zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Mladí interpreti Kučera a Mácha v programu SOČRu

Dirigent Jan Kučera

autor: archiv   

zvětšit obrázek

V pondělí 21. března vyslechnou abonenti Symfonického orchestru Českého rozhlasu skladby Igora Stravinského, George Gershwina a Edwarda Elgara. Pro své vystoupení s tělesem je zvolil dirigent Jan Kučera. Původně ohlášeného Ivana Klánského zastoupí v Gershwinově Koncertu F dur Václav Mácha. Na stejný den je od 10 hodin naplánována i veřejná generální zkouška. Záznam abonentního večera vysílá ČRo 3 - Vltava v úterý 5. dubna od 20 hodin.

Dirigent Jan Kučera ozřejmil jakou ze skladeb do programu prosadil: „Tentokrát jsem měl možnost sestavit program koncertu kompletně a můj výběr byl přijat. Na úvod jsem zvolil dvě krátké, navýsost programní a u nás málo hrané skladby Igora Stravinského. Dělí je od sebe 34 let. Cirkusová polka s podtitulem „pro mladého slona“ vznikla v roce 1942 na objednávku cirkusu specializujícího se na choreografii pro slony. Jedná se o absolutní hudební nadsázku a vtipnou stylizaci nejistých kroků slůněte. Raná skladba Ohňostroj z roku 1908 je ještě výrazně ovlivněna impresionismem a okouzlí efektní a virtuózní instrumentací. Mám rád, když hudba v posluchačích vyvolává vizuální představy, obrazy, a má-li skladba mimohudební obsah přímo v názvu, je to o to jednodušší. Stravinského hudbu jsem vždy obdivoval pro její nonkonformitu, výrazný rytmus a vtip. Měl jsem zatím možnost dirigovat „jen“ Svěcení jara, proto jsem chtěl uvést některá z jeho dalších děl. – Na Gershwinově Klavírním koncertu jsme se dohodli společně s Ivanem Klánským, který nejen k mé lítosti musel vystoupení nakonec odříct. Václav Mácha je však náhradník více než dobrý, před dvaceti lety jsme spolu byli ve stejné klavírní třídě Jana Tůmy na LŠU Španělská a už tehdy byl oproti ostatním hráčsky dál. – A na závěr jedno z vrcholných romantických děl, Variace na původní téma - Enigma od Edwarda Elgara. Pro tuto skladbu je typický sytý, dobře instrumentovaný symfonický zvuk, nádherné kontrasty v jednotlivých variacích, niterný cit, zkrátka spousta věcí, pro které stojí za to milovat hudbu.“

  • Sám jste vynikající klavírista, nastudoval jste v minulosti i part Gershwinova koncertu?
    Děkuji za uznání, avšak pravdou je, že klavír poslední dobou trochu zanedbávám. Na sólový part tohoto typu se musíte udržovat v technické formě, proto bych si ho opravdu netroufl hrát se symfonickým orchestrem za zády. V únoru jsem sice od klavíru dirigoval Moravskou filharmonii Olomouc ve vlastních úpravách Ježkových a filmových písní, ovšem tam je klavír pojatý spíše orchestrálně. – Jinak Gershwin je samozřejmě můj velký oblíbenec, dirigoval jsem už Američana v Paříži či Rapsodii v modrém. Rád také vzpomínám na to, když jsem v roce 2002 hrál s Českou filharmonií a americkým černošským sborem Morganovy státní univerzity pod vedením Vladimíra Válka klavírní part v koncertním provedení Gershwinovy opery Porgy a Bess.
  • Na čem nyní pracujete jako skladatel?
    Zkraje roku jsem dokončil symfonickou taneční fantasii Energieta. Vznikla na objednávku Filharmonie Hradec Králové a začátkem února ji premiérovala paní dirigentka Miriam Němcová. Pro skladatele je vždy potěšující vidět a slyšet, že je jeho hudba hrána s chutí a nasazením, proto mě provedení velice potěšilo. Více se teď věnuji také scénické hudbě, pro Divadlo na Jezerce jsem napsal hudbu k Shakespearově hře Večer tříkrálový a 6. dubna tam bude mít premiéru Othello, rovněž s mojí hudbou. Zároveň píšu pro vynikající divadelně taneční soubor Spitfire Company, momentálně vzniká naše již šesté společné představení. Radostná byla práce spojená s vánočním turné skupiny Čechomor. Při této příležitosti se rozrostla o smyčcové kvarteto, které jsem aranžoval, a zároveň ovlivňoval celkové vyznění i formu jednotlivých písní.
  • Příští koncert s rozhlasovými symfoniky budete mít 13. června 2011. Jak se na něj připravujete a těšíte?
    Každá práce se SOČRem je pro mě svátkem, je to orchestr, který pro mě v minulých letech hodně znamenal a stále znamená. Úroveň, na jakou se dostal, je pro všechny zúčastněné zavazující a je potřeba ji dál po všech stránkách hýčkat a udržovat. Orchestr byl bohužel kvůli neustálým průtahům s rekonstrukcí budovy na Vinohradské ulici nucen pracovat během uplynulých tří let v nevyhovujících, v podstatě polních podmínkách. Na hudební kvalitě se to neprojevilo jen díky dobré vůli a entusiasmu hráčů, ale na to nelze spoléhat donekonečna. Nové moderní studio a zázemí si SOČR, už jen za to čekání, opravdu zaslouží.
  • 16.3.2011 22:03:04 Redakce | rubrika - Koncerty

    Časopis 18 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Bastard (Městské divadlo Brno)

    Články v rubrice - Koncerty

    Erik Bosgraaf v kostele sv. Šimona a Judy

    Erik Bosgraaf

    Charismatický holandský flétnista Erik Bosgraaf poprvé vystoupí v Praze. V rámci cyklu Stará hudba FOK se v út ...celý článek


    Lukáš Vondráček završí sezónu recitálů FOK v Rudolfinu

    Lukáš Vondráček

    Klavírista Lukáš Vondráček vystoupí s recitálem v pražském Rudolfinu v rámci řady Světová klavírní tvorba FOK. ...celý článek



    Časopis 18 - sekce

    HUDBA

    Naďa - vzpomínkový koncert

    Jana Fabiánová (Zdroj: Ságl Production)

    Desítky umělců – zpěváků, hudebníků a herců – spolu s mnoha přáteli se sešli v pražské Lucerně, ab celý článek

    další články...

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Pavel Soukup získává Cenu za mimořádný přínos

    Pavel Soukup

    Cenu za mimořádný přínos v oblasti audioknih a mluveného slova za rok 2023 získává Pavel Soukup. Český herec m celý článek

    další články...