zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Macbeth – drasťák plný krve a podlého zabíjení

Macbeth - Željko Lučić  a Lady Macbeth - Anna Netrebko

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

„Každý v sobě máme ty dva protipóly, ten hodný i ten zlý. Já si ten svůj zlý vybiju na jevišti – a jak se s ním vyrovnáváte vy?,“ uvedla Anna Netrebko v reportážním vstupu ze zákulisí při přímém přenosu opery Macbeth v rámci projektu Live in HD z Metropolitní opery.

Macbeth – to je drasťák plný krve a podlého zabíjení. Lady Macbeth, manželka skotského vojevůdce a později i krále, je nejzápornější postavou celé tragédie, typ mrchy, která navádí slabošského manžela k vraždám a zlým činům z mocenských důvodů. Macbeth je název opery Giuseppe Verdiho z roku 1847 na motivy známé stejnojmenné tragédie Williama Shakespeara, autorem libreta je Francesco Maria Piave .

Osoby a obsazení: Macbeth - srbský barytonista Željko Lučić (1968); Lady Macbeth, jeho manželka – ruská sopranistka Anna Netrebko (1971), jedna z nejvýznamnějších operních hvězd současnosti; Banco - basbarytonista René Pape, rodák z Drážďan (1964) a Macduff – tenorista Joseph Calleja pochází z Malty (1978).

Anna Netrebko v roli Lady Macbeth nezklamala – své árie zpívala s takovou jistotou a výšky tak lehce a čistě, až jsem uvažovala, do jakých nebeských výšin by mohla ještě vystoupat? Ve své roli předvedla, že je nejen výborná operní pěvkyně, ale stejně tak dobrá herečka – což bylo právě zřejmé z detailních záběrů, které bychom jinak v divadle neměli možnost vidět tak zblízka. Ve svých smyslných kostýmech potěšila tato krásná diva zajisté i oko nejednoho muže – a pánové, tentokrát byla dokonce blond!

Z mužů na mne nejvíce zapůsobil sytý basbaryton Reného Pape. Nejen já jsem jeho hlasem nadšena, i americký časopis Opera News ho hodnotí jako „nejcharismatičtějšího světového basistu“. Škoda, že jako Macduff byl zabit už ve druhém jednání a poté se zjevoval pouze jako němý zkrvavený přízrak. Macduff byl podřezán nožem – a v souvislosti s nedávnou smrtí amerických novinářů Jamese Foleyho a Stevea Sotloffa tato pasáž opery dostala úplně novou dimenzi, nový rozměr, ze kterého se člověku dělá doslova fyzicky špatně. Jedenácté století – anebo dvacáté první – krutost přetrvává. Naštěstí tohle bylo jen divadelní drama, ne to skutečné!

Kdybych nevěděla, že se jedná o klasickou, Shakespearem inspirovanou operu, zařadila bych vizuálně toto dílo do období 2. světové války. Inscenace Adriena Noblea z roku 2007 je navzdory předepsanému časoprostoru Skotska 11. století převedena do kostýmů připomínajících partyzány v zákopech. Ani jeden muž v kiltu! Škoda. Dlouhé černé kožené kabáty. Samopaly, revolvery, vojenské vozidlo. Scéna je ponurá, temná jako temný charakter postav.

Mně se naštěstí tak moc líbila choreografie čarodějnic a „divných žen“, že jsem nakonec novátorům z METu odpustila i tak trochu second-hanďácky působící kostýmy. Úplně nejlepší byla scéna, kdy čarodějnice vařily pro Macbetha kouzelný nápoj – detailní záběry - to opravdu snesou jen silnější povahy s dobrým žaludkem. Čarodějnice nakrmí tři děti různými ingrediencemi – a ty obsah svého žaludku vyvrhnou do Macbethova poháru. Zamíchá se - a je uvařeno! Macbeth toužící po věčné slávě a moci to do dna vypije.

Celým večerem nás provázela gruzínská sopranistka Anita Rachvelishvili (která 1. listopadu vystoupila v hlavní roli opery Carmen). V průběhu přestávek mezi čtyřmi jednáními vedla postupně rozhovory se svými kolegy a s šéfdirigentem Metropolitní opery Fabiem Luisim, sbormistrem Donaldem Palumbem a dalšími významnými představiteli METu. Je milé zjistit, že i operní hvězdy a manažeři světového formátu jsou „normální lidé“.
Tyto rozhovory byly v přímém přenosu a tak nebylo možné pro ně připravit titulky. Naštěstí patřím k těm vyvoleným, kteří si mohli tuto jedinečnou výhodu přímých přenosů vychutnat. Angličtinu ovládající část diváků se tedy dozvěděla, že např. Joseph Calleja zpívá roli Macduffa od svých 19 let. Zeljko Lučić je v roli Macbetha od premiéry v roce 2007. Donald Palumbo chválil sbor – a hlavně jeho schopnost zpívat široký repertoár v mnoha jazycích.
Anna Netrebko mě při rozhovoru překvapila svou upřímnou přímočarostí a mile potřeštěným chováním, které bych dle vžitých stereotypů od operní divy neočekávala. Nakonec v roli Lady Macbeth byla tak přesvědčivá, že jsem jí tu mrchu uvěřila a nečekala bych od ní nic dobrého… V kontrastu s křivým charakterem Lady Macbeth vypadá jako velice milá a energická mladá žena.
Nejzajímavější pro mě byla tato pasáž z rozhovoru:

  • „Aničko, jak jsi mohla přijmout tak strašnou roli?“, zeptala se Anita Anny.
    „Každý v sobě máme ty dva protipóly, ten hodný i ten zlý. Já si ten svůj zlý vybiju na jevišti – a jak se s ním vyrovnáváte vy?“, obrátila se s protiotázkou k zamyšlení na všechny diváky Anna.


  • Kdybych si mohla vybrat, šla bych samozřejmě přímo do Metropolitní opery v New Yorku. Jako obyvatelka Prahy jsem nadšena, že někdo tam v dáli dostal tak geniální nápad a my máme možnost tato úžasná představení sledovat v přímém přenosu a v HD kvalitě i v našich kinech. Výhodou přenosu z METu je i to, že o přestávkách můžeme pozorovat, co se děje za oponou a jak dochází k přestavbám scény. Jako pro Žižkovačku pro mě bude vždy nejblíže kino AERO, zde oceňuji i příjemné prostředí, kde mi naštěstí nikdo nekřoupá popcorn s kolou za uchem, kde si mohu dát na příjemném pražském dvorku o přestávce deci vína. Američané říkají svým kinům „movie theater“ – měli by se přijít podívat do AERA, co si pod tímto pojmem my – Evropané – představujeme.

    O Metropolitní opeře v New Yorku a jejím projektu:
    Přímé přenosy Live in HD z Metropolitní opery v americkém New Yorku se do kin po celém světě uskutečňují od roku 2006, tedy devátým rokem. A projekt neustále expanduje. Z původních 60 kin na severoamerickém kontinentu, kde se s přenosy v prosinci 2006 začínalo, to o rok později bylo už 600 kinosálů ve 23 zemích po celém světě s celkem 920 000 diváky; opera se přenáší do států Severní Ameriky, Evropy, Asie a Austrálie. To je přibližně o 70 000 diváků více, než kolik ve stejném roce navštívilo samotnou Metropolitní operu v New Yorku. V sezóně 2014/15 budou přenosy probíhat už přibližně do 2000 kinosálů v 66 zemích světa. Celosvětově se na přenosy z Met prodalo od začátku tohoto projektu již více než 15 000 000 vstupenek. U nás je každou sezonu navštíví okolo 40 000 diváků a další tisíce diváků pak zhlédnou opakování přímých přenosů ze záznamu.
    Projekt Live in HD původně vznikl ze snahy oživit horšící se ekonomickou situaci Metropolitní opery. Rychle se rozvíjející projekt pak zajistil uznání a úspěch v kulturní sféře po celém světě. V roce 2009 byla Metropolitní opera oceněna Emmy Award za zásluhy na rozvoji technologie Hight Definition a jejím celosvětovém využití v kinech a divadlech. Základní myšlenkou ovšem stále zůstává především zpřístupnění opery širšímu publiku. Proto byla opera Macbeth v neděli vysílána nově i do 37 amerických škol.

    10.11.2014 22:11:26 Alena Kunčíková | rubrika - Recenze

    Časopis 17 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Bastard (Městské divadlo Brno)

    Časopis 17 - sekce

    HUDBA

    Zemřel Dušan Grúň

    Dušan Grúň

    Zemřel slovenský legendární zpěvák Dušan Grúň (*26. 5 1942 - †22. 4. 2024). Narodil se v Žilině, ale jeh celý článek

    další články...

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Fotografie Miloše Budíka v Praze

    Vila Tugendhat ve fotografii Miloše Budíka

    Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním celý článek

    další články...