zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Detaily dobře nasvícené

Z tvorby souboru 420people

autor: archiv   

zvětšit obrázek

První večer v tomto roce věnoval soubor 420people choreografiím sólovým nebo choreografiím s menším obsazením, tak aby si diváci mohli interprety a zároveň tvůrce dobře prozkoumat, dobře „ohmatat“, jak předeslal v úvodu Václav Kuneš. Každý z nich představuje různé pohybové nuance, různé přístupy a různé způsoby komunikace s divákem, jež lze detailně pozorovat právě při takto zvolené koncepci programu.
420people se nejen zaměřují na detail, jak avizují v názvu, ale plní i své další poslání a sice umožňují českému obecenstvu nahlédnout do tanečních laboratoří v zahraničí prostřednictvím svých hostů.
Zatímco amerického tanečníka, skvělého improvizátora a pedagoga Michaela Schumachera příznivci souboru znají dobře jako spolupracovníka Jiřího Kyliána např. z představení Last Touch First v podání NDT v Arše v roce 2009 nebo z představení 420people Affordance, které mělo premiéru v dubnu 2010 na Nové scéně, je bývalý japonský ekonom a taneční samouk, dnes významný choreograf a tanečník Kenzo Kusuda (také jeden ze zakládajících členů Danslab v Haagu) u nás na návštěvě poprvé.

Večer zahájila již uváděná choreografie Václava Kuneše Golden Crock z roku 2008 na houslovou hudbu Lajkó Félixe. Nataša Novotná, Václav Kuneš a Milan Odstrčil vytváří trojici, která má stejný cíl i stejná přání. Společně „komunikují“, v různých konfiguracích putují světem a zjišťují kdo je kdo – komu patří tato ruka, tato část těla. Setkávání, diskuze a konfrontace jsou přátelské, nejde o souboj. I nečekaným událostem lze čelit společně. Nejlépe v „trojzvuku“, za naprosté jednoty. Tu nelze udržet, brzy se rozladí. Přesto- vše se dá zvládnout - trojice přešlapuje v popředí a tanečníci si nakonec jen povzdechnou a pokrčí rameny.

  • Michael Schumacher přichází s nejnovějším dílem ze série improvizačních projektů, které zahájil před několika lety v Japonsku - Biology Session Nr. 10 – tedy s desátou – výroční verzí.
    V setmělém prostoru poletuje, problikává světélko – bludička. Na první se nabalují další až je tu celý hrozen. Za světly lze tušit pobíhající postavu Michaela Schumachera. Už se netají se svou hrou – přeskakuje do hledišti a rozdává malé svítilny. Pak zatančí nádherný „tanec dervišů“. Využívá světelných efektů- přední polovina jeviště je osvětlena, zadní zůstává ve tmě. Tanečník vystupuje ze tmy do světla a opět mizí jako pohádkový duch.
    Dalším obrazem je světelný kotouč, v němž něco kulatého zlatě září - ohromný voňavý pomeranč. Schumacher jej loupe tanečním pohybem až se divákům sbíhají sliny. I pomeranč bude rozdělen a někteří se již hlásí o svůj díl. S čím přijde dále - zajímá hlediště možná více než jak bude tančit. Vedle prvního světelného kruhu se slupkami pomeranče zazáří další, v němž tanečník leží na zemi a jakoby se svíjel v křečích.
    Nadílka pokračuje plechovkami s pivem. Odezva je okamžitá, ihned se zvedají piva chtivé ruce. Dostává se i na poslední řady, které si zatím nepřišly na své. Scénka ústí v taneční kreaci ve čtvercovém světelném poli. Na závěr podobně jako na počátku tma a modré světélko.
    Schumacher zde čaruje nejen s pohybem ale i se smyslovým vnímáním. Všechny smysly jsou zapojeny. Nabízí světlo, abychom se jej dotkly, vůni pomeranče můžeme vidět i ochutnat, hudbu – jemné vyzvánění a křapavý zvuk ptáka – slyšet a nasát.
    Přestože je struktura skladby pevně dána, skýtá spoustu příležitostí pro improvizaci. Podněty Schumacher obměňuje. V Praze poprvé např. použil pomeranč a pivo.
    Nezkoumá jen smysly. Stává se pozorovatelem svých pozorovatelů. Všímá si, jak lidé reagují na jeho výzvy. Kdy, kde a kdo se stydí, kdo je odvážný a aktivní. Zároveň dává možnost divákům, aby si to uvědomili i oni sami. Představení pak přesahuje oblast čistě uměleckou a funguje jako jakýsi sociologický výzkum nebo kulturní reflexe.

    V druhé polovině programu se zablýskla Nataša Novotná s choreografií Sacrebleu, kde jako by od listopadové premiéry ještě více ovládla a prozářila prostor a téměř uhranula diváky.

    Kenzo Kusuda se pro Moisture Rocket, svou první choreografii v Holandsku v roce 2001, inspiroval rozkvetlým jarním Amsterodamem. Kvetoucí stromy mu připomněly japonské vyprávění o mistru Michizanovi a jeho létající švestce. Švestka tolik toužila po svém mistru, že se jí podařilo odpoutat své kořeny od země a v oblacích se s ním setkat.
    Touha po setkání, po jednotě je mottem Kusudova vlastního příběhu. Po předchozích výjevech zaplňujících celou scénu a ještě vynášených do hlediště, se najednou ocitáme v překvapivém prázdnu. Na scéně dvojice – muž (Kenzo Kusuda) a žena (Mireia de Querol Duran) v naznačených tradičních oděvech – rubáších?, dvě duše, které se setkají. Stojí tiše na místě, tiše zaznívá jakási melodie. Muž a žena si zakrývají navzájem rukama tváře. Nesmírně pomalá gesta rukou a nohou poruší posléze klid až bolestný. Muž i žena vyrážejí prudce do prostoru, staví se za sebe a napodobují vzájemně gesta. Mění si místa stále rychleji do okamžiku, kdy se nechtěně otáčí jako pár v tanci.
    Zpomalený minimalistický pohyb střídají bojové exploze tanečníka a lyričtější fáze tanečnice, která jakoby muže doháněla a stále mu nestačila. Zrychluje a zesiluje také hudba. Nastává okamžik, kdy se vše se opět zklidní a muž a žena se ocitají ve výchozí pozici, zdánlivě čas skončit. Tanečníci však opět vyrážejí do až nekonečné hlučné dynamické fáze. Přes tento rozruch zanechává skladba silný pocit klidu a harmonie.

    Všechny choreografie zaujaly nejen tématy – velmi lidskými ale nikoliv destruktivními, špičkovým provedením a v neposlední řadě světelným designem. 420people si na detail posvítili opravdu skvěle!

    Po představení následovala obvyklá beseda s diváky, během níž vyšlo najevo, že 420people jsou jako jediné české těleso současného tance zařazeni do mezinárodní on-line taneční videotéky Numéridance a že se zúčastní 24. ledna v Paříži jejího slavnostního uvedení do provozu. Nezbývá tedy než poblahopřát!

    7.2.2011 22:02:22 Helena Kozlová | rubrika - Recenze
  • Časopis 20 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Festival Setkání Stretnutie 2024

    Časopis 20 - sekce

    DIVADLO

    VČD v příští sezóně uvede sedm premiér

    Dramaturgyně A. Zindulková Hlaváčková na zahajovací zkoušce

    Východočeské divadlo uveřejnilo dramaturgický plán nadcházející divadelní sezóny, který blíže představuje šéfd celý článek

    další články...

    HUDBA

    Startuje nová celoplošná televize OK TV

    Moderátoři OK TV

    Na český mediální trh vstupuje nová celoplošná zábavně-lifestylová a hudební televizní stanice OK TV. Stanice celý článek

    další články...

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Výtvarné tipy 21. týden

    Starobylé stavby II: Angkor Wat

    Egypt (1/6)
    Po stopách Tutanchamona. Napínavý příběh anglického archeologa Howarda Cartera. Hraná rekonstru celý článek

    další články...