Johann Sebastian Bach: Goldberg Variationen
autor: archiv
zvětšit obrázekVe čtvrtém díle svých Clavierübung Johann Sebastian Bach otiskl jedinou skladbu, která nesla název Aria s rozličnými variacemi pro dvoumanuálové cembalo. Dnes tuto skladbu známe pod názvem Goldbergovy variace. Bezesporu se jedná o jedno z nejvýznamnějších děl v literatuře pro klávesové nástroje a tvoří významný předěl, kterým Bach dovršil vývoj předchozích variačních forem a zároveň položil základ budoucím variacím všech pozdějších skladatelů. Monumentální dílo se skládá z úvodní arie a třiceti variací, které Bach zpracovává nejrůznějšími způsoby, nejčastěji různými druhy kánonu či stylizacemi barokních tanečních forem. Celá kompozice je pak vrcholným využitím možností velkého cembala, jak po stránce technické, tak i zvukové. Náročné dílo vyžaduje nejen dokonalou technickou zdatnost hráče, ale také vytříbený hudební vkus, bez něhož se rozměrné dílo stává neúnosně dlouhým.
Nahrávek Goldbergových variací vznikla celá řada, z nichž mezi nejzajímavější patří záznamy legendárního klavíristy Glenna Goulda nebo francouzské cembalistky Blandine Verlet. Posledním příspěvkem do řady interpretací tohoto díla je nahrávka z produkce vydavatelství Nibiru, které se ujala maďarská cembalistka Borbála Dobozy. Interpretka má nejen dokonalou technickou výbavu, která jí umožňuje hrát i ty nejtěžší části s okouzlující lehkostí, ale také pracuje s dokonalým citem pro Bachovu hudbu. Její propracovaná interpretace je založena na skvělé práci s časem, tempy jednotlivých variací a detailně promyšlené artikulaci, která skladbě dodává na dynamičnosti. Všechny variace jsou navíc připraveny s respektem k celkovému konceptu díla, takže jejich zvolená provedení nejsou nahodilá, ale řídí se pevným vnitřním řádem, díky němuž je dílo i přes svou délku kompaktní. Uvedené věci nejsou takovou samozřejmostí, jak by se mohlo zdát, čehož dokladem jsou nahrávky některých uznávaných cembalistů. Opomenout nelze ani skvěle volenou registraci, čemuž jistě pomohlo, že Borbála Dobozy pro svoji nahrávku zvolila kopii německého dvoumanuálového cembala Michaela Mietkeho, kterou podle originálu ze zámku v Charlottenburgu z roku 1710 postavila bystřická dílna Jana Bečičky, Stanislava Hüttla a Petra Šefla. S Mietkem se Bach osobně znal, jeho nástroj zakoupil v roce 1719 pro kapelu v Köthenu a na jiný nástroj z jeho dílny hrál při své návštěvě u pruského krále Fridricha Velikého. Goldbergovy variace byly dokonalým testem, nakolik je Mietkeho cembalo vhodné pro interpretaci Bachovy hudby. Nástroj nabízí snad vše, co tato skladba potřebuje, a interpretka tak vynikajících kvalit, jako Borbála Dobozy, jeho předností bezezbytku využívá. Díky velmi dobré zvukařské práci je pak záznam dokonale barevný a vyvážený. Výsledkem je skutečně výborná nahrávka, která patří mezi nejlepší interpretace Goldbergových variací. Kompaktní disk v decentním obalu s Bachovým anagramem lze jednoznačně doporučit, protože symbolizuje tu nejvyšší interpretační úroveň a zároveň může být vzorem, jak pracovat s hudbou Johanna Sebastiana Bacha.
NIBIRU 1522131
Johann Sebastian Bach: Gold¬berg Variationen, BWV 988
Borbála Dobozy – cembalo
Nahráno na zámku v Nebílovech 5.–8. 11. 2009, hudební režie Radek Rejšek, zvuková režie Aleš Dvořák. Celkový čas 79:17
Zdroj Hudební rozhledy 11/10 - Lukáš Vytlačil
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - CD boxy
Jan Šikl vydává kompilaci scénické hudby
Skladatel, aranžér a multiinstrumentalista Jan Šikl vydává dvě alba, na kterých zkompiloval výběr ze své dosav ...celý článek
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu
Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato celý článek
HUDBA
Sum 41 - Heaven: X: Hell
Zakládajícími členy skupiny Sum 41 jsou zpěvák a kytarista Deryck Whibley, kytarista Dave Baksh, baskytarista celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 18. týden
Skryté skvosty II. (9/10) - Uherčice
Herec Jaroslav Plesl prozradí, co se návštěvník obyčejně nedozví a o č celý článek