Orfeus sestupuje do podsvětí i v Olomouci
Po dlouhých osmnácti letech opět sáhla dramaturgie olomoucké zpěvohry po osvědčeném klasickém titulu tohoto žánru – po Orfeovi v podsvětí. Režie se ujal v tomto oboru již zkušený bývalý šéf souboru opery a operety Václav Málek, který ve výpravě hostujícího Alexandra Babraje rozehrál bryskní hudební komedii sršící vtipem a rychlým dějovým spádem. Režisér pro dokreslení atmosféry efektivně využívá jevištního osvětlení, ve druhém jednání (na Olympu) dokonce i stroboskopu, který však podle mého názoru inscenaci spíše uškodil.
V premiérovém obsazení dostali příležitost mladí sólisté olomouckého souboru, kteří se uvedli nad očekávání dobře. Postavu Orfea ztvárnil Jiří Vinklárek, jeho „až za hrob milovanou ženu“ Eurydiku pak s přehledem zahrála a zazpívala hvězda souboru Elena Gazdíková. V roli Pluta – Aristea se představil slibný Antonín Valenta, jehož výkon společně s vládcem bohů, záletným Jupiterem v podání Ladislava Petrů, patřil k vrcholům večera. Jupiter však působil, i přes maskování, velmi mladistvě, a tak trochu rozpačitě vyzněla místa s evidentně hranými záchvaty dýchavičnosti. Oba pánové však předvedli dokonale rozvinutý smysl pro divadelní komiku.
Samostatnou kapitolu je nutno věnovat tenoristovi Petru Šímovi alias sluhovi Pluta a strážci Eurydiky v říši mrtvých (Jean Styx). Jeho výstupy odměňovalo premiérové publikum salvami smíchu a bouřlivým potleskem. Však také zahrát tohoto věčného pijáka čisté a pramenité vody řeky zapomnění Léthé – tedy vlastně „notorického abstinenta“ jak sám poznamenává, a nesklouznout přitom ke kýči a trapnosti představuje častý problém. Petr Šíma se v této divácky vděčné roli cítí jako ryba ve vodě, což se projevuje i na jeho znamenitém výkonu.
S jistotou se představili i další sólisté - jmenovitě Lea Vítková jako Diana, Hana Kostelecká jako poněkud přelétavé Veřejné mínění, Jana Regalová jako Juno a Josef Sitko v roli trochu potrhlého motorizovaného poslíčka olympských bohů. Vkusně byl do příběhu zapojen i baletní sbor (pohybová spolupráce Igor Ostapenko), s perfektně provedeným kankánem. Orchestr hrál klidně a vyváženě pod vedením zkušeného dirigenta Zvonimíra Skřivana.
Závěrem je možno konstatovat, že Moravské divadlo Olomouc získalo v Orfeovi kvalitní a pohodovou inscenaci, která příliš nevybočuje ze zavedeného schématu, a přes to má velkou šanci udržet se v divácké přízni na repertoáru poměrně dlouhou dobu.
Jacques Offenbach: Orfeus v podsvětí. Libreto Hector Cremieux, překlad Ivo Fischer, režie Václav Málek, Dirigenti Zvonimír Skřivan/ Tomáš Hanák, výprava Alexander Babraj j. h..
Hrají a zpívají: Jiří Horký / Antonín Valenta (Pluto – Aristeus), Ladislav Petrů / Arnošt Svoboda (Jupiter), Tomáš Hinterholzinger / Jiří Vinklárek (Orfeus), Elena Gazdíková / Jaroslava Ondrušová / Iva Ryzová (Eurydika), Ondřej Doležal / Petr Šíma (Jean Styx), Ludmila Machytková / Lea Vítková (Diana), Hana Kostelecká / Ludmila Machytková (Veřejné mínění) a další.
Moravské divadlo Olomouc premiéra 20. září 2002.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Bílá Voda míří na prkna naší první scény
Činohra národního divadla chystá dramatizaci románu Bílá voda od spisovatelky Kateřiny Tučkové. Premiéra 9. kv celý článek
HUDBA
Hudební tipy 19. týden
Alicia Keys: Live in LA
Komorní a zároveň emocemi prodchnuté vystoupení jedné z nejosobitějších a nejorigin celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Hudba Pink Floyd a obraz Karla Zemana se propojili
Při příležitosti 50. výročí alba The Dark Side of the Moon se hudba skupiny Pink Floyd stala součástí díla Kar celý článek