zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Klasický titul spolu s moderním

Daniel Wiesner: Světlo a stín (Foto archiv divadla)

  

Ne náhodou připravilo Moravské divadlo v Olomouci pro své diváky taneční lahůdku v podobě obnovené premiéry baletního večera Světlo a stín. V tomto divácky úspěšném a přitažlivém představení se publiku opět představil mimo baletní soubor i současný ředitel divadla Daniel Wiesner, který je zároveň autorem choreografie, libreta, výtvarníkem scény a režisérem.
Vlastní komponovaný večer tvoří baletní fantazie na obecně známou hudbu Antonia Vivaldiho – Čtvero ročních dob, pojatá v klasičtějším stylu a balet na hudbu Bohuslava Martinů – Dvojkoncert pro dva smyčcové orchestry, klavír a tympány.

V první polovině večera se choreografie Daniela Wiesnera velmi těsně spojená s Vivaldiho hudbou soustředila na taneční vyjádření jednotlivých ročních dob. S celkovou koncepcí baletu dobře korespondovaly kostýmy Josefa Jelínka a jednoduchá scéna, dotvářená pouze měnící se intenzitou a barevností jevištního osvětlení. Každé období roku bylo charakterizováno i svou typickou barevností – jaro světle zelenými a žlutými odstíny, léto – žlutou a červenou, podzim – hnědou, červenou, žlutou a zima – modrou a bílou barvou.

V tanečním obsazení se uvedli přední sólisté baletu s novými posilami souboru. Jmenovitě za dámy Monika Bernovská, Lucie Hloužková, Irina Ostapenko, Simona Doubková, Simona Křenková a Irina Trocenko. Za pány byl nejvíce vidět Luděk Mrkos, od kterého můžeme čekat další pozoruhodné výkony a dále Konstantin Soldatenkov, Vladislav Nikolenko, Valerij Globa a navýsost dobře tančil i Michal Pimek.

Do ostrého kontrastu k předcházející půli představení postavil Wiesner svou druhou choreografii na hudbu Dvojkoncertu Bohuslava Martinů. Zde předvedl již na zcela prázdné a syrové scéně otevřené do své celé hloubky, moderní balet se silnou dějovou linií a skrytými symboly. Jak sám v programu přiznává – „spolu s tanečníky se snažím prostředky tanečního divadla reflektovat geniální hudbu, která je přímo nasáklá nervozitou a nejistotou doby, je přítomen strach i hrdinství, odhodlání i vzdor zrazeného národa.“ Balet sám přinesl velmi vděčnou úlohu pro ústřední představitelku Matky Simonu Křenkovou, jejíž výkon odměnilo publikum dlouhým potleskem. Neméně důležitou roli hrál také baletní sbor v černobílých kostýmech.
Obnovená premiéra baletního večera Světlo a stín, která se v Moravském divadle konala 3. listopadu 2002, dokázala opět nesporné kvality i vysokou technickou úroveň baletního souboru. Divák má možnost konfrontovat metody a postupy klasického baletu se současným tanečním uměním, kterého je v regionálních divadlech k vidění poměrně málo. Jedním z východisek této neuspokojivé situace je právě uvádění titulu klasického s moderním. Nezbývá mi tedy než popřát divadelní „zlomte vaz“ do další premiéry baletu, která již klepe na dveře – za dva týdny 29. listopadu 2002, uvede Moravské divadlo celovečerní balet P. I. Čajkovského Labutí jezero.

10.11.2002 Tomáš Lehotský | rubrika - Recenze

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Časopis 19 - sekce

DIVADLO

VČD uvede derniéru hry Kdo se bojí Beatles

Romana Chvalová a Alexandr Postler

Pardubický soubor před rokem uvedl českou premiéru hry slovenského dramatika Viliama Klimáčka Kdo se bojí Beat celý článek

další články...

HUDBA

Hudební tipy 19. týden

Bulat Okudžava

Alicia Keys: Live in LA
Komorní a zároveň emocemi prodchnuté vystoupení jedné z nejosobitějších a nejorigin celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Kultovní punkový opus Jubilee

Jubilee

Jubilee
Dokud je hudba dost nahlas, neuslyšíme, jak se hroutí svět! Kultovní punkový opus s mnoha známými p celý článek

další články...