zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Cabaret - cesta k přetrvání rodinné kvality

Karel Heřmánek ml (Cabaret)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Československá premiéra Kabaretu se udála ve Státním divadle Brno roku 1974 (režie Ivo Osolsobě), titul pod názvem Cabaret poprvé uvedlo Divadlo Na zábradlí roku 1995 (režie Petr Lébl). Poslední uvedení Cabaretu se událo v Divadle Bez zábradlí. Tento projekt připravoval ještě principál Karel Heřmánek. Díky covidu se na jeviště dostal až 2. září 2021. Principálské otěže zavedeného rodinného podniku převzali bratři Josef a Karel Heřmánek ml.

Muzikál autorů Freda Ebba (texty písní), Johna Kandera (skladatel) a Joe Maseroffa (libreto, scénář) se řadí ke klasickým ikonickým pokladům jevištní dramaturgie. Nástup fašismu na pozadí idilické zábavy proslulého berlínského kabaretu Kit Kat Klubu. Kuplety, břitký hospodský humor, laciné pozlátko spoře oděných tanečnic, kde se erotika odehrává ve všech směrech - není divu, že veškeré starosty hodíte za hlavu. Jak je to v případě nastudování Divadla Bez zábradlí?

Režisér Adam Skala klade důraz na dějinný přesah. Vždy se najde někdo (něco), co se dere k moci. Je jedno zda je to moc politická, majetnická, nebo zdravá manažerská moc. Kdo může být mocenským hybatelem? Strana, uskupení, sportovní tým, vedle toho jednotlivec (student, sportovec, umělec atd.). Motivů a situací může být několik. Joe Masteroff nám předkládá obě tyto roviny. V případě jednotlivců jsou to Cliff (Jan Fanta), ale zejména Sally (při premiéře Michaela Tomešová). Politické uskupení, které představuje Ernst Ludwig (Filip Kaňkovský). Ve vztahu mezi dvěma osobami jsou to Fräulein Schneider (Jitka Sedláčková) a její protipól Herr Schultz (Dušan Sitek).

Osudy jednotlivců i společnosti se právě odrážejí v instituci Kit Kat Klubu. Proč v instituci? Tento dům zábavy a tudíž falešného štěstí má právě statut instituce. Veškerou zábavu, zapomnění v alkoholovém opojení, v erotice nahého těla, v tanečních kreacích toto vše dávkuje coby zmíněná instituce, které sice nevládne stát, ministerstvo nebo pověřený úředník, ale zejména majitelé, peníze a faleš.

Režisér Adam Skala klade důraz u jednotlivých postav právě na jejich motivy jednání, jejichž základním hybatelem je osobní strach. U Sally z toho, že nebude mít umělecké uplatnění. Cliff bojuje s přerodem chlapce, mladíka v muže. Snaží se vymanit z rodinných pout, hledá se. Autoři mu dali do vínku bisexualitu (právě v tomto nastudování je hodně podtržena). Cliff tápe ve své spisovatelské vášni, neví zda ho víc přitahuje a dráždí Sally se svou neústupností a dravostí, nebo Boby (Adam Pavlovič) se svou naivitou, tělesnou bezpohlavností a nebo jako transexuální exhibicionista.

A jak je na tom Kabaretiér Karla Heřmánka ml.? Zábavný, krutý, bezpohlavní, poplatný době, režimu, ke každému kdo zaplatí? Vyberte si. Jeho vstup do inscenace je v truhle. Magický dárek, můžeme čekat zábavnou pyrotechniku, sladký dort, striptérku nebo striptéra… A nakonec vyleze šelma Kabaretiér. “Willkommen, bienvenue, welcome! Meine Damen und Herren.” Jeho výmluvnost podtrhuje výrazná krvavá rtěnka, že ho lze ochočit (nebo, že si chce ochočit Vás…) to zase naznačují kožené postroje (harness) a k tomu černá kožená bunda s kožichem (nikdo neví, kdy budu muset dát na trh svou kůži a nebo, kdy se ochladí). Jeho výkon je opět různobarevný. Dokazuje, že si podmaní jakýkoliv herecký úkol (a je otázkou co je pro něj vlastně hereckým protikladem?) I když za jevištní lehkostí se určitě skrývá obyčejná a tvrdá lopota a to jak vnitřní, tak zejména i ta vnější. Obojí k sobě nerozlučně patří a v tom se projevuje jeho síla. Dokáže si ve prospěch diváka podmanit obě polohy, hlavně bravurně sjednocuje.

Své místo na jevišti mají i Fräulein Schneider i Herr Schulz. Ne náhodou obě jejich příjmení začínají na “Š”. Oba mají společnou starost o druhé. Jitka Sedláčková coby Fäulein Schneider je pokorná, snaží se přežít roztěkanou dobu, zajistit si živobytí. Stará se o příjem z pronájmu pokojů. Herr Schulz (Dušan Sitek) nabízí podmanivého zralého muže. Jako prodavač zeleniny se snaží Fräulein získat přes pomeranče. Najednou třesk. Po zasnoubení a zdá se, že už je ruka v rukávě. On je Žid. Zrušte zasnoubení, mohla byste litovat. To už se na povrch dere bezpáteřnost a krutost Ernsta Ludwiga (Filip Kaňkovský). Ajaj, vždyť on také pomáhá… Proč tak ostrá slova na jeho hlavu? Proč ta neúprosná kritika. Ne každý pomáhá od srdce, ne každý nabízí vyvěrající lásku. Ernst rozhodně ne.

Téma moci, lásky, hledání, lidského štěstí a neštěstí podtrhl scénograf Daniel Dvořák pomocí papírových stěn, na které protagonisté (nejčastěji Kabaretiér) sprejují krvavě rudé nápisy.

Velmi poetická scéna, právě plná vratkosti je v případě duetu Sally a Cliffa na houpačce. Na povrchu happy end, uvnitř ale bublá láva společenské katastrofy. Chvíli si užijeme být spolu šťastní na vrcholu, ale také se může blížit pád. Nikdo neví, kam se s ním osud zhoupne.

Divadlo Bez zábradlí se začíná rýsovat do kontur divadla, které pobaví, ale zároveň nastoluje i vážná témata. Držíme palce, ať tato značka rodinné kvality přetrvá nejméně dalších třicet let.


FRED EBB, JOHN KANDER, JOE MASTEROFF
Cabaret

Režie Adam Skala, překlad Jiří Záviš a Jiří Josek, hudební nastudování Jakub Šafr, choreografie Jana Burkiewiczová, pěvecké nastudování Jana Balašová, dramaturgie Kryštof Pavelka, scéna Daniel Dvořák a kostýmy Jozef Hugo Čago.

Osoby a obsazení: Kabaretiér (Karel Heřmánek ml.); Sally (Rozálie Havelková nebo Michaela Tomešová); Cliff (Jan Fanta); Ernst Ludwig (Josef Carda nebo Filip Kaňkovský); Fräulein Schneider (Hana Seidlová nebo Jitka Sedláčková); Herr Schultz (Dušan Sitek); Fritzie Kostová (Nikol Kouklová); Bobby (Viktor Novák nebo Adam Pavlovčin); Helga (Petra Kosková nebo Barbora Šampalíková); Lulu (Mária Bikárová nebo Vendula Příhodová) a Dixie (Linda Caridad Fernandez Saez).

www.bezzabradli.cz

11.10.2021 17:10:01 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 12 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Koza aneb Kdo je Sylvie? (Divadlo Bez zábradlí)

Časopis 12 - sekce

DIVADLO

Léta s Jaromírem Hanzlíkem

Jaromír Hanzlík

Léta s Jaromírem Hanzlíkem
Strýc Pepin, traktorista Honza či doktor Jandera – ale především nepřehléd celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Filmové tipy 11. týden

Jiří Bartoška (Teorie tygra)

Teorie tygra
Jiří Bartoška září v komedii o veterináři, který už nechce být ochočeným domácím králíčkem. To celý článek

další články...