zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Premiéra bude! I bez diváků…

Spalovač mrtvol

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Aktuální situaci navzdory se Divadlo D21 rozhodlo, že premiéru 26. 11. 2020 připravované inscenace Spalovač mrtvol nechá proběhnout. Tedy, že inscenaci dozkouší do zdárného konce a natočí. Pojmout to ale pouze technicky by pro D21 bylo málo. Proto se nebude jednat o poslední zkoušku, ale o skutečnou premiéru, i když bohužel bez diváků, kteří jsou ke vzniku divadelního představení nezbytní.

D21 se tímto poněkud paradoxním krokem mimo jiné snaží udržet „v co nejlepší kondici“ – jak fyzické, tak zejména duševní. Aby toho tvůrci a herci dosáhli, je třeba dodržovat určitý řád, motivaci a také rituály. Divadlo samo ostatně z rituálů vzniklo. Součástí zavedeného pořádku věcí je i fakt, že zkoušení má cíl, nějaký svůj vrchol. Proto premiéra bude, ač jedinými diváky budou v tomto případě členové tvůrčího týmu, tedy ti, kteří se spolu s herci vídají celé zkoušení. „Bude to opravdu hodně komorní a velmi nezvyklé, ale jistě půjde o nezapomenutelný zážitek i cennou zkušenost. Chceme si vyzkoušet, jak může vypadat premiéra bez téměř nejdůležitější, nepostradatelné složky, bez poloviny jednoho celku…“ dodává Petr Pochop, představitel hlavní role Karla Kopfrkingla.
Diváci však o svou premiéru nepřijdou. Při první možné příležitosti ji D21 uspořádá se vším, co k takové události patří. A jaký tedy bude Spalovač mrtvol v podání nezávislé pražské scény? Svůj pohled nabízí hned tři členové inscenačního týmu.

Jakub Šmíd, režisér inscenace a umělecký šéf D21: „Tématem inscenace je proměna charakteru člověka. Zkoumáme zhoubné vlivy jednotlivých situací, z nichž některé jsou zdánlivě drobné a nepodstatné a jiné nebezpečně nejednoznačné. Jak se z lehce podivínského, avšak jinak zcela průměrného člověka, stane vraždící monstrum? Režijní koncepce vychází nejen z tématu románu, ale také z produkčních podmínek komorního prostoru i malého souboru Divadla D21. Tím, že každý z herců hraje několik postav a jednotlivá prostředí děje se mění pouhým náznakem, se tak panu Kopfrkinglovi v hlavě prolínají, množí a řetězí postavy a situace, jež ho dovedou k jeho hrůzným činům.”

Hana Mathauserová, ředitelka a herečka D21: „Zkoušení Spalovače mrtvol je pro mne jako číst skvělou knihu, kdy v poslední třetině stále zpomalujete a propadáte chmurám z toho, že se příběh blíží ke konci. Jsou to intenzivní radostné dny v neradostné době, je to energetický nápoj, který nám všem dává křídla, je to euforie z tvorby a každodenní opojení z kolektivu, který je součástí vašeho života. Kéž by výsledná inscenace působila na diváka jako tornádo emocí, zážitků a touhy po příbězích a živém umění.”

Kristýna Čepková, dramaturgyně: „Musím říct, že když jsme se o tomto titulu bavili na podzim loňského roku, považovali jsme ho pochopitelně za atraktivní a nadčasový. Neměli jsme ale tušení, jak moc a v kolika ohledech aktuálním se do své premiéry stane…”

24.11.2020 19:11:55 Redakce | rubrika - Zprávy

Časopis 16 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Zprávy

Pořád jsem to já poprvé v Pardubicích

Eliška Lásková a Petra Janečková (Pořád jsem to já)

Východočeské divadlo uvádí novinku, hru Pořád jsem to já, kterou autorka Christine Mary Dunford napsala podle ...celý článek


Nová výzva Kašpar.Dramatik

Martin Hofmann (Cyrano)

Spolek Kašpar je soubor, který je již více jak třicet let etablovaný na české divadelní scéně. Aktuálně hraje ...celý článek



Časopis 16 - sekce

HUDBA

Michal Horáček: Český kalendář

Přebal alba

Michal Horáček je český spisovatel, esejista, novinář, textař, básník, producent, vystudovaný antropolog. Je c celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Koprodukční dokument o třech mužích

Tátové v rolích matek

Tátové v rolích matek
Co se stane s muži, když se stanou otci? Jak se mění psychicky a fyzicky během těhote celý článek

další články...