NETHOVOR - detail
Evžen
TRUPAR
* 1946
ČR
Narodil se roku 1946 v Opavě. Původním povoláním je strojní inženýr, působil také jako středoškolský profesor. Zpěv studoval v Brně u Františka Kunce a v Ostravě u Heleny Zemanové. Zpíval v různých souborech, v sezoně 1982 - 1983 byl angažován v Opavě, poté byl tři roky v ostravské operetě, od roku 1986 působí jako sólista opery opět ve Slezském divadle Opava. Jeho doménou je basový komický obor (Kecal, Osmin, Falstaff, Bartolo), s úspěchem vytvořil barytonové postavy Alfia, Attilu, Germonta nebo Escamilla a desítky operetních rolí. Úspešne působí také jako moderátor divadelních pořadů a pořadů pro mládež. Jeho jméno je uvedeno také v Encyklopedii české opery.
„Tím prvním představením, kterým mi opera učarovala navždy, byla opavská Bohéma s Emílií Jirglovou, Jiřím Olejníčkem a dirigentem Jaroslavem Foltýnem. Bylo mi patnáct. Tenkrát by mne vůbec nenapadlo, že s nimi budu jednou zpívat a že si s dirigentem Foltýnem kromě desítek představení a krásného přátelství užiji i spoustu estrádního veselí. Moje cesta k divadlu rozhodně nebyla snadná, ale měl jsem štestí, že jsem dostal příležitost a využil ji.”
Záznam NetHovoru 27.9.2006
* Vážený pane Trupare, vítáme Vás u PC. Věříme, že setkání se čtenáři bude neméně zajímavé podobně jako besedy se studenty, které organizujete. Můžete prozradit jaký byl Váš dnešní den? Redakce
Můj dnešní den byl hektický, ale to tak většinou v divadle bývá, to si nestěžuji, jsem rád, že žiji, že udržím myšlenku i jiné věci a že dělám práci, kterou mám rád. A proto jsem na světě rád.
* Pocházíte z muzikantské rodiny? Zdena, Ostrava
Ne. Pouze z rodiny hudbymilovné, ale můj otec se rozhodoval mezi hrou na housle a medicínou - medicína zvítězila. Ale na housle hrál slušně až do svých 70 let. Škoda, že už není tolik let mezi námi, dnes bych si s ním rád pohovořil třeba o Jaroslavu Ježkovi, s kterým se kdysi sešel v kavárně Slávia, když si tam můj otec přivydělával jako medik hrou na housle.
* Měl jste na začátku kariéry své výrazné pěvecké vzory? Eva
Myslím si, že pěvecké vzory má každý z nás. Můj konkrétní pěvecký vzor byl barytonista Miroslav Kalaš v divadle v Opavě a posléze i v Ostravě, jehož dva synové, pěvci, jsou mí mladší kolegové ve světě opery. Ale jinak se člověk musí stát svým vlastním učitelem a pořád na hlase pracovat. Je to nekončící práce a "údržba". Čím je člověk starší, tím více ho to nutí k řádnému životu. Žádné ponocování atd...
* Kde je vaše doména: party emotivní, intimní, niterné, nebo extrovertní a bouřlivé? Stano
Je to dáno věkem. Začal jsem party emotivními a končím party komickými.
* Zdravím Vás Evženku, jak se vám daří? Já jsem odlétla s manželem pracovat do USA na Floridu, ale stýská se mi po divadle. Moc Vás zdraví exvlasenkářka Kačka
Milá Kačenko, odkud nám to píšeš? Jsem v šoku! A přeji hodně zdraví a jen vše dobré v jistě nové životní situaci. Držím palce, zdravím manžela a zlomte vaz!
* Dobrý den pane Trupare Na nedělním matiné bylo řečeno,že jste jejich duchovní otec. Kdy se bude konat příští a jaký bude jeho program? Dále by mě zajímalo proč v plánu premiér na tuto sezónu chybí klasická opereta? Myslím, že je to škoda. A nakonec bych rád věděl, ve kterých nových rolích Vás uvidíme v této sezóně? Přeji vše nejlepší k Vašemu životnímu výročí. Nedělní matiné jsou vynikající. P. Kučera
Příští matiné se bude konat zřejmě v listopadu k poctě patronky hudebníků Sv. Cecílii. Klasická opereta tentokrát chybí, protože operní soubor bude absolvovat turné po Španělsku a časově nám to nevychází, ale nenechte si ujít společný projekt opery a činohry - Amadeus P. Shaffera. Diváci mne uvidí v Amadeovi a určitě se setkáme v muzikálu Někdo to rád horké. A jestli chcete přijet do Ostravy, tak 21. října je premiéra Cikánského barona, kde zpívám jako host roli Kolomana Župana alias Prasečkáře. Děkuji Vám za Vaši přízeň a doufám, že mi ji i nadále zachováte.
* Pane Trupar, musí operní pěvec na jevišti sledovat dirigenta nebo už víte sám, kdy začít? :) Blanka, Opava
Jak kdy. Někdy hodně, někdy vůbec ne, ale většinou je nutná souhra a je třeba být navzájem ve stálé pozornosti. Ten pokyn není mávnutí taktovkou, ale vzájemný pohled, zdvižené obočí nebo i pohyb těla dirigenta. Každý dirigent má své specifikum a my, chudáčci nahoře, si musíme neustále dávat pozor na všechny jejich finty.
* Máte vždycky dobrý vztah s režiséry? Dana, Kopřivnice
Je to někdy složité, ale většinou jde o společnou věc, a tak se snažíme nedělat si navzájem schválnosti. On ten režisér to vždy vidí jinýma očima než my a je pravdou, že on to vidí z hlediště a má celkový přehled, který je nám na jevišti odepřen. Maminka a režisér mají vždycky pravdu!
* Míváte někdy trému? Eva
Ona už to asi není tréma ale pocit zodpovědnosti a možná i obavy dané věkem - na všechno si vzpomenout. Zkuste si sama někdy před nějakým vystoupením zopakovat ten konkrétní text, co máte za chvíli mluvit či zpívat - to je tréma.
* Poskytujete rád rozhovory? Aleš
Jak kdy. Těší mne ten zájem a co bychom si povídali - ješitnost mužská je ješitnost mužská. Je takové hezké přísloví: Nikdy není muž tak spokojen, jako když hovoří sám o sobě.
* Opera - opereta, co je Vám bližší? B@A
Přiznám se, že mám rád role komické, zejména operetní starokomici jsou mi blízcí naturelem. A teď jsem ve věku, kdy už nemusím ani moc hrát, jsem to prostě já. Dají se provádět různá extempore...
* Je podle Vás nějaký rozdíl mezi herectvím a učitelským povoláním? Myslíte, že je obojí za "trest"? Elen
Učitelské profese si velice vážím, zažil jsem ji několik let na vlastní kůži a byla to velká průprava pro hereckou práci. Ono stoupnout si před ty parchanty není žádná slast. Učil jsem na učňovské škole a užil jsem si svoje,a le jak jsem uvedl, byla to velmi dobrá příprava pro život na jevišti.
* Máte teraz v repertoári titul, s ktorým sa chválite? ) Jano, Žilina
Hrajeme úspěšný muzikál Hello, Dolly!, kde vystupuji v roli Horáce Vandergeldera, a také činoherní muzikál Sliby chyby, kde hraji doktora Dreyfusse.
* Pane Trupar, využíváte Internet nebo je to Vaše první setkání s ním? ) Vlasta, Opava
Je to moje první setkání s ním díky Blance Fišerové (dramaturgyně).
* Aký máte vzťah k súčasnej opere, kto Vás najviac oslovuje? Zuzana
Co to je současná opera? Je Janáček současná opera, když je starý 100 let? Já to tak nerozděluji, myslím si, že je hudba dobrá či méně dobrá, záleží na tom, jak nás osloví, v jaké životní situaci a v čem nebo kdy nám pomůže.
* Můžete nám prozradit váš hlasový rozsah? Aleš
Zpíval jsem obor basový, barytonový i tenorový - jak je na oblasti třeba. Ale samozřejmě ten výlet k tenoru byl pouze do vysokého G, ale ne k trvalé tenorové poloze. Ještě před několika lety jsem zvládal bas i baryton - teď už je to horší.
* Pane Trupar, zažil jste někdy nečekanou indispozici? Pavel
Naštěstí jenom několikrát za téměř 25 let činnosti u divadla. Někdy se to nedá ovlivnit, nejhorší je chytnout škytavku a někdy může dojít k naprosté ztrátě hlasu. Toto bývá ale z nervů, naštěstí se mi to nepřihodilo.
* Pane Evžene, svět opery je plný emocí - jaké vztahy panují mezi kolegy, tedy konkurenty? Děkuji Lenka, Karviná
Přiznám se, že když jsem začínal, tak vztahy se staršími kolegy nebyly vždy příjemné, a proto se snažím já být ke svým mladším kolegům spíše otcovský, jednak jsou velmi dobří a jednak je nutné si uvědomit, že každý má svou životní etapu, kdy je na výsluní a kdy se musí smířit s tím, že jeho kariéra pomalu končí. Stejně jsem vděčný osudu, že mám i v 60 hezké role a diváci mě ještě snášejí.
* Kolik let už jste v Opavě? Hana
S dvouletým ostravským přerušením je to 25 let.
* Čo vám musia ponúknuť operní autori, aby ste si ich obľúbil? Zuzana, Košice
Dobrou hudbu a zajímavé téma - což většinou všichni operní autoři mají. Velkým překvapením pro mne bylo setkání s Cikkerovou operou Rozsudok.
* S čím má momentálně Evžen Trupar nejvíc starostí? ) Karolína, Brno
Se zuby, s pamětí a s výročím.
* Jste předním sólistou Slezského divadla Opava, jak hodnotíte současný operní repertoár divadla? Je něco co postrádáte? Pavel, Opava
Opava se vždy pyšnila dobře dělaným divadlem, ať už činoherním, operním nebo operetním, a každý, kdo pravidelně v Opavě do divadla chodí, ví, že obsáhne světový repertoár, samozřejmě v daných finančních možnostech tohoto divadla. Když vezmete v potaz, že jsme vlastně malé divadlo na severu republiky a že je tady možné zhlédnout tituly jako Tosca, Dalibor, Hello, Dolly!, velké činoherní projekty, koncerty, matiné, operety, ba i zažít ples v opeře jako ve Vídni, tak si myslím, že se nemáme za co stydět.
* Basový komický obor - dramatické vážné role Vám neschází? M_n
Schází, ale už na ně nemám.
* Co máte na své profesi nejraději? Gábina, Ostrava
Bude to znít asi hloupě, ale všechno - divadlo je prostě způsob života.
* Žiada sa mi doplniť Zuzkinu otazku o súčasnej opere. Momentálne sa mnohí umelci snažia v divadle nájsť niečo nové. Tak vznikajú aj nové režijné interpretácie klasického operného repertoáru. Hráte v nich rád? Juraj
Přiznám se, že jsem konzervativní a že výmysly některých režisérů mi připadají neuvážené, protože každá opera je psána pro konkrétní epochu a děj a většina skladatelů je taky psala pro konkrétní pěvce. Často se setkáte i dneska ve světě se staromódní inscenací, ve které ale zpívají vynikající pěvci, a ani Vám to nepřijde, že je to dobové.
* Inscenace Hello, Dolly! zabodovala u poroty a hlavní představitelka Zdena Mervová získala Opavskou Thálii za svůj výkon. Čím paní Zdenka okouzluje na jevišti Vás, ať již jako postavu nebo kolegu? Zdeněk
Se Zdenkou jsme kolegové dvacet let, zpívala se mnou několikrát moji dceru i manželku, ale stále mne překvapuje tím, že vůbec nestárne a je pro mne velkou inspirací v tom, abych se držel při životě. Je to prostě sluníčko.
* Chodí Vaše paní na Vaše premiéry? Kdo z vás dvou má větší nervy?
Chodí na skoro všechna má představení a tím, že sedí v hledišti, vnáší do mého srdce klid, mám pocit, že se nemůže nic stát. Ale kritikem je přísným.
* Je pro Vás typické, že při zkouškách sršíte vtipem nebo jste mrzout? N_n
Snažím se sršet vtipem. Mrzout jsem jen doma.
* Pekný podvecer. Pan Trupar, ak dovolite, otáčajú sa za vami ženy často keď vás začujú hovoriť? ´Váš hlboký hlas musí byť veľmi príťažlivý. Dana Drobná
Ano, otáčejí, ale už mají hodně přes 60.
* Pane Evžen, hodláte se také v budoucnu věnovat výuce operního zpěvu? Adam, Praha
Je to velmi složitá záležitost, troufám si jen někdy kolegům poradit, ale učit zpěv rozhodně nebudu.
* Pane Evžene, kterou roli máte pouze nastudovanou a toužíte ji realizovat inscenačně? Děkuji, Hedvika, Opava
Je taková role - a sice Tovje v muzikálu Šumař na střeše a stále věřím, že touto rolí se s jevištěm rozloučím.
* Co je nového v katalogu vašich operních postav? Jan, Praha
Operní postavy už odcházejí do pozadí, spíše se věnuji konferování a moderování nejrůznějších pořadů. Vystupuji v muzikálových a operetních rolích.
* Co nejraději posloucháte za hudbu a na co se nejraději díváte v TV, popřípadě váš oblíbený film nebo kniha? Petra
Možná, že mi to nebudete věřit, ale mojí oblíbenou zpěvačkou je Amanda Learová, muzikál Dracula, stále jsem schopen donekonečna poslouchat operu Karmelitky od F. Poulanca. Momentálně se prodírám tlustou knihou objeveného Dumasova románu o Napoleonovi. Z filmů jsem si znovu několikrát pouštěl Byt B. Wildera, protože v tomto muzikálu (Sliby chyby) hraji Dr. Dreyfusse. Ale nepohrdnu ani Ordinací v růžové zahradě, to víte - gynekolog amatér.
* Má na váš výkon v divadle, vliv počasí? :) JANA, Třinec
Má.
* Jak vzpomínáte na svá studentská léta? Helena
Velmi rád, měl jsem dokonce hudbymilovného docenta matematiky, který by schopen vytáhnout banjo a zpívali jsme spolu známé songy Gejzy Dusíka. Když mě vyhodil ze zkoušky, tak jsem mu zpíval: Eště raz ku tebe prídem. A když jsem zkoušku udělal a ptal se mě, co mu zazpívám... Nečakaj ma už nikdy. Zažili jsme spolu spoustu legrace a kupodivu i hodně matematiky.
* Na jakých českých (resp. moravských) scénách v současné době působíte a v jakých rolích? Jitka
Momentálně v Ostravě - opereta NDM v Cikánském baronu Johanna Strausse mladšího. A samozřejmě ve Slezském divadle Opava.
* Jakým způsobem se udržujete v pěvecké kondici? Tomáš V.
Asi mi to nebudete věřit, ale opravdu denně cvičím. Samozřejmě podle toho, která role mne právě čeká. Každý zpěvák musí ráno zjistit, jak na tom s hlasem je. Zkoušení je vždy těžší než představení.
* Jak se ve vztahu k postavě projevuje Vaše zkušenost? Eva
Jak kdy, ale jak člověk stárne, tak zkušeností přibývá, bohužel jsou většinou k ničemu, ale leckdy se něco použije. V opeře a operetě zas tak do hloubky postavy jako v činohře nejdeme a je to spíše o zvládnutí role pěvecky, jak říkají kolegové činoherci - sem tam nějaké to gesto.
* Kolikráte za den si děláte divadle radost? Heda
Moc této otázce nerozumím, ale do divadla chodím stále s radostí.
* Co děláte , když Vás bolí hlava a máte hrát? Jitka
To je ta zajímavá věc, že vstupem na jeviště jsou všechny bolesti potlačeny a vydržíte víc, než si vůbec myslíte. Víte, možná ne, že například pan Zdeněk Štěpánek dohrál představení krále Leara v silném infarktu. Doufám, že mne to nepotká.
* Jaký vztah máte k pop-music? ) Tom
Kladný.
* S kým jste ještě nespolupracoval a byl by to Váš sen (třeba do budoucna)? Kendy
Mé divadelní sny se většinou všechny splnily.
* Podílíte se také na sestavení dramaturgického plánu Vašeho divadla? Jano
Částečně ano - jako člen umělecké rady.
* Máte svou oblíbenou operu - operetu? Petr
Mám - Čardášová princezna od E. Kalmána, Její pastorkňa a Karmelitky.
* Jaký nástroj v orchestru máte nejraději, případně nemusíte ho slyšet vůbec? :) Lukáš, Pardubice
Asi mám nejraději housle. A jinak mám rád ty nástroje, které se mnou sdílejí pěveckou melodii. Je to pro zpěváka velká pomoc, najít si v partituře svůj hlas - nástroj. Neoblíbený hudební nástroj nemám.
* Osobně nemám ráda moderní operu (např. minimalistickou apod.). Jak jste na tom vy? Laja
Myslím, že jsem na tom stejně.
* Je podle Vás opereta skutečně pokleslý žánr? Petr
Naprosto nesouhlasím! Opereta je pohádka pro dospělé a jelikož toho špatného kolem je hodně, tak proto asi máme rádi filmy pro pamětníky a operetu. Protože kde jinde to dobře dopadne, než v operetě? V životě většinou ne. A byli bychom moc rádi za ty operetní konce.
* Vzpomenete si ještě na Vaše vůbec první pěvecké vystoupení? Helena
Vzpomenu. A taky vzpomínám na jedno děsivé, kdy z celé spoluárie se sborem jsem zazpíval poslední dvě slova - Země krásná - a kanále jsem se odebral domů.
* Patříte k návštěvníkům představení inscenací, ve kterých zrovna nezpíváte? Děkuji Valadislav
Ano, patřím, je to nutné i z důvodu sebekontroly sledovat, co se na jevišti děje za mými zády a já to během vlastního představení nejsem schopen vnímat.
* Co si myslíte o obecném názoru, že zpěv může být pouze dobrý nebo špatný? Patrik, Praha
Každý zpěv dělá radost a každý vlastní hudební projev je pro člověka důležitý - uvolní se bránice, oči začnou slzet, horní dýchací cesty se pročistí. A kdo nezpívá, není Čech!
* Jak se Vám zde zpívá v inscenacích, které jsou pro opavské publikum spíše nepřijatelné? Radek
My to vnímáme jinak. Během studia i této leckdy problematické novinky se postupně do tohoto díla svým způsobem zamilujeme, někdy je to třeba nepovedené dítě, ale je taky naše a je s ním spojena vždy spousta práce pro spoustu lidí. A taky na druhé straně existuje řada lidí, kterým se to líbí.
* Vedete si vlastní statistiku koncertních a jevištních vystoupení? Zdena
Ano, vedu a jde to k číslu 4000.
* Jaké role Vás čekají v této sezóně, případně co chystá soubor opery? Oleg
Můžete se těšit na Dona Giovanniho, Amadea, Někdo to rád horké a jiné lákavé tituly.
* Vážený pane Trupare, děkujeme za velmi příjemné pozdní odpoledne. Vaše slovo závěrem… Díky. Redakce
Použiji slova moudrých, že smysl své lidské existence bychom měli na světě prokázat tím, že někoho rozesmějeme. Snad se mi to občas dařilo. Děkuji a všem jen vše dobré přeje Evžen Trupar.
TIP!
NETHOVORY - již 778
VYHLEDÁVÁNÍ - podle data
201020112012201320142015201620172018201920202021
202220232024
prosinec 2024
Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA
* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce
Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.
* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra
Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.
* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek
Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.