Mladí interpreti Kučera a Mácha v programu SOČRu
autor: archiv
zvětšit obrázekV pondělí 21. března vyslechnou abonenti Symfonického orchestru Českého rozhlasu skladby Igora Stravinského, George Gershwina a Edwarda Elgara. Pro své vystoupení s tělesem je zvolil dirigent Jan Kučera. Původně ohlášeného Ivana Klánského zastoupí v Gershwinově Koncertu F dur Václav Mácha. Na stejný den je od 10 hodin naplánována i veřejná generální zkouška. Záznam abonentního večera vysílá ČRo 3 - Vltava v úterý 5. dubna od 20 hodin.
Dirigent Jan Kučera ozřejmil jakou ze skladeb do programu prosadil: „Tentokrát jsem měl možnost sestavit program koncertu kompletně a můj výběr byl přijat. Na úvod jsem zvolil dvě krátké, navýsost programní a u nás málo hrané skladby Igora Stravinského. Dělí je od sebe 34 let. Cirkusová polka s podtitulem „pro mladého slona“ vznikla v roce 1942 na objednávku cirkusu specializujícího se na choreografii pro slony. Jedná se o absolutní hudební nadsázku a vtipnou stylizaci nejistých kroků slůněte. Raná skladba Ohňostroj z roku 1908 je ještě výrazně ovlivněna impresionismem a okouzlí efektní a virtuózní instrumentací. Mám rád, když hudba v posluchačích vyvolává vizuální představy, obrazy, a má-li skladba mimohudební obsah přímo v názvu, je to o to jednodušší. Stravinského hudbu jsem vždy obdivoval pro její nonkonformitu, výrazný rytmus a vtip. Měl jsem zatím možnost dirigovat „jen“ Svěcení jara, proto jsem chtěl uvést některá z jeho dalších děl. – Na Gershwinově Klavírním koncertu jsme se dohodli společně s Ivanem Klánským, který nejen k mé lítosti musel vystoupení nakonec odříct. Václav Mácha je však náhradník více než dobrý, před dvaceti lety jsme spolu byli ve stejné klavírní třídě Jana Tůmy na LŠU Španělská a už tehdy byl oproti ostatním hráčsky dál. – A na závěr jedno z vrcholných romantických děl, Variace na původní téma - Enigma od Edwarda Elgara. Pro tuto skladbu je typický sytý, dobře instrumentovaný symfonický zvuk, nádherné kontrasty v jednotlivých variacích, niterný cit, zkrátka spousta věcí, pro které stojí za to milovat hudbu.“
Děkuji za uznání, avšak pravdou je, že klavír poslední dobou trochu zanedbávám. Na sólový part tohoto typu se musíte udržovat v technické formě, proto bych si ho opravdu netroufl hrát se symfonickým orchestrem za zády. V únoru jsem sice od klavíru dirigoval Moravskou filharmonii Olomouc ve vlastních úpravách Ježkových a filmových písní, ovšem tam je klavír pojatý spíše orchestrálně. – Jinak Gershwin je samozřejmě můj velký oblíbenec, dirigoval jsem už Američana v Paříži či Rapsodii v modrém. Rád také vzpomínám na to, když jsem v roce 2002 hrál s Českou filharmonií a americkým černošským sborem Morganovy státní univerzity pod vedením Vladimíra Válka klavírní part v koncertním provedení Gershwinovy opery Porgy a Bess.
Zkraje roku jsem dokončil symfonickou taneční fantasii Energieta. Vznikla na objednávku Filharmonie Hradec Králové a začátkem února ji premiérovala paní dirigentka Miriam Němcová. Pro skladatele je vždy potěšující vidět a slyšet, že je jeho hudba hrána s chutí a nasazením, proto mě provedení velice potěšilo. Více se teď věnuji také scénické hudbě, pro Divadlo na Jezerce jsem napsal hudbu k Shakespearově hře Večer tříkrálový a 6. dubna tam bude mít premiéru Othello, rovněž s mojí hudbou. Zároveň píšu pro vynikající divadelně taneční soubor Spitfire Company, momentálně vzniká naše již šesté společné představení. Radostná byla práce spojená s vánočním turné skupiny Čechomor. Při této příležitosti se rozrostla o smyčcové kvarteto, které jsem aranžoval, a zároveň ovlivňoval celkové vyznění i formu jednotlivých písní.
Každá práce se SOČRem je pro mě svátkem, je to orchestr, který pro mě v minulých letech hodně znamenal a stále znamená. Úroveň, na jakou se dostal, je pro všechny zúčastněné zavazující a je potřeba ji dál po všech stránkách hýčkat a udržovat. Orchestr byl bohužel kvůli neustálým průtahům s rekonstrukcí budovy na Vinohradské ulici nucen pracovat během uplynulých tří let v nevyhovujících, v podstatě polních podmínkách. Na hudební kvalitě se to neprojevilo jen díky dobré vůli a entusiasmu hráčů, ale na to nelze spoléhat donekonečna. Nové moderní studio a zázemí si SOČR, už jen za to čekání, opravdu zaslouží.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Koncerty
Erik Bosgraaf v kostele sv. Šimona a Judy
Charismatický holandský flétnista Erik Bosgraaf poprvé vystoupí v Praze. V rámci cyklu Stará hudba FOK se v út ...celý článek
Lukáš Vondráček završí sezónu recitálů FOK v Rudolfinu
Klavírista Lukáš Vondráček vystoupí s recitálem v pražském Rudolfinu v rámci řady Světová klavírní tvorba FOK. ...celý článek
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Patrik Lančarič: Zlín už ke mně přirostl
Setkání s Patrikem Lančaričem, uměleckým šéfem činohry Městského divadla Zlín, nebylo náhodné. Portál Scena.cz celý článek
HUDBA
Naďa - vzpomínkový koncert
Desítky umělců – zpěváků, hudebníků a herců – spolu s mnoha přáteli se sešli v pražské Lucerně, ab celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Pavel Soukup získává Cenu za mimořádný přínos
Cenu za mimořádný přínos v oblasti audioknih a mluveného slova za rok 2023 získává Pavel Soukup. Český herec m celý článek