zvláštní poděkování
Quantcom.cz

NETHOVOR - detail

David

JAŘAB

David JAŘAB

* 1971

Ostrava

ČR

David JAŘAB - kompletní životopis...

 


Záznam NetHovoru 23.11.2005


* Zdravíme Vás z redakce Davide, můžete přiblížit čtenářům, jaký byl váš dnešní den a co vás dnes ještě čeká? Redakce

Zdravím vás též. Dnešní den byl náročný, protože se blíží moje další premiéra a to vždy vyčerpává. 1. prosince uvede divadlo Komedie tedy novou inscenaci Vodičkova - Lazarská, která vznikla z potřeby herců a uměleckého okruhu divadla a ke které jsem napsal scénář.

* Ptal jsem se v nethovoru dvou hereček, proč se stáhla takto brzy a bez derniéry inscenace "Oliver Twist - sociální bondage drama". Odpověď jedné z nich byla velmi neurčitá, druhá neodpověděla vůbec (možná to jen nestihla, nechci jí křivdit). Mohl byste mi na tuto otázku odpovědět Vy jako představitel "vedení" Pražského komorního divadla? Docela by mi to zajímalo. Děkuji. Pavel

Situace kolem představení Oliver Twist byla skutečně poněkud složitější. Její vznik provázela řada problémů, ale to se už tak v divadle, zvláště divadle, které usiluje o otevřené tvary, stává. Nutno řící, že jsme pak byli také nuceni reagovat na ne příliš velký zájem diváků. Tedy - inscenace hercům ani uměleckému okruhu divadla příliš nepřirostla k srdci a zdá se, že ani divákům. Máme mnoho inscenací a nemůžeme si dovolit plýtvat časem.

* Budete se s panem Pařízkem znovu ucházet o divadlo Komedie? Norbert

Už se ucházíme.

* Jak vás napadlo pustit se do filmové režie? Kees

Vždycky jsem k filmu tíhnul. Začal jsem točit pro televizi a když jsem pak měl v roce 1998 více času na psaní, pustil jsem se do filmového scénáře. A pak dalších šest let sháněl peníze a točil. Baví mě divadlo i film a rád bych dělal v budoucnu oboje.

* Proč měl váš "Arthur Ui" v Komedii jen tak málo repríz? Považujete ho za nevydařené představení? Já ho viděl a připadalo mi docela dobré, jen možná trochu dlouhé. Mirek jarpok

Arthur Ui možná nebyl ani tak nepovedený, ale provázela ho nepřízeň osudu a především byl poznamenán velkou roztříštěností hereckého ansámblu, který ho zkoušel. Bylo to první představení "nové" Komedie, v průběhu zkoušení jsem byl nucen nahradit hlavní postavu jiným hercem a obecně bylo vše nekompaktní a hektické. Výsledek nebyl podle mých představ. Tak to někdy chodí.

* Davide, jaký byl ten první impuls, který tě přiměl k tomu, že jsi se stal režisérem? Radka, Mladá Boleslav

Tíhl jsem k psaní a výtvarnému umění, zajímal mě film. České divadlo mi příliš neříkalo (viděl jsem všeho všudy asi šest inscenací). Měl jsem rád Jarryho a Artauda. Bylo mi osmnáct. Tak jsem šel studovat činoherní režii. Ale je pravda, že jsem si s kamarády nějaké to divadlo dělal. Jenom to vypadalo jinak, než co jsem viděl na ostravských scénách. Jsem totiž původně z Ostravy.

* Můžeš charakterizovat vaše diváky v Komedii? Jirka

Nemáme žádný průzkum, ale domnívám se, že jde o diváky napříč generacemi (i když těch mladších bude možná o něco víc), kteří se rádi účastní zábavy a hledání zároveň. Jsou to ti, které baví mít zážitky z nových textů a z nových způsobů divadelního vyjadřování. Asi ti, kteří vnímají divadlo, jako místo, které se může vyjadřovat k současnosti, k jejich problémům.

* Inscenaci Zmatky chovance Törlesse jste uváděli na Salzburger Festspiele - jaká byla atmosféra. Vnímáte tuto skutečnost jako prestižní?

Bohužel jsem nebyl premiéře v Salcburku přítomen, ale rozhodně se jedná o prestižní uvedení. Tento festival patří v Evropě k nejrenomovanějším.

* Davide, jak se díváte na Thálii a Radoka? Je možné měřit něco tak neměřitelného jako je umění? Petr

Nevím. Takové ceny jsou dobré pro zviditelnění divadla jako takového. Abychom neměli jenom atlety a hokejsty roku. O možnostech hodnocení skutečné kvality lze samozřejmě pochybovat. Záleží na kritériích. Z jakého úhlu jsou ti a ti nejlepší. Ale to je stejné se všemi soutěžemi.

* Jaká je Vaše zkušenost v Komedii - máte pocit, že je vše OK, zlepšil byste, něco vyškrtl - mám na mysli dramaturgii, finance, herecký soubor... Vím, že odpověď by mohla být na konferenci, ale zkuste to. Díky.

Dramaturgie i herecký soubor se tříbí. Máme více zkušeností a na věci okolo sebe samozřejmě reagujeme. My je měníme v reálném čase. Nepotřebujeme čekat na nějaké změny či impulsy. A peněz by samozřejmě mohlo být více. Budeme-li mít šanci pokračovat - budeme zlepšovat. Vše.

* Pět let jste působil v HaDivadle - můžete toto období zhodnotit? Odešel jste tak, že se můžete kdykoli vrátit?

Bylo to pro mne velice důležité období. Formoval se můj názor na praktické divadlo a mohl jsem si tříbit svou dramaturgii i režijní zkušenosti. Navíc jsem přivedl do divadla spolužáky Marka Daniela, Pavla Lišku, Josefa Poláška a Tomáše Matonohu, se kterými jsme se v Hadivadle takříkajíc zformovali. Bylo to klíčové období mých začátků. Odešel jsem proto, že po sedmi letech už jsem měl pocit, že nemám co říci - na tomtéž místě - se stejnými lidmi - ve stejné atmosféře. Vrátit bych se asi mohl, byl-li by zájem, ale já se nerad vracím. Tak to na ten návrat příliš nevidím.

* Kdybys si měl představit, že jsi herec a bude tě režírovat David Jařab. Co bys si o něm pomyslel? Roman

To fakt nevím.

* Jaký máte vztah k textům jiných dramatiků - nežárlíte na ně? :) Ivana

Nežárlím většinou ani na ženy. Natožpak na dramatiky. Rád čtu nové věci a naopak mne těší, když najdu něco inspirativního. Aspoň to nemusím psát sám. Jsem přece režisér, tak mi to dělá radost, když něco objevím.

* Film Vaterland – Lovecký deník, jsi natočil podle vlastního scénáře. Dočkáme se v budoucnu dalšího? Eva

Snažím se. Fakt. Ale ten čas není. Mám něco rozepsáno - jen to dopsat. A pak zase hledat investory. Na to se moc netěším, ale jinak to nejde.

* Prý se chystá obnovení Solingenu. Kdo tam bude hrát místo K.Dobrýho?

Zatím je vše pouze v jednání.

Nethovor

* Budou ještě Zmatky chovance Torlese v Praze uvedeni? Hrají G.Míčová a J.Černý v zahraničí v každé repríze?

Měly by být uvedeny v únoru. Oba čeští herci hrají samozřejmě v Berlíně vždy. Jsou nedílnou součástí inscenace.

* Které momenty z natáčení Vaterlandu Loveckého deníku, považujete za nejzábavnější a které za nejnáročnější? Káta

Nejzábavnější byla manipulace s kostrouny. Byli kluzcí a tu a tam se naám vysmekli. Nejnáročnější asi bylo tempo - točili jsme až 16 hodin denně.

* Davide, u čeho si rád odpočineš? Máš třeba nějakou technickou zálibu jako protipól k umění? Honza

Příroda mi pomáhá. Taky víno a dobré jídlo. Někdy i sekání dřeva a samozřejmě hry se synem Ferdinandem.

* Presadzujete na javisko divadla Komedie vlastne hry? Kaťa

To se nedá říci. Tu a tam něco udělám, ale vždy se to snažím vyvažovat jinými věcmi. Herce to většinou baví, tak někdy té možnosti využívám a ražíruju sám sebe.

* Máte nějaké zásady pro práci s herci? Patrik

Poslouchat.

* Píšete své texty na počítači? Gábina

Dnes už ano. Ještě před deseti lety jsem to striktně odmítal, ale byl to nesmysl.

* Budou se ještě opakovat Ostrostřelci nebo jste již vyčerpali střelivo? Míra )

Uvidíme. Munice stále je. Čekáme jen na povel k útoku.

* Dobré odpoledne, každá profese je něčím charakteristická. Bývalo klišé, že někteří herci vedou bohémský život, někdy i pijí. Jací jsou režiséři? :) Bára, Brno

Taky.

* Davide, pokud píšeš scénář, máš již představu o představitelích pro určité role? Petr

Jak kdy. Často mám o rolích své představy. Ale rád a někdy i nutně to nakonec změním. Je to inspirace, ale není to zásadní. Herce si vybírám samozřejmě velmi pečlivě, ale často se snažím oddělit u sebe uvnitř dramatika a režiséra. Abych nebyl příliš ovlivněn přemýšlením o výsledném tvaru a mohl se v klidu věnovat jazyku.

* Nechtěl jste někdy nechat režie a věnovat se spíš psaní? Bax

Věnuji se rád více věcem. Aspoň mohu utíkat od jednoho k druhému. Moc neposedím.

* Ešte stále ste priaznivcom surealizmu alebo už iného umeleckého smeru? Milan

Surrealismus není umělecký směr, ale názor a morálka. A zásadní názory a morálka se nemění. To ovšem neznamená, že se nevyvíjím. Měním se, ale surrealismus a lidé okolo něj jsou moje rodina. Možná to však nemusí být na mojí současné práci vidět na první pohled. Ale to je právě to, že surrealismus není směr ani styl. Spíš stav ducha.

* Píšete své inscenace hercům přmo do úst? Měníte text ještě při zkoušení? Eva

Nepíšu. V představení Vodičkova - Lazarská jsem sice psal části hry během zkoušení, ale text je jen východisko. Herci si ho vezmou sami do úst a přetaví ho v divadlo. Kdybych věděl přesně, co s ním udělají či to chtěl v textu "předepsat", nebylo by to pro mne dobrodružství ani překvapení. A to by mne nebavilo.

* Máš ještě nějaký cíl, čeho chceš v životě režiséra, autora dosáhnout? Dana, Olomouc

Dál tvořit a mluvit jazykem, který bude stále preciznější.

* Pokúsil ste sa niekedy písať dialektom? Dada

Kdysi na škole. Jakousi verzi Maryši a nebo v některých surrealistických scénkách - ale to byla spíše taková nehoráznost.

* Davide, mnohokrát děkujeme za setkání s Tebou. Vaše slovo závěrem? Díky. Redakce.

Taky děkuji za vaše dotazy. Zdravím a zvu všechny na naše společná hledání do divadla Komedie. David Jařab

NETHOVORY - již 778

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

duben 2005

 

reklama

Koza aneb Kdo je Sylvie? (Divadlo Bez zábradlí)

Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA

* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce

Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.

* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra

Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.

* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek

Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.

Jan CINA - celý NetHovor