zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Marta Töpferová ve Švandově divadle v ojedinělém spojení se Zuzanou Lapčíkovou

Marta Töpferová (Zdroj: B. Kaufmann)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Společný koncert Marty Töpferové a Zuzany Lapčíkové nabídne smíchovskému publiku ojedinělou událost. Hudebnice spolu pravidelně nevystupují. Zatímco Lapčíková se věnuje moravské hudbě, Töpferová, žijící v New Yorku, je doma ve španělské a latinsko-americké oblasti. Propojení obou žánrů slibuje nečekaný zážitek a pozoruhodné propojení na první pohled rozdílných světů. Koncert bude rozdělen na třetiny, nejprve každá umělkyně zahraje svůj recitál a na závěr vystoupí společně. Uskuteční se 17. dubna 2012 od 20:00 h.

Na svůj pražský koncert v rámci evropského turné si Marta Töpferová přiveze jihoamerické hudebníky, pocházející z Chile: Cristiana Carvacho a Alejandra Soto Lacoste, dále ji doprovodí tuzemský kontrabasista Tomáš Liška.

Marta Töpferová je jednou z nejlepších zpěvaček a písničkářek své generace. V mládí zpívala osm let klasickou a lidovou hudbu ve dvou sborech, jak v Čechách, tak ve Spojených Státech. Po emigraci do USA v roce 1987 se Marta naučila plynně španělsky, a vyvinula se z ní vynikající umělkyně a skladatelka latinskoamerické hudby. London Times popsal Martu jako "jednu z nejpůvabnějších interpretů lidové hudby Latinské Americky", a zaslouženě. Dodnes Töpferová vydala čtyři alba ve španělštině, převážně složené z vlastní tvorby: "Trova" (2009 World Village), "Flor Nocturna" (2006 World Village), "La Marea" (2005 World Village), "Sueno Verde" (2003 Circular Moves), a sbírku českých, moravských a slovenských lidových písní s názvem "Homage To Homeland" (2002 vlastní produkce).
Jako stálá tvůrčí síla na hudební scéně v New Yorku Marta spolupracovala s některými nejlepšími hudebníky z latiny, jazzu i kruhu vážné hudby, a tato zkušenost podnítila unikátní mix stylů v její práci. Kromě její tvorby ve španělštině a češtině, Marta začala v poslední době psát svou první sbírku písní v angličtině, a na jaře roku 2011 vydává nové CD s názvem "The Other Shore" (Druhý Břeh). Tyto nové písně čerpají inspiraci od zpěváků/písničkářů jako jsou Nick Drake a Tracy Chapman, ale bystré ucho uslyší vlivy i z českých lidových písní a rytmické základy založené na latinskoamerické hudbě.
Martina hudební cesta je úzce spjata s vlastním jedinečným osudem, a její nový soubor představuje vlastní dlouholeté hledání, jak přenést svou trojjazyčnou tvář na jeviště. Její aktuální koncerty tedy obsahují písně v angličtině, španělštině a češtině, a Marta používá hlas a poezii jako spojující prvek.
Od svého průniku na mezinárodní scénu Marta procestovala Evropu, Spojené Státy, Kanadu, Argentinu a Thajsko, s významnými koncerty v místech jako je Queen Elizabeth Hall v Londýně, Blue Note v New Yorku a World Music Festivalu v Chicagu. Bez ostychu můžeme říct, že umělkyně českého původu, která se navíc ke svému původu stále hlásí, ve světě prorazila a stala se jednou z čelních představitelek tzv. worldmusic. (zdroj: A.M.P.)

Zuzana Lapčíková
Po absolutoriu gymnázia studovala hru na cimbál u Milady Vlasákové na brněnské konzervatoři. Díky jejímu sympatickému projevu i zjevu, kultivovanému vystupování, velmi znělému a čistému hlasu i nepřeslechnutelné přirozené muzikalitě se velmi záhy stala naší nejžádanější a nejpopulárnější folklórní cimbalistkou i zpěvačkou. Svůj zájem o folklór projevila dalším studiem etnologie a hudební vědy na Masarykově univerzitě v Brně. Od roku 1980 působí ve folklórním souboru Včelaran, v němž působí nejen jakožto zpěvačka a muzikantka, ale též jako tanečnice a autorka. Dále občas vystupuje a nahrává s dalšími cimbálovými muzikami, z nichž nejvýznamnější je Brněnský soubor lidových nástrojů (BROLN). Věnuje se i sběratelské činnosti moravských lidových písní. Nahrává také se soubory z oblasti vážné hudby, jako je např. Státní filharmonie Brno, Pražská komorní filharmonie nebo soubor Virtuosi di Praga. Spolupracuje také s hudebním skladatelem a pedagogem Milošem Štědroněm a zpěvačkou Idou Kelarovou.
Významná je její činnost na poli experimentálního folku, kdy se pokouší o různé fúze moravského folklóru s jinými směry či žánry populární hudby. V roce 1993 založila s jazzovým klavíristou a skladatelem Emilem Viklickým a primášem folklórního souboru Hradišťan Jiřím Pavlicou volné muzikantské seskupeni Ad lib Moravia. S Emilem Viklickým a jeho jazzovým triem pak vystupuje pravidelně doma i v zahraničí. Dále s ním také natočila několik CD u nás i v zahraničí. Jedná se o velmi zajímavý hudební experiment, který slučuje zvuk klasického jazzového tria s folklórním zvukem cimbálu, jejich kultivovaný projev spočívá zejména ve velmi zajímavých hudebních harmoniích a nezvyklých hudebních plochách. (zdroj wikipedie)

2.4.2012 22:04:38 Redakce | rubrika - Koncerty

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Koncerty

Společně s Medial Banana si zaplaveme v moři času

Medial Banana

Slovenská kapela Medial Banana vydala novou desku a nyní s ní vyráží na turné. Brněnským fanouškům novinku Mor ...celý článek



Časopis 19 - sekce

DIVADLO

Divadelní tipy 20. týden

Kudykam

Neobyčejné životy - Vladimír Brabec
Dokumentární portrét populárního herce, výrazné osobnosti Národního div celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Hudba Pink Floyd a obraz Karla Zemana se propojili

The Dark Side Of The Moon Competition

Při příležitosti 50. výročí alba The Dark Side of the Moon se hudba skupiny Pink Floyd stala součástí díla Kar celý článek

další články...