zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Rozhovor s pěvkyní Ludmilou Dvořákovou

Přebal CD Ludmila Dvořáková

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Operní pěvkyně Ludmila Dvořáková poskytla Supraphonu rozhovor u příležitosti prvního vydání jejích dnes již historických zvukových záznamů na CD. Orchestr Národního divadla v Praze řídil manžel pěvkyně Rudolf Vašata.

  • Paní Dvořáková, vzpomenete si ještě někdy na nahrávání záznamů, které se sešly na novém CD?
    Pamatuji si i nepodstatné detaily, jak jsem bloudila tramvají, hledala studio Domovina a přišla o deset minut pozdě, což se mi nikdy předtím nestalo! Repertoár jsme do detailů připravili s manželem, pro mne nešlo o nic nového, všechny úlohy jsem už měla zažité z jeviště. Ale nahrávala jsem vždycky nerada, cítila jsem se spoutaná pevným postavením mikrofonu i malým prostorem, kde se žádná scéna nemohla hlasově ani výrazově rozvinout tak plně, jako na jevišti.
  • Hlasově jste byla přeurčena pro Wagnera, ale na CD jsou i tři Smetanovy scény. Setkávala jste se ve světě s českou hudbou?
    České opery se tehdy mimo Československo hrály jen vzácně. Doma jsem nastudovala a zpívala tuším třináct českých rolí, ale v Berlíně jen Cizí kněžnu v Rusalce. Občas přišla příležitost k písním – v Berlíně Smetana, v Paříži Martinů a Janáček, ve Washingtonu Smetana a Dvořák a v Londýně Dvořákovy Biblické písně s Londýnskou filharmonií. Nově jsem se na scéně setkala jen s Kostelničkou, poprvé v Ženevě česky, pak v Hannoveru, Stuttgartu a Vídni německy a mezitím jednou v Brně zase česky.
  • Po šest sezon jste byla angažována na vypjaté wagnerovské role v Bayreuthu, to se nikomu jinému z Čech nepoštěstilo…
    Do Bayreuthu mě pozval Wieland Wagner, skladatelův vnuk. Festivalové divadlo projektoval sám Richard Wagner a podařilo se mu to ideálně: orchestr hraje pod jevištěm a každý hlas tam báječně zní. Ale hlavně je v Bayreuthu dlouhý čas na přípravu, po celý měsíc jsou denně zkoušky, sólisté jsou obklopeni Wagnerovou hudbou od rána do večera, doslova z každého okna zní hra nebo zpěv. Pro soustředěné studium je tam dokonalé prostředí. Měla jsem angažmá na Venuši, Gutrune, Brünnhildu ve Valkýře a v Siegfriedovi, Ortrudu a Kundry.
  • Pozvání do Metropolitní opery v New Yorku Vám umožnilo vystupovat jak v historické, tak v nové budově…
    V původním divadle jsem zpívala v první sezoně jen Fidelia, ale zato jsem seděla v šatně u zrcadla, kde měla pamětní destičku Ema Destinnová. To byl úžasný zážitek. Nová budova je úplně jiná, tam jsem zpívala Isoldu, Ortrudu, Sentu a Chrysothemis. Komfort je nesrovnatelně větší, prostor také a akustika vynikající. Ale ta historie se už nedá zopakovat.

    15.7.2013 15:07:22 Redakce | rubrika - Rozhovory
  • Časopis 18 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Bastard (Městské divadlo Brno)

    Časopis 18 - sekce

    DIVADLO

    VČD uvede premiéru hry Don Juan se vrací z války

    Romana Chvalová a Dagmar Novotná

    Předposlední novinku stávající sezóny uvede Východočeské divadlo o víkendu 4. a 5. května 2024 na velkém jeviš celý článek

    další články...

    HUDBA

    Eurovision Song Contest 2024

    Aiko

    Eurovision Song Contest 2024
    Přímý přenos prvního semifinále ze švédského Malmö, kde se letos koná 68. ročn celý článek

    další články...

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Pavel Soukup získává Cenu za mimořádný přínos

    Pavel Soukup

    Cenu za mimořádný přínos v oblasti audioknih a mluveného slova za rok 2023 získává Pavel Soukup. Český herec m celý článek

    další články...