Beethoven, Martinů a Kabeláč
autor: Z webu
zvětšit obrázekKomorní filharmonie Pardubice patří k našim nejvýraznějším mimopražským hudebním tělesům. Svou trvalou pozici si zajišťuje jednak stabilní výkonností, jednak širokou a dostatečně různorodou dramaturgickou nabídkou. Právě všechny tyto rysy najdeme na reprezentačním CD, které vzniklo ke 40. výročí založení, jež orchestr oslavil v loňském roce. Pardubická Komorní filharmonie se zde představuje jako těleso, které se dokáže stejně kvalitně vypořádat nejen s klasickou tvorbou, ale i s díly moderních skladatelů.
Na nahrávce se tak sešli Ludwig van Beethoven, Bohuslav Martinů a Miloslav Kabeláč. Z Beethovena byla vybrána Symfonie č. 1 C dur, dílo, které datem svého vzniku (1799), ale především svým charakterem zřetelně stojí na pomezí hudby 18. a 19. století. Nemá ještě hloubku pozdějších skladatelových symfonií, působí pohodově, hybně, místy až rozmarně a tanečně – to překvapivě ve 2. větě (Andante cantabile con moto), zatímco 3. věta je scherzová, ač nese označení Menuetto. Také z provedení cítíme radost a jiskrnost, takže je to příjemné otevření celé nahrávky. Výborně tu vyznívá také Koncert pro hoboj a malý orchestr Bohuslava Martinů. Jeho bohatá barevnost září téměř kaleidoskopicky. V obou krajních částech si sólový nástroj s orchestrem doslova „pohrává a povídá“ (srozumění hostujícího Viléma Veverky s ansámblem je při tom evidentní), s plnou závažností pak zapůsobí střední část (Poco andante), teskná i vábivá, která je jádrem skladby. Kabeláčova Symfonie č. 4 „Camerata“ je vystavěna na rytmických a náladových kontrastech. Zejména 3. věta (Lento) se vstupy sólových houslí má v duchu označení celé skladby opravdu komorní ráz. V podání pardubických filharmoniků se tu daří navodit atmosféru jistého zadumání a také napětí. Krátká nástrojová sóla ze smyčcové a dechové sekce jak ve 3. větě, tak ve 4. větě symfonie jsou dobrou vizitkou členů orchestru.
Pokud jde o výkon hobojisty Viléma Veverky v koncertu Martinů, přispívá podstatnou měrou k dobrému výslednému dojmu. Sólista je v celkové skladbě výrazově i technicky suverénní a jeho podání vrcholí kadencí ve 3. části. Reprezentační CD je – nemýlím-li se – také první nahrávkou Komorní filharmonie pod vedením Marka Ivanoviče. I tady se zdá, že se novému šéfdirigentovi podařilo v krátké době s tělesem sžít, že doposud úspěšná cesta pardubických filharmoniků nebude narušena, ale naopak regenerována novým, čerstvým pohledem. Jubilejní CD působí nejen jako šťastná bilance, ale také jako nadějný příslib do budoucna.
ARCODIVA UP 0123-2 131
Ludwig van Beethoven: Symfonie č. 1 C dur, op. 21; Bohuslav Martinů: Koncert pro hoboj a malý orchestr, H. 353; Miloslav Kabeláč: Symfonie č. 4 „Camerata“, op. 36
Vilém Veverka – hoboj, Komorní filharmonie Pardubice, dirigent Marko Ivanovič.
Nahráno v Domě hudby Pardubice 2. až 4. 9. 2009, hudební režie Jiří Gemrot, zvuková režie Karel Soukeník a Václav Roubal. Celkový čas 68:42
Zdroj Hudební rozhledy 02/2010 - Jaroslav Someš
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - CD boxy
Jan Šikl vydává kompilaci scénické hudby
Skladatel, aranžér a multiinstrumentalista Jan Šikl vydává dvě alba, na kterých zkompiloval výběr ze své dosav ...celý článek
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Patrik Lančarič: Zlín už ke mně přirostl
Setkání s Patrikem Lančaričem, uměleckým šéfem činohry Městského divadla Zlín, nebylo náhodné. Portál Scena.cz celý článek
HUDBA
Igor Orozovič vydává album
Herec a muzikant Igor Orozovič vydává debutové album nazvané Když chlap svléká tmu, které obsahuje jedenáct au celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Pavel Soukup získává Cenu za mimořádný přínos
Cenu za mimořádný přínos v oblasti audioknih a mluveného slova za rok 2023 získává Pavel Soukup. Český herec m celý článek