zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Radioservis – Nadace Bohuslava Martinů

Repro alba Scena.cz

  

Bohuslav Martinů, Festival ’99, Sinfonia contentrate No. 2 (H 322), Sonáta pro klavír (H 350), Serenáda pro komorní orchestr (H 199), Pražská komorní filharmonie, Christopher Hogwood – dirigent, Barbora Sejáková – klavír.
Uvedená díla byla součástí programu Festivalu Bohuslava Martinů, konaného v prosinci 1999 v Praze. Jejich live záznam, soudě podle anglického textu v bukletu, je určen především zahraničním zájemcům. Buklet sám je reprezentativní. Jeho titulní stranu zdobí vzácná fotografie skladatele z ateliéru Františka Drtikola, uvnitř historický snímek man-želů Martinů a Sacherových ze Schö-nenbergu v roce 1948, barevné fotografie interpretů i presidenta Nadace BM Viktora Kalabise a ře-ditele Institutu BM Aleše Březiny. Textová část obsahuje informace o nahraných skladbách, interpretech, Nadaci BM, Institutu BM a program celého festivalu. Autor komentáře není uveden, decentní výtvarné řešení je dílem Jaroslava Sury. O zdařilou technickou a zvukovou kvalitu kompaktu se zasloužili Jiří Gemrot a Jan Málek. Českým diskofilům, pokud nejsou zběhlí v angličtině, mohu doporučit vyhledat stati o festivalu a Institutu uveřejněné v Hudebních rozhledech v č. 2 z roku 2000 a v č. 3 z roku 2001.

Střední část nahrávky, snímaná při koncertu vítězů klavírní soutěže 5. prosince, je věnována klavírní sonátě, jíž Martinů napsal v roce 1954 v Nizze pro Rudolfa Serkina. Ve svém předposledním klavírním díle, jediném ve velké formě, zúročil celoživotní kompoziční zkušenosti a obohatil je mimořádnou fantasií, kterou se vyznačují skladby posledního tvůrčího období. Barbora Sejáková, vítězka klavírní soutěže, tlumočí náročnou Sonátu přesvědčivě, s technickou jistotou a výrazovou poutavostí. V jejím projevu se zrcadlí škola jejího učitele a znalce klavírního díla Martinů Emila Leichnera i vlastní osobitý talent.
Sonátu obklopují dvě orchestrální skladby komorního rázu, dokumentující skladatelovu zálibu v klasických formách a transparentním zvuku. Časově první (na snímku poslední) Serenáda vznikla v roce 1930 v Paříži a Mar-tinů ji věnoval svému příteli a učiteli Albertu Roussellovi. U skladatele rytmicky i tónově výbušného tehdy překvapila „mozartovskou lehkostí“. Druhá Koncertantní symfonie pro housle, violoncello, hoboj, fagot a orchestr (na snímku první) z roku 1949 byla inspirována Haydnovou symfonií pro stejné obsazení. Martinů ji slyšel již v Evropě a silně na něj zapůsobila. Ale teprve v New Yorku objevil její partituru a spontánně napsal skladbu obdobnou, prostou a vytříbenou, nabízející sólistům příležitost k technicky působivému a hudebně poetic-kému muzicírování. Houslista Martin Bialas, violoncellista Lukáš Pospíšil, hobojistka Iveta Bachman-nová a fagotista Tomáš Františ této příležitosti s chutí a znamenitě využili. Obligátní klavírní part zvládl bezpečně Eduard Spáčil. Na festivalu „Martinů ’99“ zazněla tato díla 10. 12. na koncertu, věnovaném památce Paula Sachera, který v roce 1999 zemřel. Sacher byl Martinů přítelem a v čele Basilejského komorního orchestru i oddaným interpretem. Na pražském festivalu zaujal jeho místo Christopher Hogwood, mezinárodně proslulý dirigent, usilující o historicky věrnou reprodukci. Hogwood je ov-šem také emociálně zaujatým hudebníkem, který si byl plně vědom, že Martinů je klasikem našeho věku. A protože ani Pražská komorní filharmonie ne-zů-sta-la partiturám Mar-tinů nic dlužna, stává se festivalová live nahrávka nejen cenným do--ku-men--tem, ale také pramenem umě--lec-kého zážitku.

12.2.2002 Zdeněk Pachovský | rubrika - Recenze

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Časopis 19 - sekce

HUDBA

Eurovision Song Contest 2024

Aiko

Eurovision Song Contest 2024
Přímý přenos prvního semifinále ze švédského Malmö, kde se letos koná 68. ročn celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Hudba Pink Floyd a obraz Karla Zemana se propojili

The Dark Side Of The Moon Competition

Při příležitosti 50. výročí alba The Dark Side of the Moon se hudba skupiny Pink Floyd stala součástí díla Kar celý článek

další články...