Laurent Petitgirard
Státní opera Praha nabídne 7. února 2002 další velkou událost ve své historii: světovou premiéru opery Sloní muž francouzského skladatele Laurenta Petitgirarda, který se představí zároveň i jako dirigent svého díla. Protože více než šest týdnů před tímto Dnem D trávil pan Petitgirard v Praze hektickými přípravami inscenace, využili jsme malé skulinky k rozhovoru.
Čím Vás život Josepha Merricka tak zaujal?
Kultovní film Davida Lynche byl založen na pamětech doktora Trevise, který si v Merrickově případu ale přisoudil hlavní roli. My jsme s Ericem Nonnem založili libreto na velmi zajímavé Merrickově biografii, která je zcela odlišná. Ukazuje se v ní, že nejen Tom Norman, ředitel londýnské show, v níž je Merrick coby „zrůda“ vystavován, ale i jeho spolupracovníci Merricka velice milovali. Poté, co byla tato show z iniciativy doktora Trevise zakázána, odjíždí Merrick do Belgie – a v kapse má 50 liber, což bylo v té době obrovské bohatství! Takže i to je důkaz, že Norman se vždycky choval k Merrickovi fér.
V Belgii byl Merrick okraden, zbit a zbědovaný se vrací do Londýna – má sebou pouze vizitku dr. Trevise, a tak se k němu vydá. Na rozdíl od Toma Normana ale dr. Trevis Merrickovi nikdy neporozuměl. Ukazoval ho nahého jiným doktorům, k čemuž by se Norman nikdy nepropůjčil. Závěr svého života prožil Merrick, který se stal vlastně prvním sponzorovaným pacientem v historii, velice společensky, navštěvoval divadla, dokonce sedával v královnině lóži a vlastně byl, ovšem s výjimkou vědomí svého fyzického stavu, takřka šťastný. A to je právě ta dvojpólnost Merrickovy osobnosti, která mě zaujala.
Složitá. Po dokončení opery v roce 1999 jsem rozeslal klavírní výtahy opery řadě francouzských operních ředitelů. Žádná odpověď.
Obojí. Proto jsem využil svého kontaktu s orchestrem v Monte Carlo, který často diriguji a který je mimochodem naprosto skvělý, a nahrál jsem s nimi operu na CD pro firmu Harmonia Mundi. S vynikajícími sólisty v čele s Nathalií Stutzmann v titulní roli. Úplně jsem se tím zruinoval. Setkala se ale s mimořádně vynikajícími recenzemi z celého hudebního světa. Oslovil jsem opět francouzské operní ředitele, a tentokrát jim poslal i CD, aby měli konkrétní představu o díle. A zase nic.
Prostřednictvím dirigenta Vincenta Monteila, který byl v porotě Mezinárodní operní soutěže vypsané Státní operou v Praze, se s mou operou seznámil intendant Státní opery Praha, pan Daniel Dvořák a ihned projevil o mé dílo zájem. Inscenace vzniká v koprodukci s Operou v Nice, kde François Roussillon bude pro televizi France 3, TV 1 a pro NHK natáčet záznam inscenace. Chtěl jsem sice, aby tento záznam byl pořízen ze světové premiéry v Praze, ale nebylo to finančně ani organizačně možné.
Jsem rád, že se mi podařilo vyjádřit vděčnost Praze alespoň tím, že sbor a sólisté Státní opery provedou za doprovodu Berlínských symfoniků koncertní verzi opery 28.4.2002 pod mou taktovkou v Berlínské filharmonii.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Hádka o umění v divadle Reduta
Slavná komedie Yasminy Rezy Obraz slaví 30 let. A nemohla si dopřát lepší oslavu než premiéru26. 4. 2024 od 19 celý článek
HUDBA
Hudební tipy 19. týden
Alicia Keys: Live in LA
Komorní a zároveň emocemi prodchnuté vystoupení jedné z nejosobitějších a nejorigin celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Fotografie Miloše Budíka v Praze
Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním celý článek