitelky.

* Je možné někde získat text vaší hry, co jste inscenoval na DAMU? Mírek

Ano, je to možné. Napište mail producentovi Michalovi Hrubému. Adresu najdete na www.studiodva.cz.

* Máte rád Shakespeara? John

Mám. Baví mě Hamlet, Othello a Richard III.

* Jsi na každém představení? Darja

Snažím se být. Především po dobu několika prvních repríz je to nezbytné, pokud člověk má ambici, aby tvůrčí práce neskončila s premiérou.

* Inspirovaly Vás při psaní postav konkrétní vzory ze života? Katka

Mnohdy samozřejmě ano, tomu se nelze vyhnout.

* Slyšela jsem, že jste kdysi hrál v divadle. Chcete si zase něco zahrát? Vlasta, Smíchov

Ano v divadle jsem hrál. Je taky pravda, že bych si rád taky ještě někdy něco zahrál, ale myslím, že k tomu nedojde, protože se sám za sebe budu stydět.

* Zdravím vás! Slyšela jsem, že jste se svojí manželkou už od svých 16 let. Prozradíte, jak jste se seznámili a kdo koho sbalil ? :-) Lída

Sbalil jsem já ji na disko prodloužené v tanenčích v Olomouci.

* Co považuješ za svůj největší dosavadní úspěch? Marek

Za svůj největší úspěch považuju svého syna, kterej má oči jako já, má krásně souměrnou hlavu, je komunikativní a má neuvěřitelně odstálé uši.

* Zdravím vás a chci se zeptat, kolik inscenací do roka režírujete a nestýská se vám po filmu nebo televizi? Proč jste vlastně nešel na DAMU? Viděla jsem Absolventa a byla jsem opravdu nadšená :-)Kamila

Do roka režíruju většinou tři divadelní hry, stále při tom pracuju na přípravách filmových nebo televizních projektů. Na DAMU jsem nešel, protože jsem byl přesvědčený, že film je schopný komplexněji zobrazit vnitřní svět člověka se všemi jeho imaginativními možnostmi, ale zároveň jsem při FAMU na DAMU některé semináře absolvoval a vždycky jsem měl k divadelnímu světu blízko.

* Vážený Patriku, mnohokrát děkujeme za příjemné odpoledne, které jsme mohli spolu s Vámi strávit u Internetu. Vaše slovo závěrem? Redakce

Děkuju z apříjemné dotazy a zvu všechny do čtenáře portálu Scena.cz k návštěvě Švandova divadla na Smíchově nebo letní scény Vyšehrad v rámce programu Léta hereckých osobností 2006.

NETHOVORY - již 778

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

říjen 2024

 

reklama

Přímé přenosy z Metropolitní opery (Aerofilms)

Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA

* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce

Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.

* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra

Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.

* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek

Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.

Jan CINA - celý NetHovor