zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Střípník Petara Zapletala

Sálů, vhodných k pořádání koncertů, není v Praze nadbytek: hudbě už například neslouží vděčný prostor v Mar-tinickém paláci na Hradčanech, ani reprezentativní interiér Rytířského sálu ve Valdštejnském paláci na Malé Straně, a prostory, které k dispozici jsou, mají nezřídka nepříliš příznivé akustické vlastnosti (kupříkladu Zrcadlová kaple v Klementinu ad.). Hudba sice získala krásný sál Bohuslava Martinů v budově Hudební fakul-ty Akademie múzických umě-ní v Lichtenštejnském paláci, ale ten je v běžné sezóně provozně přetížen a získat tu volný termín znamená pro leckterého pořadatele výhru přímo loterijní. Není tedy divu, že se hledá, kam ještě by hudba mohla proniknout. Zajímavý sál objevili mladí muzikanti v komplexu paláce LUCERNA: do tzv. Mramorového sálu, který – pokud vím – koncertům vážné hudby dosud nesloužil, umístili cellista Kryštof Lecian a pianista prof. Radoslav Kvapil sérii letních koncertů Lecianova tria, pořádanou Klubem světového umění. Zašel jsem tam počátkem srpna, a pře-kvapily mě jak docela elegantní a čistě působící interiér, tak vlastní výkony členů tria (pianista Václav Mácha, houslista Igor Lecian a violoncellista Kryštof Lecian), kteří hráli skladby Dvořákovy a Cho-pinovy. Do sálku by se vešla – odhadem – asi stovka posluchačů. Toho večera (7. 8.) jich přišlo něco přes tři desítky, byli většinou mladí a sle-dovali své vrstevníky velmi pozorně. Protože akustická dispozice je tu rozhodně přinej-men-ším přijatelná, mohl by se sálek uprostřed Václavského náměstí stát trvalou součástí praž-ského koncertního dění…

Půjde-li to takhle dál, přejmenují televizní odborníci přes kulturu brzy kdekoho: ředitel Národní galerie se v jejich podání bude jmenovat Milan Kníčák, šéf Národního divadla Jiří Srostek a direktor Pražského jara Roman Běloch. Jak jinak, když moderátorka Událostí na ČT 1 přečetla ve zprávách 15. srpna, že informaci o skončení šéfdirigentské mise Vladimira Ashkenazyho v Čes-ké filharmonii k 30. červnu 2003 podal „generální ředitel České filharmonie Václav Riedlbauer“. Aby byla vyloučena jakákoli pochybnost, zopakovala paní Toušlová to zkomolené jméno pro jistotu ještě jednou… Moderátorka za nic nemůže; ale ten, kdo zprávu do vysílání připravoval, měl by se panu profe-sorovi Václavu Riedlbauchovi hod-ně kajícně omlu-vit. Neboť člověk, který se živí tzv. „zprávařinou“, je povinen vědět, že v Národní galerii působí Milan Knížák, v Národním divadle Jiří Srstka a v Pražském jaru Roman Bělor. Doplnit vzdělání by si měl dřív, než udělá ještě větší faux pas – než třeba z mi-nistra kultury Dostála bez uzardění vyrobí Pavla Doskákala. Ignorance „kvalifikovaného“ redaktora ČT 1 může bezpochyby vést až k takovéto obludnosti…
Od moderátorských problémů se vraťme k muzice. Koncert v chrámu sv. Mikuláše na Malé Straně vyslechl (25. srpna, festival Mladá Praha) i kojenec v kočárku, zaparkovaném přímo v kostelní lodi. Jeho kázeň hlídaly kromě mladičké maminky ještě dvě další dámy, a když se to tiché a spokojené dítě přece jen na minutku probralo ze sladkého snu, byl už skoro konec a Dvořákovo Te Deum doznívalo. Kéž by to tak bylo vždycky. Jenže – odhadněte, zda nevědomému dítěti náhodou nebude vadit expresivita mše Miloše Boka!
Pro brněnské pořadatele hudebního festivalu se 20. 8. krásné letní odpoledne proměnilo v hotové peklo: po půl páté sice příval přešel „jen“ do vydatného deště, ale i tak musel dirigent Iván Fischer (Gustav Mahler Jugend Orchester) sdělit trpělivě čekajícímu publiku na Špilberku, že koncert začne, až přestane tak hustě pršet. K to-mu sice asi po dvaceti minutách skutečně došlo, ale příroda si postavila hlavu: ve druhé polovině už zase lilo jako z konve. Byl to prý velmi zvláštní pohled: na orchestr, krytý střechou, viděli posluchači dobře – ale hráči z pódia se dívali jen na obloučky deštníků, resp. na les igelitových kapucí… Zvláštní uznání si zaslouží jak pořadatelé, kteří prozíravě prodávali deštníky i pršipláště, tak publikum, které déšť – nedéšť pozorně poslouchalo až do konce.

16.10.2001 Petar Zapletal | rubrika - Zprávy

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Časopis 18 - sekce

HUDBA

Hudební tipy 19. týden

Bulat Okudžava

Alicia Keys: Live in LA
Komorní a zároveň emocemi prodchnuté vystoupení jedné z nejosobitějších a nejorigin celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Film na motivy povídek Oty Pavla

Smrt krásných srnců

Smrt krásných srnců
Český film Karla Kachyni, od jehož narození minulý týden uplynulo 100 let, na motivy po celý článek

další články...